• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idéer om hur göra distans till ytterdörr

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Hej Alla.
jag håller som sagt på att renovera en camper och har beställt en ny ytterdörr, men har nu stött på ett problem som måste lösas, dörren jag har köpt är gjord för 36mm väggar och väggarna i min camper är 25mm, eftersom det är platsutrymme för ett kylskåp inne i campern så får inte dörren bygga in så långt som 36mm, lösningen är då att distansa ut dörren 12mm
dvs jag måste göra en 12mm hög och ca 20mm bred distans på ytterväggen som sedan dörren trycks imot,
detta hade ju varit lätt om dörren varit helt fyrkantig, men nu har dörren lätt rundade kanter, bifogat en bild på hur rundningen är, inte fått min nya dörr så har inget kort på precis den tyvärr.
hade ju varit lätt att göra en list i typ teak, men det blir ju inte en långlivad historia så jag måste hitta nåt material som hellst går att limma fast
funderat på en rektangulär aluminiumprofil 10x20mm och sen bocka den efter rundningen, men kommer nog bli väldigt svårt att få till bra, har försökt söka på om det finns färdiga böjar som går att använda, men inte hittat nåt.
även funderat på svart plast, men då går det ju i princip inte limma.
spåna gärna på ideer om ni har några.

/Doger.35001.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kan du inte plasta upp det?
Om du gör en ram i trä som har rätt form sedan plastar du utanpå den med matta och plast.
När det torkat tar du bort träramen och plastar baksidan.
När allt torkat drar du på gelcoat för en slät yta och limmar hela paketet mot karossen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg går ut i fra at veggene er fiberarmert epoxy, lag en 10 mm tykk ramme som du dekker med 2 mm epoxy med litt armering. Rammen kan lages i tre eller isolasjons plate. Jeg ville bygget rammen direkte på veggen.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Campern är byggd i vanlig fiberarmerad ortopolyester, alla förändringar och ombyggnationer kommer jag dock använda ISO polyester
men det lutar nog åt att plasta direkt mot ytterväggen.
 
Toppen