• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importerad husbil, krav på vägning?

Phille

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Jönköping
Jag skummade igenom tidigare trådar men lyckades inte hitta något som liknar min fråga.

Importerade nyligen en Spansk plåtis och väntar nu på att ursprungskontrollen ska bli godkänd, därefter så ska bilen besiktigas. Bilen är från början köpt i Sverige, därefter Spansk i ett år och nu ska den bli svensk igen.

Jag har Spanskt registreringsbevis och det gamla svenska registreringsbeviset där allt med vikter står skrivet.

Jag är nyfiken på om de kommer att väga bilen under besiktningen?
Har kollat runt på nätet så har det varierat om de gör en vägning eller inte.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Det kan nog variera beroende på besiktningsföretag. Inför min reg.besiktning juni -19 kollade jag med Bilprovningen och Dekra. Beskedet från dem var: Bilprovningen vägning, Dekra ingen vägning. Valde Dekra som tog siffrorna från CoC.
För ett säkert besked ta kontakt med stationen/besiktningsingenjören som skall göra besiktningen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har varit med om både och så svårt att veta. Verkar vara upp till besiktningsmannen.

Det du förmodligen kan vara säker på är att:
1. Om du lägger ner en massa arbete på att försöka sänka vikten kommer dom inte att väga den.
2. Om du struntar i det helt kommer dom att väga den.

Idag är ju även böterna för överlast så låga så frågan är om det ens kommer att göra någon praktisk skillnad ?
 

Phille

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Jönköping
Det kan nog variera beroende på besiktningsföretag. Inför min reg.besiktning juni -19 kollade jag med Bilprovningen och Dekra. Beskedet från dem var: Bilprovningen vägning, Dekra ingen vägning. Valde Dekra som tog siffrorna från CoC.
För ett säkert besked ta kontakt med stationen/besiktningsingenjören som skall göra besiktningen.
Precis vad jag hade planerat, att ringa i förväg och fråga om de väger eller inte.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Vi reg.besiktade vår plåtis i nov/dec på Besikta Bilprovning i Bålsta, de vägde. Fick efteråt plocka ut de tyngsta grejorna och väga upp dem, så drog de av den vikten, men det blev oavsett ny tjänstevikt 3.265 kg. Där och då tyckte jag det var otursamt att jag inte tänkt på detta, men i nuläget har det ju ingen betydelse då övervikt inte straffas baserat på lastvikt, utan totalvikt. Så det enda som egentligen har betydelse är vad husbilen faktiskt väger när man ger sig ut på vägarna, och där är det (precis som förut) bara en fordonsvåg som kan ge ett rimligt säkert svar, för även om du lastar bilen med på kilot angiven lastvikt har du med all säkerhet övervikt vid en kontrollvägning. (Den som tvivlar rekommenderar jag att testa fjällvandring, det ger nämligen väldigt raskt insikt om hur mycket till synes viktlösa ting faktiskt väger!)
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Det har också betydelse för hur många passagerare du får ta. Det skrivs in i tekniska data. Jag fick väga och förlorade 2 passagerarplatser :-(
Sant, det hade jag faktiskt glömt! Vi klarade oss ganska precis vill jag minnas, så vi har fortfarande 3 passagerare. Fast med tanke på all utrustning vi har installerat i vår plåtis (extra stor tank, vattenburen värme, dieselvärmare, webasto motorvärmare, solpaneler, 2000 W inverter, löstagbar dragkrok, stor markis, goldschmidt luftfjädring, maxichassie mm.), samt det faktum att vi hade massa "lös utrustning" och småplock kvar i bilen vid vägningen, så borde nog en genomsnittlig plåtis som regel klara en invägning med viss marginal? Iofs finns det väl plåtisar med 3.300 kg totalvikt, så där kanske det kan bli tajt, men annars ska det nog mycket till för att tappa passagerare tror jag.
 
Toppen