Hvordan unngå fryste låser

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
155
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
DSCN3374.JPG
Er fornøyd med Knausen, men hvorfor lage noe som fryser og stenger teknikkrommet som er det viktigeste rommet på bilen. Det utvendige på låsen skulle jo vært snudd opp ned.
Har sett noen som har limt en list over inngangsdøren, men her er det snøen som smelter og fryser.
Er det noen som kan se en løsning.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1,298
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Jag fick den geniala iden, någon gång på 70-talet, att ta lite glykol i nyckellåset på Saaben! Vatten fanns ju redan i låsen, för de frös ju ihop för jämnan!
Gör INTE så, ett halvt år senare fick jag byta ut låsen för de hade korroderat sönder fullständigt.
Numera använder jag grafitolja. WD40 eller liknande produkter är ju bra på att lösa upp lås som kärva ihop pga uteblivet underhåll och oanvändning, men måste sen kompletteras med tunn olja.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
214
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Assa:s låsolja är helt suverän. Driver ut fukt och smörjer.

Smorde låset på tanklocket på min PV (som inte ens gick att få i nyckeln i efter 40år på en loge).
Efter 1v dagliga sprejningar gick låset att öppna.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2,297
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Visa bilaga 183190
Er fornøyd med Knausen, men hvorfor lage noe som fryser og stenger teknikkrommet som er det viktigeste rommet på bilen. Det utvendige på låsen skulle jo vært snudd opp ned.
Har sett noen som har limt en list over inngangsdøren, men her er det snøen som smelter og fryser.
Er det noen som kan se en løsning.
Jag ser att truma avgasrör sitter inom droppzonen för låset.... Kan det ha varit så att vattnet från avgaserna har droppat ner över låset.(vinden kan ändra dropparnas riktning) ... Som sen har frusit...
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
155
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Denne gangen er det været og snø som legger seg i "lommen" som håndtaket lager, men du er inne på noe. Noen burde forstått at vannet i lommen fryser og bruker man krefter på plasten, så får man ikke opp den flere ganger. Jeg får prøve med smøring og kanskje sette over en tape når bilen ikke er på tur. Men det kan resultere i at jeg river av malingen. Er det ikke det ene, så er det det andre:spinny:
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,938
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
En 2 trinns jobb, først press ut vannet med WD-40 - direkte etter dette inn med en tynn olje, låsolje eller våpenolje. Er det en lås som ikke benyttes ofte så kan en avslutte med ren vaselin som en presser inn i låsen. Dette vil kapsle oljen inne i låsen og blokkere for vatn. Orginal WD-40 er fin til å presse ut vatn, men filmen som dannes etter en tid er ikke ønskelig inne i låsen. Låsolje og våpenolje er tynne inntrengende oljer som og løser opp WD-40 filmen. Når det hele kapsles inn av vaselin så skjer ingen oksidering av oljen og behandlingen holder lenge.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
155
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Jeg skulle valgt det bildet med bare "låsen" Låsesylinderen er lik alle andre sylindere men "Dørhåndtaket" i plast har form som en hånd og samler og leder vann/snø inn i festepungte sitt. Tror jeg uten problem knekker de innerste plastdelene om jeg tar i. Kanskje grafittigpulver kunne brukes også.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,938
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Ja egentlig er grafitt pulver beste smørning for låsesylindre, men det hindrer ikke frysning om det kommer inn vatn. De øvrige deler kan med fordel smøres med vaselin om en klarer å få det inn.
 
Toppen