• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I fredags hände det något konstigt....

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hade dåligt med bensin i bilen och som brukligt då är ju att tanka.
Åker till en lokal Preem automatstation.
Där är det kö vid pumparna och det har jag aldrig varit med om där så jag tänkte åka någon annanstans.
Men då kom en gubbe fram och sa att jag måste tänka för de har "fel" på bensinpumparna.
Jag stannade kvar i kön tills det var min tur.
Och mycket riktigt....
På ljusskylten stod att läsa att bensinen kostade 23,xx och dieseln 24,xx men på pumpen stod det 18,xx för bensinen.....
Tacka faan för att det var kö.
Folk fyllde bilar och dunkar bräddfullt.
Tyvärr hade jag inte riktigt tomt utan fick bara i drygt 50 av tankens 70liter.
Övervägde ett tag att åka och hämta några dunkar men orkade inte då.
I måndags åkte jag förbi igen men då var priset normalt :-(

På tisdagen kördes en långresa och halvvägs tändes motorstörningslampan...
In till vägkanten och upp med huven men kunde inte höra några alarmerande ljud så resan fortsattes.

Idag var bilen på vanlig service där de plockade ut och släckte felkoden samt bokade in en ny verkstadstid för felsökning.
Enligt mekanikern var det troligen en slang som drog tjuvluft.

På hemvägen tändes lampjäveln igen så jag beslöt mig att felsöka lite själv.
Efter uppmätning av bränsletrycket så råkade jag spilla lite bensin över handen.
Men vad f-n det luktar ju inte bensin, det luktar etanol....


Så anledningen till det billiga priset på Preem verkar vara att de fyllt E85 i fel tank och sedan bara skyltat om till billigare pris (Jo alla tankade med det gröna handtaget) alternativt så är det någon illvillig jävel som hade skiftat pistolhantag på slangarna.

Undrar hur många som fick problem med sina bilar?!

Själv tankade jag fullt ikväll, på annan mack, släckte koden själv och kört en tur utan att lampan tänts igen....
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.230
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du får ringa Preem och klaga ;)

Det är säkert många som har haft problem och som kommer att märka av en högre bränsleförbrukning. Nu använde väl du ÅFA kortet och betalade listpris -40 öre för vi betalar ju samma pris oavsett vad det står på pumpen :D
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du får ringa Preem och klaga ;)

Det är säkert många som har haft problem och som kommer att märka av en högre bränsleförbrukning. Nu använde väl du ÅFA kortet och betalade listpris -40 öre för vi betalar ju samma pris oavsett vad det står på pumpen :D
Nej. Det var tjänstebilen så det var pumppris som gällde.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Du får ringa Preem och klaga ;)

Det är säkert många som har haft problem och som kommer att märka av en högre bränsleförbrukning. Nu använde väl du ÅFA kortet och betalade listpris -40 öre för vi betalar ju samma pris oavsett vad det står på pumpen :D
Finns det olika kort? Mitt funkar bara för diesel.
 
Toppen