• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsvärme

Tomjon1

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Osby
HBK-Nr
20559
Medlemskap
2024
Har diselvärmare i vår husbil och nu tittar vi på en husbil med Gasolvärme är det någon som har erfarenhet om det blir mycket dyrare med Gasol än disel?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sett till energiinnehållet i respektive bränsle så gäller:
Diesel kostar just nu (16 kr/liter) så det blir ungefär 1.60 kr/kWh
Gasol kostar ca 2 kr/kWh på billigaste stället (25 kr/kg) och kan lätt halka upp i strax under tre kronor på dyraste stället.

Sedan måste du räkna på hur effektiv respektive panna är. Dvs. hur mycket värme får du ut i bilen jämfört med hur mycket bränsle du bränner. Något jag tyvärr inte har siffror på men det går att få fram ur databladen för de olika värmarna.

Dieselvärmare brukar dessutom ha en betydligt större elförbrukning än gasolvärmare (Alde eller Truma) något som man får väga in.

MVH
Hans
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Min første husbil var med dieselvarmer og den nuværende er med gasol.

Jeg har aldrig regnet på økonomien i de 2 varmetyper.

Der er fordele og ulemper ved begge typer varme.
Med diesel har du aldrig problemer med at fylde energi på, da du jo altid har noget i tanken. Men til gengæld så kan du høre pumpen tikke, når varmen kører. Jeg var nødt til at få brænderhovedet skiftet i dieselvarmeren. Montøren fortalte at det sker når man kun varmer lidt op, hvilket jo tit sker om sommeren.
Gasvarmen (Truma) er mere lydløs og jeg føler at varmen er mere jævn, altså ikke svinger så meget på graderne. Jeg har løst energiproblemet med 2 alu fyldeflasker a 11 kg.
 
Toppen