Husvagnar på ställplatser?

UffeO

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Sv: Husvagnar på ställplatser?

Det finns plats för alla. Du kör in på en camping, husvagnscamparna säger att detta är inte för husbilar du kan stå på ställplatser i stället.
Det låter väl bra eller?:wideeyed:

Bennsan

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368

Det finns plats för alla. Du kör in på en camping, husvagnscamparna säger att detta är inte för husbilar du kan stå på ställplatser i stället.
Det låter väl bra eller?:wideeyed:
Har du inte förstått HBK's arbete med ställplatser? Visst bör det finnas plats för alla & vi bör kanske vara lite vidsynta men då HBK jobbar för ställplatser så är det val inte husvagnsekipage man tänker på.

Bennie

Bennsan

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368

Nu skrev du väl fel? "Om det skulle slinka in nån husbil", jag förutsätter att du menar husvagn. Jag vidhåller vad jag skrivit tidigare, ställplatsarbetet har varit förbehållet husbilar men om det finns plats så spelar det för mej ingen roll om husvagnar utnyttjar dessa platser. & är det fullt så åker jag vidare.

Bennie

Staffan W

HBK Medlem
Kommun
Boxholm
HBK-Nr
13190

Husbil och husvagn är ju i grunden samma sak. Att förbjuda den ena men tillåtta den andra eller tvärtom är väl bara löjlgt.
Däremot ska man inte ta upp mer än en plats om det kan vara risk för platsbrist. Det gäller oberoende av vad man har för ekipage.

Husvagnar är väl inte mindre beroende av el och annan service än husbilar?

I vintras var jag med om att någon ockuperade en extra el-plats med sin personbil så att jag bara med en extralång sladd lyckades få ström. (Varför man har både husbil och personbil med sig, vet jag inte)

Staffan

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994

Forbudet mot husvagn på ställplatser rundt i Europa kommer oftest som et forsøk på å holde visse grupper vekk fra stedet, spesielt på gratis plasser. Svært få småsteder ønsker å få en leir for omreisende håndverkere.

hcarlsson1956

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
3968
Hej! där får ju alla stå med husvagn och som husbil om man har inredd den själv eller ej! Bara dom som inte har fast tank tänker på och koppla in avlopps dunken.

visby

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Nej det är inte fel att förbjuda husvagnar på ställplatser. Dom är gjorda för campingar husbilar har ställplatser för att stanna vila 24 tim det är bara en parkering som man betalar lite på. Alla krav som folk vill ha på ställplatser kommer från före detta husvagnscampare som skaffat husbil som är vana att få allt på camping. (OBS) det är en ställplats för husbilar.

visby

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Om man använder husvagnen som en husbil då har man nog en mycket jobbig semester. När jag började köra inte så länge sedan 07 då var en ställplats lite grus på marken och 50 kr i 24 timmar det var roligare då. nu är det så mycket prylar att det snart är billigare att använa campingar.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Nej det är inte fel att förbjuda husvagnar på ställplatser. Dom är gjorda för campingar husbilar har ställplatser för att stanna vila 24 tim det är bara en parkering som man betalar lite på. Alla krav som folk vill ha på ställplatser kommer från före detta husvagnscampare som skaffat husbil som är vana att få allt på camping. (OBS) det är en ställplats för husbilar.
Alla typer av campingfordon KAN vara välkomna på en ställplats, det är helt upp till ägaren av ställplatsen att bestämma.
En ställplats är i mina ögon inte bara en parkering.
En ställplats värd namnet har service som fyllning/tömning av tankar samt möjliget att ta emot sopor.
Har den även el att erbjuda, är det ett +, men är inte ett krav enligt mej.
Man ska kunna stanna 48h, tycker jag är rimligt.

Parkerar gör jag på parkeringar och rastplatser.
Jag är inte f.d. "husvagnscampare",vi började vårt Campande/parkerande i en Cheva van/plåtis, sen blev det cheva pickup med camper på flaket, sen blev det en 9år gammal husbil, vår första husbil som vi fortfarande rullar med. :)

suned

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
hej, bensans inlägg har jag inte tänkt på, själv kör vi dukato 3100 kg lb reggad , nu går jag o väntar på vad som komma skall, både husbil o husvagn borde kunna samsas på ytor som är gjorda för oss alla.det är roligt att umgås med olika typer av friluftsfolk .

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Har också funderat lite på detta med skyltningen på vissa ställplatser. Där står PB2 (jo jag vet vad det är).
Då är jag ,mfl, inte välkomna där som har en husbil reggad som lätt LB?
Egentligen lika lite som en husvagn?

Solister

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
12416
Dumme Schweden uttrycket har inget med inteligens att göra utan är en kvarleva sedan den Svenska armen skövlade mördade och förgrep sig på folket i Polen och nord Tyskland. Således är betydelsen de fruktansvärda Svenskarna, inget annat...

Toppen