• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGo navigation - Uppdatering

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGo navigation

Man kan ställa in startpunkt under flerpunktsrutt. Passar bäst vid planering.

Däremot kan en flerpunktsrutt visa in i centrum till varje delmål vilket kanske passar bäst vid enbart planering inte under körning.
Klicka på alternativ direkt efter valt mål för att få med alla ruttval (upp till 7st.)

A484C8B1-83C8-42FA-B2D2-6F67C9F5E9EC.png

Resten av inlägget förstår jag inte riktigt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: iGo navigation

Idag mellan greven och Koblens slutade IGO prata tänkte efter lite om Knarreviks råd tidigare och efter en jobbig resa där man verkligen fickk hålla ögonen på både plattan och trafiken så har jag nu, tror jag hittat felet.
Igo säljs tydligen stum men demon har prat så nu har jag laddat ner tal som jag trodde jag hade i den skarpa versionen men tydligen var en kvarleva av demon som passade på att gå ut när jag behövde den som mest.
.....
Hoppas att jag nu har en riktigt skarp version utan mera problem av typen betalar du inte så skiter vi i dej och sabbar allt........kunder.

Att IGO slutar prata händer rätt ofta. Brukar starta om paddan och då kommer pratet oftast tillbaka.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Funderade på ljudproblemet, kan det vara så att något annat program automatstartar ljudet och tar över ljuddelen. En klassisk kollision mellan två eller flera program som samtidigt vill använda samma enhet.
Då hjälper det med omstart eftersom då IGO får prio 1 till ljudet.
Kan hjälpa att rensa upp lite bland programmen, egentligen skulle en så viktig apparat som gps användas till bara gps men ofta använder man den till mycket mer.
Och dyra som de är med icke utbytbara batterier och operativsystem som plötsligt inte går att använda så vill man ju inte köpa på sig fler än nödvändigt.
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: iGo navigation

Betr. ljudet i Igo. Tidigare började jag mata in en ny rutt snabbt innan GPS signalen hade hittats. Numera väntar jag tills detta har skett och ljudet har ej försvunnit sedan dess. Kan det vara så enkelt? Inte vet jag. Vad tror ni?

Marjatta
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGo navigation

Ingen som jag har märkt men upptäcker ibland att röstvägledningen uteblir.
Då gäller det att dels höja ljudet på iPaden och att höja det interna ljudet i iGO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Innan en position fastställts så kan det nog vara svårt att den att prata, den vägledning man får på skärmen brukar då också kunna bli felaktig speciellt i vilket väderstreck man befinner sig i. När jag ska köra av färjan brukar jag få panik innan IGO pratar.
Gäller nog att inte ha igång för mycket program samtidigt, jag brukar stänga ner dom manuellt men sen ligger det en massa systemprogram som man förmodligen inte nyttjar men får betala roamingtid för som går.
Finns ju en del städprogram som man kan använda men eftersom jag har android så vet jag inget om apple. Hade en sk rootad telefon som fungerade alldeles utmärkt trots den var gammal eftersom det hela tiden fanns ett övervakningsprogram som inte tillät sk. systemprogram att starta dvs. reklamskräp som samsung fått betalt för att skicka med En chinatelefon som har svenska kan vara mycket bättre, finns ju inga såna kopior av apple numera.
Jag har funderat på att köpa en sån billig telefon som man använder med ett extrakort som gps och modem och totalt rensad på annat än det som måste vara.
Den jag har nu vill gärna uppgradera operativsystemet och samtidigt ställer den om avstängda aviseringar och annat, -mycket tröttsamt som att lära en valp så att säja. men utan minne varannan månad börjas eländet igen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Jag tror att IGO har en prioritering på meddelanden, såg en ny skylt med lägre fart plötsligt verkar ha prio1 på att meddela att man kör för fort.
Min gamla igo släckte skärmen vid tal förmodligen konflikt.
Köpte förra året en samsung J3 2016 via abonnemang telenor innan jag körde söderut den har fungerat jättebra inte minst som hotspot till datorn och plattan.
Men med tilltagande ålder har jag svårt med mindre skärmar och surfplattan har ingen telefonkapacitet.
Har därför beställt en ny telefon 6" , problemet nu är ju att flytta allting och speciellt IGO skulle ju helst behålla det i plattan för den är ju suverän i husbilen.
Har nu förstått hur jag gör för att flytta till min nya mobil efter de "kryptiska" svar jag fått här. Snälla pedagogik behöver inte vara fel om man verkligen kan.
Kan man ha IGO i två enheter eller är det två licenser som gäller?
Finns egentligen inga bra sätt att montera telefoner på olika instrument brädor en del förslår att hänga den framför varmluftutblåset och då är man nog lite dum pga tempen och att risken för att ha sönder en skör plastbit som kostar skjortan.
Ser idag inget alternativ till IGO även om den blivit sämre men man måste ju uppgradera för kartornas skull, maps finns ju i alla telefoner och datorer gratis men har väldigt svårt att höra 150% hastigheten på talet och varför säja långa vägnamn och öster och väster och sen kommer det ganska sent ibland eftersom allt laddas live.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Jag köpte en beg. Huawei mate 8 från en firma i danmark ville ha just den och kunde hitta den på annat sätt.
Jag gillar stora skärmar man kan ju surfa och använda till gps och även läsa E-böcker. Började med en samsung note originalet och förutom att den var lite klumpig att släpa på. Samsung J3 2016 följde med telenors abonnemang var en bra telefon att ringa med och använda som hotspot och google maps på resa. Hela resan började med att bankid inte fungerade på min suveräna note jag skulle uppdatera det när jag försökte med det så skulle jag uppdatera telefonen men det gick ju inte den var för gammal. Det är så man tvingar oss köpa nya saker fast de gamla fungerar, sedan kräver ju IGO nyare android så det vara bara att köpa nytt men inte det jag ville ha egentligen. Skärmarna har ju blivit långa och smala man vrider hit och dit för att få en vettig bild men lyckas inte. mate 8 är den enda vettiga jag hittade och därför kan man inte köpa den längre.
Brodit har ingen till min modell kanske det finns någon från de andra modellerna som passar.
Jag vill ha ett fäste som man enkelt kan klämma fast telefonen i som det jag hade i min caddy fungerade bra och var limmat direkt på instrumentbrädan, jag lyckades få bort det när jag sålde eftersom det var vattenlösligt kontaktlim. Idag har jag bluetooth lur men jag vill egentligen inte prata när jag kör eftersom körningen kräver all min uppmärksamhet.
Jag hade en lång tid telefoner bara för att ringa med trodde utvecklingen skulle göra dom mindre ala startrek som ett märke på uniformen.
Men utveckligen valde att göra dom ganska stora med en kapacitet som en dator.
Jag tror jag lyckades ladda hem IGO plus röster som jag köpte till min platta i september t.o.m. trafiken som jag betalat för fungerade, och allt fungerar ju mycket bättre på en stor telefon, men i husbilen blir det surfplattan den är ju så mycket bättre med en lagom stor skärm och bra ljud. Fast den väntar på våren just nu funderar på Kroatien till våren.
 

Bilagor

  • SAM_0563.JPG
    SAM_0563.JPG
    4,6 MB · Visningar: 8
  • SAM_0566.JPG
    SAM_0566.JPG
    4,6 MB · Visningar: 8
  • SAM_0568.JPG
    SAM_0568.JPG
    5,2 MB · Visningar: 8

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGo navigation

Personligen gillar jag mobiltelefonens större skärm kanske på grund av sämre syn eller ohejdad vana. Mobilen använder jag för röst- och ipsamtal men framför allt för fotografering där den stora skärmen tillsammans med tekniken har lämnat kompaktkameran på efterkälken.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Den stora fördelen är att man har allt med sej hela tiden e-boksläsare, liten tv datorsurf mp3spelare en gps som slår allt annat just nu. skype, modem för att dela ut internet via wifi hyfsad kamera och så förståss telefon. Bankid för bankaffärer osv.Finns säkert något jag glömt. Med ett extra batteri på 5000mah så klarar man sej länge. Jag vet att en viss Clive Sinclair som uppfann datorn för massorna blev tillfrågad om sitt nästa projekt han satsat pengar på och han beskrev det som små walikietalkie som man kunde prata med andra via små sändare mottagare som skulle sitta utplacerade lite överallt tror han sa ordet cellphone vilket det tydligen heter fortfarande på många ställen.
 

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Sv: iGo navigation

Hej! Lånar denna tråd och hoppas få hjälp med nedanstående fråga.

Inför förestående utlandsresa har jag uppgraderat mitt navigationsprogram på ipaden o iphonen från iGo Pro till iGo Navigation.

Testkörde mobilen i går och upplevde då att jag inte fick igång röstguidningen.
Ja vid starten och inför första svängen fick jag guidning men sen var det helt tyst. Alla kända inställningar är påslagna.
Min fråga är då?
Måste man köpa till voice guidance package för att få röststyrning eller är det något annat fel?
Uppfattar att detta paket innehåller en massa gatunamn vilket jag inte är intresserad av. Har testat detta i bilens gps och tycker att det blir allt för mycket information.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning Karl-Arne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGo navigation

På min tid ingick röstpaketet i priset.

Man kan ställa in hur tjatig appen skall vara, i en storstad på kontinenten sätter jag hög nivå på mångordighet.

19BFD106-638B-491F-8133-FA3E308001FF.png
 
Toppen