• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrottsvåg i Sverige på flera platser

Status
Stängd för vidare inlägg.

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Hej, vi har blivit drabbade av kriminella som antecknat vårt bilnummer efter 26;an och senare haft inbrott i vårt radhus,allt av värde är borta så klart. Har pratat med polisen som vill att vår klubb tar upp detta med trafikverket eller transportstyrelsen, bilregistret ska inte vara tillgängligt för alla,måste jag ha kontakt med en ägare om det hänt något så ska det gå genom polisen. Ett stort antal har fått hemmen plundrade av bara denna xxxxxx liga.
rådet jag fått är att täcka över regplåten vid stillastående, ha en tv på i hemmet med snedställda persienner om ni har det.
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tvivlar på dessa uppgifter att man skulle gå regnummer,ligorna tar hus som står tomma ,dom bryr sig inte om planering,då skulle dom också kunna stå i villområde på morgonen och vänta till all åkt till jobbet tex.
Det är inte dom skarpaste hjärnorna som sysslar med detta.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Det finns flera uppgifter på nätet och i tidningar att man har identifierat situationer som här beskrivs, tex att man vid färjelägen och broar över sundet har antecknat bilnummer och där personen sedan fått besök. Jag tycker att det är underligt om alla dessa är falska eller påhittade historier. Oavsett sanningshalten i detta tycker jag att det är rimligt krav att man får identifiera sig med typ Mobilt BankID när man skall hämta ut personuppgifter från fordonsregistret och att ägaren får ett mail eller sms på samma sätt som när man gör en kreditupplysning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det kanske är mest det polisen sagt som skapar skepsisen. Även hos polisen finns det slöa knivar och om det lät som Staffanulla skriver måste det ha varit en sådan som uttalat sig.

Sen angående att det antecknas bilnummer vid färjeläger och liknande, hur vet man det? Det är ju inget som syns eller märks att någon pysslar med och den enda som skulle kunna tala om att det sker är ju busen själv och vad jag förstått det så är det inte så många busar som fångas.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det kan inte vara kul att lägga in ett så väl underbyggt inlägg med allmänintresse och sedan bli överkörd och ifrågasatt.

Det första inlägget ar inte väl underbyggt, och alla har vi ju (förhoppningsvis) fått lära oss vikten av källkritik.

Det finns gott om vandringssägner åå¨nätet...

Pålle
 
W

Weckman

Guest
@staffanulla
Beklagar och lider med dig.
Men kanske vore på tiden att vi ser över vår lagstiftning gällande yrkeskriminella. Menar bara att ligorna som härjar i vårt land vet att dom inte får några straff, och blir serverade av rättsväsendet att fortsätta.
Polisen idag är helt handlingsförlamade och har heller inte lust att undersöka brott eller anmälningar. Men mopeder och cyklar är högprioriterade ärenden och lätt att utreda.
Som du skrev i inlägget så ville Polisen att DU skulle göra ett inlägg och informera om detta åt dem. Skrattretande.
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
så tråkigt för er hoppas allt ordnar sig till det bästa, hoppas att man kan få till en ändring i bilregistret så att detta inte händer igen.
samtidigt tycker jag det er tråkigt att ni ska behöva bli ifråga satta om er trovärdighet här på forummet kanske något för admin att
ta tag i det er ju inte första gången det blir en tråkig ton eller personliga på hopp här.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Det kanske är mest det polisen sagt som skapar skepsisen. Även hos polisen finns det slöa knivar och om det lät som Staffanulla skriver måste det ha varit en sådan som uttalat sig.

Sen angående att det antecknas bilnummer vid färjeläger och liknande, hur vet man det? Det är ju inget som syns eller märks att någon pysslar med och den enda som skulle kunna tala om att det sker är ju busen själv och vad jag förstått det så är det inte så många busar som fångas.
Det har skrivits i tidningar(även om alla in kanske inte är trovärdiga enligt Trump) att polisen har hittat anteckning, sett provringningar i beslagtagna mobiler till en en tom bostad med syfte att kolla om någon är hemma.
Syftet med vår fina hemsida och dess trådar kan ju inte vara att alltid klanka ner och ifrågasätta allt och alla. Utan syftet bör ju vara att föra diskussionen framåt och gemensamt fundera över hur och vad vi kan göra för att gör saker och ting bättre. Föra fram ett förslag, komma med ett tips, en fråga för klubben att driva osv. Eller är det något jag missförstått….?
 
W

Weckman

Guest
Det kanske är mest det polisen sagt som skapar skepsisen. Även hos polisen finns det slöa knivar och om det lät som Staffanulla skriver måste det ha varit en sådan som uttalat sig.

Sen angående att det antecknas bilnummer vid färjeläger och liknande, hur vet man det? Det är ju inget som syns eller märks att någon pysslar med och den enda som skulle kunna tala om att det sker är ju busen själv och vad jag förstått det så är det inte så många busar som fångas.
Relativt lätt att se vem som begärt uppgifterna om ägaruppgifter från bilregistret.. Polisen orkar inte då en anmälan måste få ett diarienummer och blir då ett ärende.. Och kom inte och säg att polisen är underbemannade vilket RPS säger att dom är.. Problemet med att vi inte har poliser på fältet i dag är det råa klimatet som råder i samhället, för illegala vapen kombination är ju ett moment som ingen vill stöta på i tjänsten. Inte så trevligt att säga hejdå till fru och barn till att tjänstgöra kvällspasset och veta att det kan vara den sista kvällen man kommer hem. I dagens samhälle har polisen inge som helst respekt från kriminella utan dom pissar på polisen..
Och att en 14 åring rånar en man på sina tillhörigheter och stoppar pistolmynningen i munnen på mannen och säger: Anmäl du, för jag är ändå minderårig och kommer inte få ett skit för detta..Men jag kommer då att besöka dig å din familj då jag kommer veta allt om dig i en anmälan.. Hmm

Och tullen har ju inte så mycket att säga till om då dom inte har befogenheter och sen har vi ju inte så mycket till tullar längre.. Öppna gränser är bra för många, framförallt kriminella..
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Relativt lätt att se vem som begärt uppgifterna om ägaruppgifter från bilregistret.. Polisen orkar inte då en anmälan måste få ett diarienummer och blir då ett ärende.. Och kom inte och säg att polisen är underbemannade vilket RPS säger att dom är.. Problemet med att vi inte har poliser på fältet i dag är det råa klimatet som råder i samhället, för illegala vapen kombination är ju ett moment som ingen vill stöta på i tjänsten. Och tullen har ju inte så mycket att säga till om då dom inte har befogenheter och sen har vi ju inte så mycket till tullar längre.. Öppna gränser är bra för många, framförallt kriminella..

I Finland går det inte att få registernummer uppgifter.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Det finns flera uppgifter på nätet och i tidningar att man har identifierat situationer som här beskrivs, tex att man vid färjelägen och broar över sundet har antecknat bilnummer och där personen sedan fått besök. Jag tycker att det är underligt om alla dessa är falska eller påhittade historier. Oavsett sanningshalten i detta tycker jag att det är rimligt krav att man får identifiera sig med typ Mobilt BankID när man skall hämta ut personuppgifter från fordonsregistret och att ägaren får ett mail eller sms på samma sätt som när man gör en kreditupplysning.
detta är tyvärr sant, polisen vill inte ha ett öppet register,de har bett mig som medlem i en stor organisation att pressa myndigheten att ta bort öppenheten.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Här kan man på ett enkelt sätt få reda på vem som äger bilen och var dom bor. Om man sedan går in på https://www.merinfo.se/så får man också reda på personnummer och även dom 4 sista siffrorna, om man är medlem där. Finns länk hos Biluppgifter dit.
Det är mycket svårt att skydda sig helt ifrån "buset" med alla personuppgifter mycket lättillgängliga. Bilnumret kan förstås även antecknas när man kör.
Vi beklagar verkligen att ni har haft inbrott i er bostad.
 
W

Weckman

Guest
stänger tråden pga alla påhopp att det inte är sant,kommer aldrig att skriva på den här klubben,adjö
Du som alla andra får yttra dig på forumet. Kom igen @staffanulla och bli kvar och skriv vad du känner och har för synpunkter.
Admin brukar sköta sig och tillrättavisa pundhuvuden som ställer till det. JAG VET av erfarenhet.

Misstror någon dig så hoppas jag på Karma
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen