• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Hymer AC

F

F.d. 57024

Guest
Har en Hymer B 674-05 som bilens AC strular på. Har pratat med både Hymer o Fiat men får inget besked om det är Fiat original eller eftermonterat av Hymer.Finns det någon här som haft samma problem o som kan hjälpa mig så jag kan skaffa reservdelar?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
jag har eftermonterat diavia ac i Ducato 244 å har någorlunda koll på hur dom är uppbyggda och lite vad som skiljer mot dom som har det monterat av fiat på fabrik.
Vad är det du behöver ?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Om du tittar i motorutrymmet så bör där finnas en service dekal, på den kan man se om det är original eller eftermonterat system.

Om det är original så kan man gå på fiat oe nr.
är det eftermonterat diavia så är dometic (waeco) återförsäljare tror det va ebespracher som var leverantör av satsen bara för att röra till det

det finns andra sätt att se skillnad som tillexempel om man har original ac knapp inne i billen eller den är eftermonterad. dock går det ju att köra original panel å knapp ihop med eftermarknads satsen. sedan skiljer det på hur den styr kylarfläkt. osv men bilarna är ju gamla så mycket tid sedan dessa var monterade gör ju att saker inte behöver se ut som när det var nytt och kan ha modifierats.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Slå in ditt regnummer på:Acparts.se > Allt inom AC till fordon så ser du troligen två av varje på både torkfilter och ventil, kolla med vilken typ du har.
Kolla rent fysiskt på delarna så bör du se lätt vilket som stämmer.

Dom delarna ska du kunna köpa utan problem utan licens.
i detta fallet så listar dom tyvärr inte Diavia grejerna. när jag höll på med detta så var det inga bekymmer att ta det direkt från waeco. prismässigt var det inte lönt att leta mer på eftermarknaden. kanske ser annorlunda ut idag.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
i detta fallet så listar dom tyvärr inte Diavia grejerna. när jag höll på med detta så var det inga bekymmer att ta det direkt från waeco. prismässigt var det inte lönt att leta mer på eftermarknaden. kanske ser annorlunda ut idag.

Men det är ganska lätt för honom att se om sidans modell är samma som den han har, och beställa rätt. Är det inte den modellen så kan han eliminera det i sin jakt på delar.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jo det stämmer men orginaldelarnas artikel nr får ju dom flesta biltillbehörs firmor fram bekymret är ju när det inte är original monterat. då får man börja leta i sina gamla pärmar med kopierade papper.
Det var dock fel av mig det var Webasto Diavia som tillverkade de jag monterat inte ebesprasher
Torkfilter 017050/0A
Expansionsventil 058026

Vill minnas att man ser skillnad på att original har fläns med o-ring mot kondensor medan Diavian har Gändade kutsar svetsade istället
 
Toppen