• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inför nypremiär, köp av husbil

Tjalis husse

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Malmö
HBK-Nr
30537
Medlemskap
2021
Hejsan
jag har för avsikt att köpa en husbil. Jag har tidigare haft en "campingbil", en VW Kleinbus med en enkel inredning... pytteliten. Den var kul, kunde krypa under grenar på skogsvägar då vi svartcampade och levde lite hippieliv, det är 30 år sedan. Vidare har jag för ca 15 år sedan hade jag en plåtis med förhöjt plasttak… då var det en Europaturné som gjorde livet roligt. Nu efter många års hojkörning är det dags att vända blad och börja köra husbil igen, köra från Skåne till Umeå för att träffa barnbarn, köra kortare turer över helger, fricampa i skogen, besöka Norge och Finland. Längre resor ut i Europa får kanske vänta ett tag...

Nu mina funderingar...
Jag har inte behov av någon jättelång bil men de jag har sett och är intresserad av är 620 - 650 cm och jag har förstått att gränsen för en lägre kostnad på färjor, broar är 6 meter, är skillnaden i pris försummabar eller så hög att det är störigt? Är det dyrare på campingen också, med en längre bil? Att det kostar pengar att ha en fritid är jag medveten om men om prisskillnaden är 100% eller så, vet jag att jag skulle irritera mig och då är det bättre att jag från början köper under 6 meter.
Jag har fastnat för alkovbilar, finns det några direkta nackdelar med alkov? Är det något motoralternativ som är att föredra eller någon motor man absolut inte skall köpa?
Jag känner mig som kusinen från landet och jag är ganska dåligt insatt i husbilslivet så därför frågar jag ...

Jag tackar och bockar för alla svar jag kommer att få och lovar att återkomma med mer frågor varefter de dyker upp...

Lennart
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Beträffande pristillägg för bil längre än 6 meter, så är det enklaste att gå in på på Öresundsbrons hemsida och på några färjerederiers hemsidor och kolla priserna.

Jämför sedan pristillägget med den totala budgeten för din planerade semesterresa, så kommer du att upptäcka att totalkostnaden ökar endast marginellt med en längre bil.

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänk även på den kriminellt höga skatten på nyare fordon, den äter upp alla ev. bro/färjeavgifter :(

En sak till glöm inte att kontrollera den verkliga lastvikten, lita aldrig på siffrorna i reg.beviset
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Häng inte upp dig på 6M gränsen,visste kostar det något mer på färjor tex.,campingar kostar dock inget extra,välj en bil du trivs med det är viktigare.
Alkovbilar är inget att köra långa sträckor med (Europa) anser jag,stort luftmotstånd, lite vingliga, men du får mycket utrymme på liten yta,det beror helt på hur du skall använda bilen och hur många ni är.
Många äldre bilar har bensinmotor jag föredrar dock diesel,bättre vridmoment(kraft) för en tung bil.
Skall du spara kostnader köp en bil på max 3500kg och som sagt ingen nyare än 2018.
 

Tjalis husse

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Malmö
HBK-Nr
30537
Medlemskap
2021
Tack för svar,
jag har kollat Scandlines Rödby - Puttgarden den 15 juni som exempel och där är priset ca 200:- under och över 6 meter. På Öresundsbron är prisskillnaden precis 100% vilket ju känns så där retsamt. Hade det varit tvärtom hade jag förstått....

Några synpunkter på alkov, hel/halv integrerad?
 
Senast ändrad:

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
I Norge är det som regel dubbelt så dyrt när du kommer över 6 m och det kan bli en hel del färjor under en resa där. Man kan å andra sidan köpa ett Färjepass i förväg för 3.500 kr och då halveras priset.
Ett par exempel (enkel väg):
Eidsdal-Linge (Geiranger-Trollstigen)
T.o.m 6,0 m 103 kr
6,01- 8,0 m 231 kr
Bodø - Moskenes (Lofoten)
T.o.m 6,0 m 935 kr
6,01- 7,0 m 1869 kr
7,01- 8,0 m 2148 kr

/CG
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Det där med priset på Öresundsbron kan du lätt halvera om du skaffar en brobizz.
Den ger 50%rabatt
 

Tjalis husse

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Malmö
HBK-Nr
30537
Medlemskap
2021
Jag bor i Malmö och har en BroBizz, över 6 meter husbil blir ändå 100% dyrare... trots rabatten.
Alltså, det är inte så mycket summan eftersom jag bara kommer att köra över bron någon gång per år, sådana kostnader är obligatoriska, det handlar mer om kostnaderna totalt. Om bilen är 6 meter eller 6,40, är dessa 40 centimeter värd det? Inte på båtar i Norge tydligen... om det kostar dubbelt varje natt på camping... nej inte då heller. Vi är max 2 pers och en hund som vill komma hemifrån ibland, vi har rest med flyg många gånger och kört hoj i massor av länder Europa, USA, Mexico.... det är dags att koppla ner lite grann och bli hemma vid. Jag lägger hellre pengar på god mat, diesel, längre resor än på broavgifter... nu låter jag gnällig och småsnål.. det är inte meningen, vill bara ha så mycket som möjligt så ofta som möjligt för så lite som möjligt, det är jag väl inte ensam om....
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Jag tänker så här, hur många gånger åker jag färja,över en bro som kostar eller i Norge där det känns som allt kostar extra och i europa där några länder har vägavgifter men ändå vettigt pris om man väger under 3500kg.
Det är inte så ofta och då är det inte så farligt. Vi har sålt vår 7.4 m HB, letar efter en Plåtis 6 - 6,4 m, den vi gillar tar vi, sedan om den är 5,99 eller 6,36 m det tänker vi inte på.
 
S

Sören-6830

Guest
Skillnaden i brokostnader mm för en 6m och en längre med bättre utrymmen är ju en spottstyver jämfört enbart med värdeminskningen, där kan man för det mesta räkna med stora tal.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag bor i Malmö och har en BroBizz, över 6 meter husbil blir ändå 100% dyrare... trots rabatten.
Alltså, det är inte så mycket summan eftersom jag bara kommer att köra över bron någon gång per år, sådana kostnader är obligatoriska, det handlar mer om kostnaderna totalt. Om bilen är 6 meter eller 6,40, är dessa 40 centimeter värd det? Inte på båtar i Norge tydligen... om det kostar dubbelt varje natt på camping... nej inte då heller. Vi är max 2 pers och en hund som vill komma hemifrån ibland, vi har rest med flyg många gånger och kört hoj i massor av länder Europa, USA, Mexico.... det är dags att koppla ner lite grann och bli hemma vid. Jag lägger hellre pengar på god mat, diesel, längre resor än på broavgifter... nu låter jag gnällig och småsnål.. det är inte meningen, vill bara ha så mycket som möjligt så ofta som möjligt för så lite som möjligt, det är jag väl inte ensam om....
Varför välja den absolut dyraste vägen dvs. Öresundsbron,Rödby-Puttgarden.
Åka Trelleborg -Rostock, skiljer på vissa avgångar inget, över/under 6m,annars någon hundralapp.
Campingar ingen skillnad i pris,som jag tidigare skrivit ,välj den bil du trivs med oavsett längd.
 
Senast ändrad:

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Typen av bil beror på typen av kropp. Själv är jag 192 cm med lång rygg. Det gör att siktfältet minskar betydligt.
Har bara kört husbilar på Fiat-chassie. Om jag kör dessa måsta jag sitta och luta huvudet för att se tillräckligt långt.
Har hört att det är bättre på mercedes-chassie.
Jag upptäckte det när vi tittade efter vår första husbil. Var inne i och testade många olika. De värsta var alkov-bilar. Såg max 20 meter fram. Men som sagt. Det beror på era kroppsbyggnader.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Hejsan
jag har för avsikt att köpa en husbil. Jag har tidigare haft en "campingbil", en VW Kleinbus med en enkel inredning... pytteliten. Den var kul, kunde krypa under grenar på skogsvägar då vi svartcampade och levde lite hippieliv, det är 30 år sedan. Vidare har jag för ca 15 år sedan hade jag en plåtis med förhöjt plasttak… då var det en Europaturné som gjorde livet roligt. Nu efter många års hojkörning är det dags att vända blad och börja köra husbil igen, köra från Skåne till Umeå för att träffa barnbarn, köra kortare turer över helger, fricampa i skogen, besöka Norge och Finland. Längre resor ut i Europa får kanske vänta ett tag...

Nu mina funderingar...
Jag har inte behov av någon jättelång bil men de jag har sett och är intresserad av är 620 - 650 cm och jag har förstått att gränsen för en lägre kostnad på färjor, broar är 6 meter, är skillnaden i pris försummabar eller så hög att det är störigt? Är det dyrare på campingen också, med en längre bil? Att det kostar pengar att ha en fritid är jag medveten om men om prisskillnaden är 100% eller så, vet jag att jag skulle irritera mig och då är det bättre att jag från början köper under 6 meter.
Jag har fastnat för alkovbilar, finns det några direkta nackdelar med alkov? Är det något motoralternativ som är att föredra eller någon motor man absolut inte skall köpa?
Jag känner mig som kusinen från landet och jag är ganska dåligt insatt i husbilslivet så därför frågar jag ...

Jag tackar och bockar för alla svar jag kommer att få och lovar att återkomma med mer frågor varefter de dyker upp...

Lennart
Ska Du pendla mycket ? Min erfarenhet med 11 meter husbil är att man kanske åker ut och in ett par tre gånger om året och då spelar några hundralappar ingen rolll i sammanhanget bättre att ha något man trivs i. Vi är 2 pers som älskar utrymme och har därför valt denna storlek:cool::twitcy:
 
Toppen