• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Innerskärmar Ducato

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
När jag såg alla hålrum i hjulhusen på vår Vantourer 600L kände jag att innerskärmar var nödvändigt. Hittade en trevlig man på blocket som har en liten firma i Floby där han säljer husvagnar och tillbehör. Fick skärmarna monterade och några nya mattor på köpet. Det som överraskade var hur mycket ljud de dämpade. Det blev en helt annan bil att köra. Nu hörs inte ens dubbdäcken. Så har du inte innerskärmar, så fixa det. Det är en liten peng med stor utdelning.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Satte de några dämpmattor bakom de nya innerskärmarna eller är det ABS-plasten som sådan som dämpar så mycket som du beskriver?
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Satte de några dämpmattor bakom de nya innerskärmarna eller är det ABS-plasten som sådan som dämpar så mycket som du beskriver?
Det är bara ABS plasten. Kommer att montera en under motorn också, får se hur mycket det gör men kan absolut rekommendera att man skaffar innerskärmar.
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Jag har också monterat sådana, men plasten är helt värdelös i dem. Höger bak har spruckit, i vänster fram är det ett hål rakt igenom "stänkskyddet" och då har jag inte ens kört i minusgrader. Jag monterde dem i September och har kört 180 mil.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Jag har också monterat sådana, men plasten är helt värdelös i dem. Höger bak har spruckit, i vänster fram är det ett hål rakt igenom "stänkskyddet" och då har jag inte ens kört i minusgrader. Jag monterde dem i September och har kört 180 mil.
Det låter inget vidare. Har kört med mina drygt 200 mil nu utan att se några skador än men har bara kört landsväg hittills. Mina är gjutna i Polen, är det samma med dina?
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Står inget på dem, det stod endast vilken typ av plast. Jag kommer inte ihåg vad, men typ pp,pa,pl eller något liknande. Jag tyckte redan vid monteringen att de kändes hårda och sköra. Men det är ju garanti på dem, så det är väl bara att skicka tillbaka dem till våren.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Står inget på dem, det stod endast vilken typ av plast. Jag kommer inte ihåg vad, men typ pp,pa,pl eller något liknande. Jag tyckte redan vid monteringen att de kändes hårda och sköra. Men det är ju garanti på dem, så det är väl bara att skicka tillbaka dem till våren.
Dessa är av ganska kraftig plast men vi får se när vintern är över om de har klarat sig. Uppskattar att du delade med dig av dina erfarenheter, då vet man att hålla ett öga på dom. Hade en Skoda Octavia där verkstaden inte monterade fast plasten under motorn riktigt, så på motorvägen lossnade den och for in under ena framhjulet. Det var nära att sluta i vägräcket.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
På förra Kaben hade jag monterat på "Fiat-original" innerskärmar. De gjorde otroligt mycket för ljudkomforten. De hade fungerat utan mankemang ca 1000mil på varierande underlag när jag sålde bilen.
 

Zäta

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Tierp
HBK-Nr
20579
Medlemskap
2024
Monterade innerskärmar med integrerade stänkskydd för fem år sedan. De hade dämpmattor men jag kompletterade genom att limma några extra och resultatet är jättebra, nu samtalar man utan att höja rösten.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Står inget på dem, det stod endast vilken typ av plast. Jag kommer inte ihåg vad, men typ pp,pa,pl eller något liknande. Jag tyckte redan vid monteringen att de kändes hårda och sköra. Men det är ju garanti på dem, så det är väl bara att skicka tillbaka dem till våren.
En reklamation skall göras "skyndsamt". 2 månader efter att felet upptäcktes, anses normalt inte vara "skyndsamt".

Pålle
 
Senast ändrad:

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Jag ville inte göra reklam för någon men som ovan nämnde, det var Campa Sweden som hjälpte oss. Vill inte bryta mot forumets regler med smygreklam men det är svårt att komma runt när man vill tipsa om något man tycker verkar bra.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag ville inte göra reklam för någon men som ovan nämnde, det var Campa Sweden som hjälpte oss. Vill inte bryta mot forumets regler med smygreklam men det är svårt att komma runt när man vill tipsa om något man tycker verkar bra.
Och jag tyckte att det kanske inte var ett så klart fall av otillbörlig reklam, lite beröm borde kunna tolereras :).
Tack för tipset!
 
Toppen