• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen 230V inne i husbilen

DanW

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
31124
Medlemskap
2024
Hallå experter. Ny med husbil sedan några månader tillbaka. Hittills har allt fungerat bra!

Men nu så får jag inte 230V till husbilen, ”tillkopplingslampan” i panelen lyser inte trots att jag har tillkopplad el.

Ström i uttaget (sitter i ett garage) är kontrollerad och finns.
Kabeln är ok och kontrollerad.
Jordfelsbrytaren är ej frånslagen utan är ”på” så att säga.

Ingen ström alltså i 230V-uttagen inne i bilen. Ingen ström till AC och kylskåpet går heller inte över till 230V.
12V fungerar som det ska så fricamping är inga problem. Bodelsbatteriet laddas av solceller och bilen när jag kör,

Om det är en säkring, hur kan jag hitta vilken säkring som det handlar om?
Tror ni att den sitter nära EBL-blocket (som finns under ett säte) eller nära bodelsbatteriet (som sitter under ett annat säte, som för övrigt är på samma sida som själva kontakten till husbilen som förstås sitter ute på sidan av bilen).

Vad göra?

Mvh
Daniel
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
EBL borde inte vara inblandad i 230V-systemet. "Bilsäkringar", som är det som sitter i EBL, används inte för 230V.

Jag skulle, som Bäckis1843 säger, dubbelkontrollera 230V-säkringar och jordfelsbrytare (ibland kombinerade i samma enhet). Om möjligt kan du mäta dig succesivt genom det hela och börja vid intaget i bilen och försöka lista ut var spänningen försvinner.

Den enda inblandning EBL har är att den fixar till en 12V-signal till kylskåpet som signalerar till skåpet att gå över i 230V-drift. Skulle inte tro att den signalen är kopplad till AC, Finns liksom ingen anledning eftersom AC inte kan gå på 12V.

MVH
Hans
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Gör som Bäckis 1843 slå från jordfelsbrytare och ev automatsäkring sen återställer du båda enheterna Vips har du 230 i bilen igen.
Under föresättning att alla enheter är ok
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Varför är det så måna som mixtrar med elen själva! Har manminge aning hu dt fungerar skall manåka till en verkstad!
Har man en husbil för flera 100.000. Skall manninte försöka laga själv! Har du haft råd att köpa en husbil så har du väl råd att fixa fel,på en verkstad!





Diuu
 

DanW

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
31124
Medlemskap
2024
Varför är det så måna som mixtrar med elen själva! Har manminge aning hu dt fungerar skall manåka till en verkstad!
Har man en husbil för flera 100.000. Skall manninte försöka laga själv! Har du haft råd att köpa en husbil så har du väl råd att fixa fel,på en verkstad!





Diuu

Eh, som jag skrev, jag lagade INTE själv eftersom jag inte är kunnig på detta område och vill INTE mixtra med elen själv. Därför lät jag en kompis som är elektriker, analysera vad som var fel, tala om för mig vilken typ av JFB jag skulle beställa och sedan monterade han den åt mig.

Så därmed var det en fackman som fixade detta och det betyder väl att vi är överens Tomas Landegren?

En verkstad hade också gått bra, men det hade inte hunnits med innan semestern, så då var jag glad över denna möjlighet.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Varför är det så måna som mixtrar med elen själva! Har manminge aning hu dt fungerar skall manåka till en verkstad!
Har man en husbil för flera 100.000. Skall manninte försöka laga själv! Har du haft råd att köpa en husbil så har du väl råd att fixa fel,på en verkstad!





Diuu
Hej Tomas,

Jag håller delvis med Dig.

I vissa fall kan det faktiskt bara handla om handhavandefel då man är ny på området. I dessa fall är detta forum jättebra.
När det sedan kommer till mer avancerade övningar så bör fackman ta över problemet för att inte skapa andra problem.

I detta fall löste sig allt på ett bra sätt!

Fortsatt trevlig sommar ☀️
 
Toppen