Husvagnar på ställplatser?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Oftast får ju ett litet typ 750Kg-släp plats, vi har t.ex. ibland ett mc-släp med oss, det ställer vi tätt intill på någon sida eller bakom/framför husbilen, ingen har någonsin klagat. Men börjar släpet anta storleken av en husvagn eller ett bilsläp t.ex. kan man säkert råka ut för att man får ställa av det på annan plats.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Denna skylt med bestämmelse gäller.
H28. Anläggning som enbart tillhandahåller platser för bilar med bostadsutrymme

En lastbilsreggad husbil får stå där.

KalleiViken

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Förstår inte det oerhörda intresse som finns här för att utestänga husvagnar från platser som vi kan stanna på över natten. Resande i husvagnar är väl våra vänner, med samma intresse för mobilt liv som vi har. Många i klubben kommer väl från husvagns eller båt världen.

Morris

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Oftast får ju ett litet typ 750Kg-släp plats, vi har t.ex. ibland ett mc-släp med oss, det ställer vi tätt intill på någon sida eller bakom/framför husbilen, ingen har någonsin klagat. Men börjar släpet anta storleken av en husvagn eller ett bilsläp t.ex. kan man säkert råka ut för att man får ställa av det på annan plats.
Just mina kamraters släp är specialbyggt med aluminiumlock, hållare för kanoter på locket och som jag nämnde cykelställ på dragstången. Cykelstället tar ingen plats på längden men totalt är den ganska stor, tung och klumpig så vi får väl se om någon reagerar. :)

Mats Svensson

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
enklast är att läsa i registrerings beviset eller kolla bakåt i bilen, är den bostadsinred så är det en pb klass 2 i de flesta fallen finns några få undantag.
hälsningar
mats

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Just mina kamraters släp är specialbyggt med aluminiumlock, hållare för kanoter på locket och som jag nämnde cykelställ på dragstången. Cykelstället tar ingen plats på längden men totalt är den ganska stor, tung och klumpig så vi får väl se om någon reagerar. :)
Beror ju lite på vad för kanoter vi pratar om, är det lekmodellen på 3-3,5m är det säkert inget problem, är det fullvuxna på 5-6m eller mera kan det naturligtvis bli problem om man t.ex. väljer en fullbelagd ställplats i stan, annars går det förmodligen bra. Om det är utanför högsäsong, midsommar-första/andra veckan i augusti går det förmodligen bra överallt! :)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
enklast är att läsa i registrerings beviset eller kolla bakåt i bilen, är den bostadsinred så är det en pb klass 2 i de flesta fallen finns några få undantag.
hälsningar
mats
Vid senaste årsskiftet fanns 99.913 husbilar inregistrerade i Sverige.

30.378 av dessa var registrerade som lastbil.

Att kalla 30,6 % för "några få undantag" känns inte helt rätt.

Pålle

Bennsan

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Förstår inte det oerhörda intresse som finns här för att utestänga husvagnar från platser som vi kan stanna på över natten. Resande i husvagnar är väl våra vänner, med samma intresse för mobilt liv som vi har. Många i klubben kommer väl från husvagns eller båt världen.
Det handlar väl inte om det du säger utan om regler. Är det förbud mot husvagnar så är det. Det är klart att en husvagn kan stå på en ställplats avsedd för husbilar men om en husbil kommer dit & det finns bara en plats där husvagnen står så får han vara beredd att flytta på sig. Platser fför husbilar är inrättade på samma is som platser för husvagnar & man bör respektera detta, det gör i alla all jag.

TO+GU

FD. HBK Medlem 2019
Kommun
Timrå
HBK-Nr
4718
Det handlar väl inte om det du säger utan om regler. Är det förbud mot husvagnar så är det. Det är klart att en husvagn kan stå på en ställplats avsedd för husbilar men om en husbil kommer dit & det finns bara en plats där husvagnen står så får han vara beredd att flytta på sig. Platser fför husbilar är inrättade på samma is som platser för husvagnar & man bör respektera detta, det gör i alla all jag.
Om du kommer till en plats som bara är märkt ställplats, och där står en husvagn inbackad i en ruta, kommer du att kräva att han flyttar på sig. Ja eller Nej. Platsen är fullbelagd.
Tommy R

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Vi åkte tillsammans med vänner i Tyskland för några veckor sedan som hade ett 750 kg mc-släp efter sin husbil.
På vissa ställplatser gick det bra att ställa det vid bilen.
Men i Greven och i Stade fick dom ställa släpet på parkeringen utanför ställplatsen.
Så det varierar.
Krister

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Vi åkte tillsammans med vänner i Tyskland för några veckor sedan som hade ett 750 kg mc-släp efter sin husbil.
På vissa ställplatser gick det bra att ställa det vid bilen.
Men i Greven och i Stade fick dom ställa släpet på parkeringen utanför ställplatsen.
Så det varierar.
Krister
Precis vad jag skrev tidigare, det är ägaren av ställplatsen som sätter reglerna.

Sen kan det väl inte vara storleken på fordonet som avgör, en husbil varierar ju i längd från drygt 5m upp till >15m.

Vissa campingar har övre gräns på fordonsstorlek/vikt, då oavsett fordonstyp

Bennsan

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Om du kommer till en plats som bara är märkt ställplats, och där står en husvagn inbackad i en ruta, kommer du att kräva att han flyttar på sig. Ja eller Nej. Platsen är fullbelagd.
Tommy R
Det skulle jag nog inte göra men ägaren till husvagnsekipget borde nog fundera på hur hans parkering uppfattas & agera därefter. Han har ju tagit upp en plats där han inte får stå med sitt ekipage. Skulle innehavaren av ställplatsen påpeka detta så är det ju bara att packa ihop & åka. Som svensk i Sverige sägs det nog ingenting men i ex.vis Tyskland är det större risk att det sägs ifrån.
Själv skulle jag aldrig ställa min husbil på en parkering som är skyltad PB1. Det handlar i det stora hela om att följa uppsatta regler som tyvärr inte alla ser som nödvändigt.

Senast ändrad:

TO+GU

FD. HBK Medlem 2019
Kommun
Timrå
HBK-Nr
4718
Om en Norrländsk bonde upplåter en gammal lägda till ställplats och skriver en skylt ställplats så tror jag att han menar att alla är välkomna. För tråden handlar väl om vårt land.
Tommy R

Toppen