• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I köptankar och behöver råd och tips

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Hej och kul att ni funderar på husbil!

Vi har två barn, nu nio och tio, och har kört husbil sen de var 3 och 4.

Jag håller med om tidigare kommentarer om att tänka på vikten. Man fyller lätt på med saker i bilen.

Vår första bil var helintegrerad med tvärbädd bak och nedfällbar säng fram. Vår nuvarande bil har i stället långbäddar bak och fortfarande nedfällbar säng fram. Med längsbäddar bak är det möjligt att få en säng på 2,20 x 2 m ca. Där får alla plats om det behövs =)

Den stora fördelen med den konfigurationen, som jag ser det, är att du får ett väldigt stort bagageutrymme. Vi har idag med oss utebord, fyra stolar, fyra cyklar, grill, badprylar, förtält mm mm - och allt får plats i bagaget. Skönt att slippa hänga det på utsidan.

Att fälla ner framsängen på kvällen tar inte mer än 15 sekunder och den är inte heller svår att komma upp i. Täcken o kuddar ligger kvar i sängen under dagen.

Hej!
Tack för svar!
Vad har ni för husbil?
Jag upplever det ibland som att det blir så himla mycket säng med långsängar..
Men samtidigt inser jag nu att man kanske inte vågar lägga för små barn i alkov eller våningssäng om dom ramlar ur! Så då är det ju smart så som ni har det, att alla får plats!

Och sol du säger skönt att slippa hänga saker på utsidan.
Men vad drar en husbil egentligen? Herregud vad grejer jag inser att man kommer stoppa i! :)
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Hej och kul att ni funderar på husbil!

Vi har två barn, nu nio och tio, och har kört husbil sen de var 3 och 4.

Jag håller med om tidigare kommentarer om att tänka på vikten. Man fyller lätt på med saker i bilen.

Vår första bil var helintegrerad med tvärbädd bak och nedfällbar säng fram. Vår nuvarande bil har i stället långbäddar bak och fortfarande nedfällbar säng fram. Med längsbäddar bak är det möjligt att få en säng på 2,20 x 2 m ca. Där får alla plats om det behövs =)

Den stora fördelen med den konfigurationen, som jag ser det, är att du får ett väldigt stort bagageutrymme. Vi har idag med oss utebord, fyra stolar, fyra cyklar, grill, badprylar, förtält mm mm - och allt får plats i bagaget. Skönt att slippa hänga det på utsidan.

Att fälla ner framsängen på kvällen tar inte mer än 15 sekunder och den är inte heller svår att komma upp i. Täcken o kuddar ligger kvar i sängen under dagen.

Förresten vad fick er att byta husbil?
Var det saker ni saknade i den första som gjorde att ni bytte?
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Förresten vad fick er att byta husbil?
Var det saker ni saknade i den första som gjorde att ni bytte?

Vi ville dels ha en modernare bil, den gamla var en 2007 års modell och nu har vi en 2017 års modell men vi ville också ha långbäddar och en bättre planlösning.

Vad har ni för husbil?
Nu Hymer B 704 PL, tidigare en Hymer B 614 SL.

Jag upplever det ibland som att det blir så himla mycket säng med långsängar..
Ja bilen blir lite längre, men utrymmet under sängarna används ju till förvaring och det behövs, definitivt när man är fyra personer.

Men samtidigt inser jag nu att man kanske inte vågar lägga för små barn i alkov eller våningssäng om dom ramlar ur! Så då är det ju smart så som ni har det, att alla får plats!
På den nedfällbara sängen finns ett nät, ca 40 cm högt, som är fäst i sängen och sen spänner man med band mot taket. Inte såpass säkert att man lägger en ettåring där för det går att kravla sig över, men för lite äldre barn fungerar det.

Men vad drar en husbil egentligen? Herregud vad grejer jag inser att man kommer stoppa i! :)
Det beror på väldigt många faktorer. Skulle säga att de flesta husbilar ligger mellan 0,9 och 1,5 l/mil. Vår bil, som är en helintegrerad på runt 4,2 ton, drar ca 1,2 liter/mil. Halvintegrerade utan alkov drar generellt sett minst bränsle, sen helintegrerade och sen alkovbilar. Mycket frontyta med högt luftmostånd. Men sen beror det också på motor, växellåda, hur fort man kör osv.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Helintegrerad med nedfällbar taksäng fram innebär i dom flesta fall att sittgruppen inte går att använda med nedfälld säng,ni kanske inte vill lägga er samtidigt som barnen!!
Alkovbil är smidigt med små barn,nät finns att hindra att någon faller ur,finns också bilar med våningsäng på tvären bak.
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Helintegrerad med nedfällbar taksäng fram innebär i dom flesta fall att sittgruppen inte går att använda med nedfälld säng,ni kanske inte vill lägga er samtidigt som barnen!!
Alkovbil är smidigt med små barn,nät finns att hindra att någon faller ur,finns också bilar med våningsäng på tvären bak.

Har tänkt den tanken. Vi måste kunna sitta o spela backgammon när barnen sover!
Så våningssäng bak tycker jag verkar smart om inte don snabbt blir för trånga för barnen eller dubbelsäng bak med alkov till barnen...
Mycket att klura på! :)
 
R

RobbeS

Guest
Precis det äe där jag är och funderar. Vi orkar inte bädda hela tiden!

Har du yngre barn och vad kör ni? Du kanske sitter på tips på bra familjehusbilar?
Jag tycker det verkar smart med vååningsdäng bak för barnen och alkoven för mig och mannen men kanske man tröttnar på att klättra upp där.
Smaksak såklart... :) men du kanske har erfarenhet av olika lösningar?

Nu är vi bara tre som åker då den äldsta är är 18 och tycker att det finns roligare saker att göra än att åka husbil. Så vi har idag en halvintegrerad med två långbäddar bak och en säng man drar ner över matplatsen. Den som lägger sig sist sover i den sängen.
Om vi hade börjat om med husbilslivet med två barn hade en så kallad barnkammarbil varit självklart. Itineo SB 740 är en sådan.
Våningssäng längst bak och en säng man drar ner över förar och passagerarplats längst fram. Innebär att man inte blockerar sittgruppen då sängen är nedfälld. Ligger också bra i pris. Nackdelen en totalvikt på 4400 kg.
Våran första bil var en Itineo men med långbäddar bak. Inget fel på kvalitén då det i princip är en Rapido utan lulllull.
Finns också andra fabrikat med ungefär samma planlösning. En barnkammarbil med alkov fram är också bra val. Sunlight har / har haft en sådan.
 
R

RobbeS

Guest
Helintegrerad med nedfällbar taksäng fram innebär i dom flesta fall att sittgruppen inte går att använda med nedfälld säng,ni kanske inte vill lägga er samtidigt som barnen!!
Alkovbil är smidigt med små barn,nät finns att hindra att någon faller ur,finns också bilar med våningsäng på tvären bak.

Du menar väl halvintegrerad med nedfällbar taksäng? På helintegrerade fäller man oftast ner sängen över förar och passagerarplatsen och bordet blir då fri.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du menar väl halvintegrerad med nedfällbar taksäng? På helintegrerade fäller man oftast ner sängen över förar och passagerarplatsen och bordet blir då fri.
Oj halvintegrerade är ännu värre att blockera bordet ,men på dom flesta helintegrerade försvinner halva sittgruppen.
 
R

RobbeS

Guest
Oj halvintegrerade är ännu värre att blockera bordet ,men på dom flesta helintegrerade försvinner halva sittgruppen.

Jo, förar och passagerar stolen förvinner ju men bord och soffa finns kvar. Funkade för oss då lillen fick sova i taksängen och den store i en långbädd bak. Jag och frun kunde då se på tv tills det var dag att lägga sig. Alkovbil är en bättre lösning planmässigt men ger andra nackdelar. Att köpa husbil är dock en enda stor kompromiss då man har barn:)
Ser fram mot den dagen då vi kan välja en husbil och enbart behöver tänka på att det finns en säng åt mig och frugan. Men då dyker väl barnbarn upp:)
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Nu är vi bara tre som åker då den äldsta är är 18 och tycker att det finns roligare saker att göra än att åka husbil. Så vi har idag en halvintegrerad med två långbäddar bak och en säng man drar ner över matplatsen. Den som lägger sig sist sover i den sängen.
Om vi hade börjat om med husbilslivet med två barn hade en så kallad barnkammarbil varit självklart. Itineo SB 740 är en sådan.
Våningssäng längst bak och en säng man drar ner över förar och passagerarplats längst fram. Innebär att man inte blockerar sittgruppen då sängen är nedfälld. Ligger också bra i pris. Nackdelen en totalvikt på 4400 kg.
Våran första bil var en Itineo men med långbäddar bak. Inget fel på kvalitén då det i princip är en Rapido utan lulllull.
Finns också andra fabrikat med ungefär samma planlösning. En barnkammarbil med alkov fram är också bra val. Sunlight har / har haft en sådan.

Det var bra tips! Dock verkar sunlight vara billigare så kanske blir en sådan som en första bil.

Jag läste en recension om en sunlight och recensenten skrev om att väga upp husbilen från 3500 till 3800 (eller något liknande)
Kanske någon kan svara på, vad innebär det? Är det enkelt att göra? Vad är det för kriterier som ska uppfyllas för att man ska kunna väga upp?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Oftast krävs endast ny registreringsbesiktning om bilen från början är godkänd för den högre vikten,ni kan ju prova med 3500kg se hur mycket marginal ni har och isåfall väga upp senare,återförsäljaren skall ha koll på detta.
C1 körkort krävs också.
Bil över 3500kg skall besiktigas varje år, samt innebär högre vägavgifter i delar av Europa, samt lägre fartgränser,men håller ni er i Sverige gäller inte detta
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej

Precis som du är inne på är de superskönt att ha alla sängarna bäddade, vi åker två vuxna och två barn(3 och 9 år). Mina kriterier när vi köpte bil förra året var, under sex meter, fyra bäddade platser och vinteranpassad. För vår del blev det en helintegrerad med fransk säng bak. När vi köpte den var den reggad på 3650kg men då fick inte min fru köra den så vi reggade ner den till 3500kg. Jag har vägt den fyra, fem gånger när vi varit ute och kört. Vi ligger oftast precis runt 3500kg, då med full färskvatten och ganska full dieseltank. Diverse packning, antingen är cyklar med eller skidutrustning. Jag uppskattar att inte alla behöver lägga sig samtidigt, sittgruppen går att använd även när den främre sängen är nere(ej framstolarna). Det jag tror jag älskar mest med bilen är att den är så kort, vi behöver aldrig vara oroliga för att hitta en parkeringsplats.

Lycka till med köpet! (Jag fick bearbeta min fru i 12 år innan vi köpte husbil, men nu har hon tackat mig)
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
O
Hej

Precis som du är inne på är de superskönt att ha alla sängarna bäddade, vi åker två vuxna och två barn(3 och 9 år). Mina kriterier när vi köpte bil förra året var, under sex meter, fyra bäddade platser och vinteranpassad. För vår del blev det en helintegrerad med fransk säng bak. När vi köpte den var den reggad på 3650kg men då fick inte min fru köra den så vi reggade ner den till 3500kg. Jag har vägt den fyra, fem gånger när vi varit ute och kört. Vi ligger oftast precis runt 3500kg, då med full färskvatten och ganska full dieseltank. Diverse packning, antingen är cyklar med eller skidutrustning. Jag uppskattar att inte alla behöver lägga sig samtidigt, sittgruppen går att använd även när den främre sängen är nere(ej framstolarna). Det jag tror jag älskar mest med bilen är att den är så kort, vi behöver aldrig vara oroliga för att hitta en parkeringsplats.

Lycka till med köpet! (Jag fick bearbeta min fru i 12 år innan vi köpte husbil, men nu har hon tackat mig)

Intressant att höra angående vikten! Då kanske en sunlight a68 inte är så tokig för oss ändå.
Vad har ni för husbil?
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
O
Hej

Precis som du är inne på är de superskönt att ha alla sängarna bäddade, vi åker två vuxna och två barn(3 och 9 år). Mina kriterier när vi köpte bil förra året var, under sex meter, fyra bäddade platser och vinteranpassad. För vår del blev det en helintegrerad med fransk säng bak. När vi köpte den var den reggad på 3650kg men då fick inte min fru köra den så vi reggade ner den till 3500kg. Jag har vägt den fyra, fem gånger när vi varit ute och kört. Vi ligger oftast precis runt 3500kg, då med full färskvatten och ganska full dieseltank. Diverse packning, antingen är cyklar med eller skidutrustning. Jag uppskattar att inte alla behöver lägga sig samtidigt, sittgruppen går att använd även när den främre sängen är nere(ej framstolarna). Det jag tror jag älskar mest med bilen är att den är så kort, vi behöver aldrig vara oroliga för att hitta en parkeringsplats.

Lycka till med köpet! (Jag fick bearbeta min fru i 12 år innan vi köpte husbil, men nu har hon tackat mig)

Intressant att höra angående vikten! Då kanske en sunlight a68 inte är så tokig för oss ändå.
Vad har ni för husbil?


Hej

Precis som du är inne på är de superskönt att ha alla sängarna bäddade, vi åker två vuxna och två barn(3 och 9 år). Mina kriterier när vi köpte bil förra året var, under sex meter, fyra bäddade platser och vinteranpassad. För vår del blev det en helintegrerad med fransk säng bak. När vi köpte den var den reggad på 3650kg men då fick inte min fru köra den så vi reggade ner den till 3500kg. Jag har vägt den fyra, fem gånger när vi varit ute och kört. Vi ligger oftast precis runt 3500kg, då med full färskvatten och ganska full dieseltank. Diverse packning, antingen är cyklar med eller skidutrustning. Jag uppskattar att inte alla behöver lägga sig samtidigt, sittgruppen går att använd även när den främre sängen är nere(ej framstolarna). Det jag tror jag älskar mest med bilen är att den är så kort, vi behöver aldrig vara oroliga för att hitta en parkeringsplats.

Lycka till med köpet! (Jag fick bearbeta min fru i 12 år innan vi köpte husbil, men nu har hon tackat mig)
Förretden hur är den vinteranpassad?
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Vi har en Pilote Galaxy 600P -17
Enligt pappren skall vi ha en lastvikt på över 600 kg men sanning ligger snarare på 300kg. Den har isolerade tankar men som nån tidigare nämnde så hade vi problem med att tappkranen frös, vi påtalade det för återförsäljaren och då installerade de en värmeslinga gratis. Vi har även vintertäcke för framrutorna(nästan ett måste när det blir riktigt kallt). Som kallast har vi varit ut i -14 grader och det har inte varit några problem. När utetempen sjunker under nollan så behövs gasol för att hålla värmen, då räcker det inte med elvärme.
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Vi har en Pilote Galaxy 600P -17
Enligt pappren skall vi ha en lastvikt på över 600 kg men sanning ligger snarare på 300kg. Den har isolerade tankar men som nån tidigare nämnde så hade vi problem med att tappkranen frös, vi påtalade det för återförsäljaren och då installerade de en värmeslinga gratis. Vi har även vintertäcke för framrutorna(nästan ett måste när det blir riktigt kallt). Som kallast har vi varit ut i -14 grader och det har inte varit några problem. När utetempen sjunker under nollan så behövs gasol för att hålla värmen, då räcker det inte med elvärme.
Okej!
Finns det alltid gasol och el i nyare husbilar eller är det något man kan köpa till eller måste finnas med från början?
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Oftast krävs endast ny registreringsbesiktning om bilen från början är godkänd för den högre vikten,ni kan ju prova med 3500kg se hur mycket marginal ni har och isåfall väga upp senare,återförsäljaren skall ha koll på detta.
C1 körkort krävs också.
Bil över 3500kg skall besiktigas varje år, samt innebär högre vägavgifter i delar av Europa, samt lägre fartgränser,men håller ni er i Sverige gäller inte detta
Okej! Tack!

Hur snabbt går en husbil? Vad är skillnaden på 3500 och de som är över?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I Sverige gäller samma fart som personbil oavsett vikt på husbil, i Europa varierar det mellan länderna men husbil över 3,5T får typiskt köra 80 på landsväg,100 motorväg,men man får kolla varje land eller skaffa en GPS som håller koll på detta.
Du kan säkert pressa upp bilen i 130, men bekvämt ligger väl runt 90,luftmotståndet är stort så bränsleförbrukning ökar markant vid hög fart.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Okej! Tack!

Hur snabbt går en husbil? Vad är skillnaden på 3500 och de som är över?
Jag bestämde mig, när jag skaffade husbil, att 90 fick vara max "cruising speed". Ibland vid omkörning på motorväg går jag högre. Jag lyckas då hålla bränsleförbrukningen melln 0.95(motorväg) och 1.05 (kurviga småvägar) med en ca 4 ton tung bil (semesterlastad) och 150Hk motor. Jag har fått för mig att bränsleförbrukningen går upp ganska brant om man kör mycket fortare.

Nu på äldre da´r så känns det också som: "Varför skall jag köra fortare? Jag har ju all tid i världen. Finns ingen anledning att ha bråttom. Det skall ju vara ett avslappnat nöje att vara ute och åka."

MVH
Hans
 
R

RobbeS

Guest
Okej!
Finns det alltid gasol och el i nyare husbilar eller är det något man kan köpa till eller måste finnas med från början?

I nya husbilar finns det i princip alltid gasol, 12 volt och 230 volt om man står vid stolpe. Värmen drivs av 230 V eller gas eller både och då det behövs extra effekt. En del bilar har värmare som drivs med diesel istället för gasol men dom är ganska lätträknade.
 
Toppen