• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Info från Läkemedelsverket

Status
Stängd för vidare inlägg.

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Kaj och Gisela,
Tack för att Ni tar upp detta viktiga ämne. Jag håller med Er att det florerar många oseriösa debatter kring bl a vaccinationer i flera länder och det sker via olika vägar både klassiska media och sk sociala medier. Det är bra att myndigheter som är ansvariga inom områdena uttalar sig och hjälper till att urskilja sanningshalten från spekulationer och fakenews. Om det är sociala medier som tar på sig rollen som fakenews bedömare, och sedan censurerar ... så vart är vi på väg?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Det finns mycket som tyder på att höga doser D-viamin skyddar mot svårare covid-19.
Om man googlar på, läkartidningen d-vitamin, t.ex.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Enligt min läkare så skyddar inte D-vitamin mot Covid 19, vad ska vi i så fall med vaccin till? Däremot stärker enl. henne D-vitamin immunförsvaret.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Enligt min läkare så skyddar inte D-vitamin mot Covid 19, vad ska vi i så fall med vaccin till? Däremot stärker enl. henne D-vitamin immunförsvaret.
D-vitamin stärker enl. många läkare och forskare immunförsvaret så att man inte får så svår sjukdom med lunginflammation m.m. om man blir smittad. Finland och Danmark rekommenderar tillskott av det skälet. Kanske något man kan göra innan man blivit vaccinerad?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
D-vitamin stärker enl. många läkare och forskare immunförsvaret så att man inte får så svår sjukdom med lunginflammation m.m. om man blir smittad. Finland och Danmark rekommenderar tillskott av det skälet. Kanske något man kan göra innan man blivit vaccinerad?
Det finns mycket o läsa i läkartidningen men tydligen finns ingen evidens för Nyttan med D vitamin tillskott. Tillskott av D-vitamin kan göra mer skada än nytta - Läkartidningen (lakartidningen.se)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det florerar uppenbarligen en hel del rykten och ibland undrar man ju hur dom kan få fäste och spridas vidare.

Jag har själv nyligen tagit del av resultatet från en undersökning där det bl.a. framkom att 100% av dom tillfrågade inte varit sjuka alls på minst 9 månader. Det framkom även att det fanns en tydlig gemensam nämnare bland alla som deltog i undersökningen: Frukosten.
Frukosten som samtliga deltagare har ätit vid mer än 93% av tillfällena har bestått av främst havregrynsgröt. Övriga måltider har varierat mellan deltagarna och så har även ålder, yrken, arbetsplatser, socialt umgänge och fritidsintressen.

Det intressanta här är att just gröten är det gemensamma. Jag vet inte om gröten innehåller mycket D-vitamin eller om en fibermalande mage ger bättre motståndskraft mot sjukdomar som t.ex Covid ?
Jag har inte sett resultatet av den här undersökningen på vanliga sociala medier ännu men den finns säkert även där så det måste ju finnas lite substans i den?

Gröt är en bra frukost som vi nästan alltid äter och nu kommer vi verkligen inte att sluta med den när den bevisligen kan ha en positiv effekt på hälsan.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Det florerar uppenbarligen en hel del rykten och ibland undrar man ju hur dom kan få fäste och spridas vidare.

Jag har själv nyligen tagit del av resultatet från en undersökning där det bl.a. framkom att 100% av dom tillfrågade inte varit sjuka alls på minst 9 månader. Det framkom även att det fanns en tydlig gemensam nämnare bland alla som deltog i undersökningen: Frukosten.
Frukosten som samtliga deltagare har ätit vid mer än 93% av tillfällena har bestått av främst havregrynsgröt. Övriga måltider har varierat mellan deltagarna och så har även ålder, yrken, arbetsplatser, socialt umgänge och fritidsintressen.

Det intressanta här är att just gröten är det gemensamma. Jag vet inte om gröten innehåller mycket D-vitamin eller om en fibermalande mage ger bättre motståndskraft mot sjukdomar som t.ex Covid ?
Jag har inte sett resultatet av den här undersökningen på vanliga sociala medier ännu men den finns säkert även där så det måste ju finnas lite substans i den?

Gröt är en bra frukost som vi nästan alltid äter och nu kommer vi verkligen inte att sluta med den när den bevisligen kan ha en positiv effekt på hälsan.
Hoppas att inlägget var menat som ett skämt!
Annars får du gärna publicera en länk till undersökningen.

Jag har även hört att alla som dricker apelsinjuice vid frukosten dör ;)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Hur är det då med Statiner och Covid-19? Statiner sänker ju kolesterolet i blodet och det är väl bra men samtidigt minskar ju bildningen av bl.a. D-vitamin. Finns det några undersökningar gjorda som belyser eventuella verkningar på Covid-19 ?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hoppas att inlägget var menat som ett skämt!
Annars får du gärna publicera en länk till undersökningen.

Jag har även hört att alla som dricker apelsinjuice vid frukosten dör ;)

Nja skämt vet jag inte. Allt är sant men jag glömde kanske skriva att det bara var 2 deltagare i undersökningen och att urvalet var alla dom över 23 som bor på vår adress. :D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Instämmer till 100%.
Mitt inlägg var just en passning till alla dom rykten och "sanningar" som florerar i media. Flummiga slutsatser dragna av flummiga underlag.
Även om just faktabiten i mitt inlägg faktiskt stämmer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen