• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Ibland blir man förvånad....

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Över vuxna människors beteende (kanske även mitt eget).
Igår var jag i en Svensk stad, inte min hemstad men nästan.
Vet hur korsningen där jag stod är uppbyggd och att jag hade väjningsplikt mot den vägen jag skulle svänga vänster ut på.
Åt höger är det tomt men det kommer en bil från vänster.
30m från korsningen blinkar den bilen höger och saktar ner som att göra sig klar att svänga in på samma väg jag står på.
Jag kollar höger kollar vänster igen, där bilen fortfarande blinkar och nu nästan är nere i krypfart, och svänger ut.
Varpå bilen från vänster plötsligt tvärnitar mm från min vänstersida...
Jag kör sakta förbi och kollar in i bilen med ett frågande uttryck varpå kvinnan i passagerarsätet pekar finger åt mig.
Föraren, kanske hennes man skakar på huvudet åt mig och grimarserar "JÄVLA IDIOT", båda var nog i 60-70års åldern.

Tänkte först släppa det men tänkte sedan att det vore intressant att veta hur deras eget beteende rättfärdigar att peka finger åt mig.
Så jag vänder på första bästa ställe och ser sedan deras bil på en ÖB parkering på vänster sida.
Åker in på parkeringen och ser att de sitter kvar i bilen men jag får parkera en bit bort och gå tillbaka.

När jag närmar mig förarsidan ser jag hur kvinnan är påväg ut.
Då kastar mannen en blick på mig, tittar bort, tittar igen och får något igenkännande i blicken.
Ah han känner igen mig och vet vad jag vill prata om hinner jag bara tänka innan han slänger sig över passagerarsätet och drar tag i kvinnans tröja så hon snubblar bakåt in i bilen igen.
Han drar iväg innan hon hinner stänga dörren när jag bara har någon meter kvar till deras bil.

Jag brukar normalt inte skrämma andra människor men nu blir jag ännu mer sugen på att se vad det var för folk.
Så jag joggar tillbaka till min bil och följer efter.
Jag tappar bort dem en stund men har turen att gissa rätt i en korsning och har dem snart framför.
De kör då ganska sakta, typ 40 på 50-väg.
Plötsligt ökar farten till 50 och de åker planlöst runt, då förstår jag att de sett att jag ligger bakom.
Hade jag haft något att göra denna eftermiddag eller haft familjen med hade jag skitit i att åka efter men nu blev det en sport
:)

Vi åkte runt runt i stan och jag fick åka på vägar jag aldrig åkt på tidigare.
Nu tänkte jag att jag skiter i detta och fortsätter till min destination.
Men de valde då att ge sig ut på en 2-1 (100km/h) väg, just den vägen som jag ändå skulle fortsätta min resa på.
Så det blev att jag per automatik fortsatte efter.
I normala fall, när jag åker själv, ligger jag i 120 på denna väg.
Nu gick det i 130....

Resan fortsatte ca 2 mil i varierande hastighet.
200m innan jag skulle svänga av till min fortsatta färdväg går filerna från 2 till 1.
Vi kom ikapp en långtradare som gubben la sig bakom.
När vägmarkeringen visade att filerna gick ihop kastade han sig ut vid sidan av tradaren och in framför, hörde kompressorhornen på tradaren så det måste varit nära.

Men när jag svängde av till mitt såg jag i backspegeln att det just passerade en likadan Volvo i samma färg som min och som körde rätt fort.

Så mina tankar igår kväll var:
- Hur tänkte de när de visade, med all tydlighet, att de skulle svänga?
- Vad tänkte de på när de såg mig på parkeringen?
- Vad var deras tanke när de såg mig följa efter?
- Blev de stressade på 100 vägen när jag nästan höll min normala hastighet?
- Om de stannade och såg att Volvon som låg bakom dem inte alls var jag, har de då drömt allt
:cool:

Vet hur korsningen där jag stod är uppbyggd och att jag hade väjningsplikt mot den vägen jag skulle svänga vänster ut på.
30m från korsningen blinkar den bilen höger och saktar ner som att göra sig klar att svänga in på samma väg jag står på.
Jag kollar höger kollar vänster igen, där bilen fortfarande blinkar och nu nästan är nere i krypfart, och svänger ut.
Jag kör sakta förbi och kollar in i bilen med ett frågande uttryck varpå kvinnan i passagerarsätet pekar finger åt mig.
Föraren, kanske hennes man skakar på huvudet åt mig och grimarserar "JÄVLA IDIOT", båda var nog i 60-70års åldern.

Tänkte först släppa det men tänkte sedan att det vore intressant att veta hur deras eget beteende rättfärdigar att peka finger åt mig.
Så jag vänder på första bästa ställe och ser sedan deras bil på en ÖB parkering på vänster sida.
Åker in på parkeringen och ser att de sitter kvar i bilen men jag får parkera en bit bort och gå tillbaka.

Då kastar mannen en blick på mig, tittar bort, tittar igen och får något igenkännande i blicken.
Ah han känner igen mig och vet vad jag vill prata om hinner jag bara tänka innan han slänger sig över passagerarsätet och drar tag i kvinnans tröja så hon snubblar bakåt in i bilen igen.
Han drar iväg innan hon hinner stänga dörren när jag bara har någon meter kvar till deras bil.

Jag brukar normalt inte skrämma andra människor men nu blir jag ännu mer sugen på att se vad det var för folk.
Jag tappar bort dem en stund men har turen att gissa rätt i en korsning och har dem snart framför.
Plötsligt ökar farten till 50 och de åker planlöst runt, då förstår jag att de sett att jag ligger bakom.
Hade jag haft något att göra denna eftermiddag eller haft familjen med hade jag skitit i att åka efter men nu blev det en sport

Men de valde då att ge sig ut på en 2-1 (100km/h) väg, just den vägen som jag ändå skulle fortsätta min resa på.
Nu gick det i 130....

200m innan jag skulle svänga av till min fortsatta färdväg går filerna från 2 till 1.
När vägmarkeringen visade att filerna gick ihop kastade han sig ut vid sidan av tradaren och in framför, hörde kompressorhornen på tradaren så det måste varit nära.

Men när jag svängde av till mitt såg jag i backspegeln att det just passerade en likadan Volvo i samma färg som min och som körde rätt fort.

- Om de stannade och såg att Volvon som låg bakom dem inte alls var jag, har de då drömt allt
Tufft vågat!
Man vet ju aldrig vad det är för människor, folk har blivit skjutna för mindre.
Jag har slutat helt att hävda min rätt i trafiken då det finns så många hetsiga människor i bilarna som blir krängta av det lilla minsta och kan tänkas misshandla eller tom döda för att deras lilla ära står på spel trots att de har fel! :(

Tufft vågat!
Jag har slutat helt att hävda min rätt i trafiken då det finns så många hetsiga människor i bilarna som blir krängta av det lilla minsta och kan tänkas misshandla eller tom döda för att deras lilla ära står på spel trots att de har fel! :(
Jag råkade säga, med hög röst, till min fru på en parkering en gång att handikapplatsen är för rörelsehindrade och inte när man är handikappad i huvudet.
Det var en ung nysvensk som just parkerat sin stora nya bmw på den platsen och var på väg in på systemet.
Han hoppade till, vände sig om och glodde mig rakt i.....navelhöjd.
Sedan såg man hur blicken irrade sig upp till mina ögon på 1,9m höjd, blinkade till och vek av från min väg och satte sig i bilen igen.

Att vara 2m med 130kg "muskulär" kropp har sina fördelar ibland

Tufft vågat!
Nej definitivt inte tufft vågat... att man blir sur o irriterad i trafiken..jo jo...det händer.
Men att sen ligga och förfölja under längre tid är helt fel... skulle kunna leda till trafikolycka! Paret i bilen visste ju inte vem du var....de kanske trodde att du kunde va farlig... så..visst att i stunden bli sur o irriterad....men gör inte så här som du gjorde! Fullständigt fel. Tyvärr tyvärr är min dom hård.. men så är det.

Ps men förvånad över att många i trafiken gör många fel...o inte själva förstår det.... nej det förvånar inte mig..ser jag nästan varje dag.
Just nu retar jag mig mest på cyklister med el cyklar o elscotrar... en del kör som idioter i full fart hur som helst var som helst o oftast med en mobil i höger hand!

Senast ändrad:
Och det är ändå i sverige när jag korsar gränsen till sverige tänker jag att nu är det lugnt här händer det knappast något. Men det har det gjort! en gång med mycket snö och halka 2 mil hemifrån kastar sej en bil ut från en utfart problemet var att han hade en lastad släpkärra så det blev svårt att få stopp.
Andra gången 4 km hemifrån så sliter sej en kärra från en mötande bil vajern ska ju vara fastsatt men det var den tydligen inte jo rakt över vägen framför mej jag styrde ut på vägrenen och lyckades passera den skenande släpkärran där.

Ibland blir jag väldigt trött på begreppet lågaffektivt bemötande. Men det fungerar ofta bra. Särskilt i trafiken är det suveränt!
Jag vet att jag oftast har rätt i trafiken. Trots det har jag också fått fingret, blivit rejält utskälld och också blivit fysiskt hotad.
Men försöker oftast att backa. Kan absolut ta ett finger, eller en utskällning.

Jag råkade säga, med hög röst, till min fru på en parkering en gång att handikapplatsen är för rörelsehindrade och inte när man är handikappad i huvudet.
Det var en ung nysvensk som just parkerat sin stora nya bmw på den platsen och var på väg in på systemet.
Han hoppade till, vände sig om och glodde mig rakt i.....navelhöjd.
Sedan såg man hur blicken irrade sig upp till mina ögon på 1,9m höjd, blinkade till och vek av från min väg och satte sig i bilen igen.

Att vara 2m med 130kg "muskulär" kropp har sina fördelar ibland
Klart det hjälper till lite om man är Conan barbaren, men inte ens då kan man ta en kula eller knivhugg.
Tänk på den svenska Polisen som dog i Danmark,,, han hade utbildat sig för att gripa och kunna försvara sig :(

Senast ändrad:
60-70 års åldern är en frisk o kry ålder...
Jag har försökt läsa lite trafikregler... Att du har väjningsplikt...det medför att ett mycket stort ansvar ligger på dig... den är absolut.
Sen förstår jag inte riktigt vad den andra bilen gjorde... först blinkade de höger och saktade in.... men skulle de plötsligt köra rakt fram istället? Blinkade de då också... förstår inte riktigt varför och hur de plötsligt tvärbromsar bara några mm från din bil?
Det finns tydligen en regel om att man inte får visa missledande tecken! I så fall gör de fel också...Att du gör fel, uppenbart...du har väjningsplikt..du måste förvissa dig om att det helt säkert är fritt... men även den andra bilen kan ha gjort fel om den t ex kör rakt fram men blinkar höger!
Så har jag uppfattat det hela efter lite google..
Fula grimaser o liknande näms inte i lagtexten...när det gäller trafik... men fula tecken men också förföljande kan ibland bli " ofredande .. olaga förföljelse " fast krävs lite mera än det här.

Jag tycker att kan man ge ett finger eller på annat sätt ofreda en person, så skall man f-n vara man för sin kilt och kunna förklara sig vid konfrontation.

Men det verkar som att man tror att man får bete sig hur som helst när man sätter sig i en bil.

Än mer förvånande är när deras bil är fullstripad med firmalogon.
Då brukar jag ringa upp eller mejla företaget och det märks tydligt att det är inte den respons de hade tänkt sig.

I min villfarelse tror jag sedan att vederbörande kommer att bättra sig.

Attityd....Vi hade bokat en ställplats här i Sverige, när vi kom fram så stod det en svensk registrerad husbil modell stor bredvid vår plats, men de hade inte koll på markeringarna i marken, så de stod väldigt nära vår plats.
Vi ställde oss som man skulle göra.
Så vi stod ganska nära varandra.
Senare på kvällen kom paret till den stora husbilen hem, de första han säger...du får flytta på dig...inget hej eller står jag eller du fel.Då fick jag visa han markeringarna i marken och tillrättavisa dom.
Sen kom det en tveksam ursäkt av frun.
Är man husbil åkare så ska man ju vara goa mot varandra.

60-70 års åldern är en frisk o kry ålder...
Jag har försökt läsa lite trafikregler... Att du har väjningsplikt...det medför att ett mycket stort ansvar ligger på dig... den är absolut.
Sen förstår jag inte riktigt vad den andra bilen gjorde... först blinkade de höger och saktade in.... men skulle de plötsligt köra rakt fram istället? Blinkade de då också... förstår inte riktigt varför och hur de plötsligt tvärbromsar bara några mm från din bil?
Det finns tydligen en regel om att man inte får visa missledande tecken! I så fall gör de fel också...Att du gör fel, uppenbart...du har väjningsplikt..du måste förvissa dig om att det helt säkert är fritt... men även den andra bilen kan ha gjort fel om den t ex kör rakt fram men blinkar höger!
Så har jag uppfattat det hela efter lite google..
Fula grimaser o liknande näms inte i lagtexten...när det gäller trafik... men fula tecken men också förföljande kan ibland bli " ofredande .. olaga förföljelse " fast krävs lite mera än det här.
Den andra bilen blinkade höger och saktade in och påbörjade en s.k. lastbilssväng (där de tror att de kör en 24m långtradare och därmed först svänger vänster för att sedan svänga höger och få en så stor radie i svängen som möjligt).
Där och då tar jag för givet att han ska svänga in på min gata, vilket man normalt gör efter den manövern och att man tydligt visar sin avsikt med körriktningsvisaren, tittar en gång till att det är klart åt höger varpå jag kör ut.
På den sekunden det tar för mig att titta höger och släppa bromsen har han hunnit ur sin påbörjade sväng och fortsätter rakt fram, fortfarande blinkande höger.
Det slutade med att båda fick tvärnita mm från att krocka.....

Den andra bilen blinkade höger och saktade in och påbörjade en s.k. lastbilssväng (där de tror att de kör en 24m långtradare och därmed först svänger vänster för att sedan svänga höger och få en så stor radie i svängen som möjligt).
Där och då tar jag för givet att han ska svänga in på min gata, vilket man normalt gör efter den manövern och att man tydligt visar sin avsikt med körriktningsvisaren, tittar en gång till att det är klart åt höger varpå jag kör ut.
På den sekunden det tar för mig att titta höger och släppa bromsen har han hunnit ur sin påbörjade sväng och fortsätter rakt fram, fortfarande blinkande höger.
Det slutade med att båda fick tvärnita mm från att krocka.....
Utgå från att alla andra bilister är älgar!!

Nu gick det i 130....

Kör ni i 130 på 100 sträcka?
Och normalt i 120?....
Ok.....

Kör ni i 130 på 100 sträcka?
Och normalt i 120?....
Ok.....
Normal trafikrytm är ca 120 på den sträckan, för en stor del av de fordon som körs där.
Har blivit högre sedan det blev 2-1 väg och 100km/h.
När det tidigare var 90 höll de flesta runt 110.
Långa, breda, plana vägar med god sikt drar gärna upp hastigheterna...
T.o.m. många husbilar där i de farterna och ibland långt över när de har bråttom till fjälls...

Tillbaka
Toppen