• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilstips

Mans68

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Stenungsund
Hej!
Funderar på att testa husbil.
Jag och sambon som ska ut.
Ibland kanske nån av tonåringarna ska med.
Tänkt kanske 200-250 tsek
Vore jättetacksamt om nån av er kunde tipsa om bra modeller som är av bra kvalitet och populära!
Med vänlig hälsning, Måns
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej, det är nog ett bra förslag att hyra innan köp, det finns olika säng alternativ såsom höga långbäddar bak fördel stort garage under lätt att lasta, toalett längst bak fördel stort utrymme för just toa och dusch men litet utrymme för packning för garaget försvinner, och då dubbelbädd som i sig kanske inget fel men det kan bli lite mycket klivande över varandra, uppvärmning vatten eller luft lite en smaksak, ska man vintercampa så är vatten att föredra tydligen, jag själv har bara haft vatten Alde värmare och är nöjd med det. vatten är tyst och luft låter lite tydligen, luft får du snabbare värme och då även kallar.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Välkommen till hobbyn!

Med den budgeten kommer det att bli en bil med rätt många år på nacken. Så som redan skrivits, var jättenoga med att kolla/testa så mycket som möjligt innan köp. Gäller både bildelen (motor, drivlina, chassi, mm) som husdelen (fukt, gasol, kyl, spis, elsystem, värme, toa mm). Välj en friskt fordon som kanske inte riktigt passar kravspecen före ett som kanske är drömkärran men med risk för problem.

Förhoppningsvis har ni tur och hittar en problemfri bil men var också realistiska och förbered / budgetera för en del meck och reparationer på en så gammal kärra. Kolla redan nu om det finns någon bra husbils-reparatör där ni bor som kan hjälpa till om du/ni inte kan eller vill meka själva.

Sorry om jag verkar pessimistisk men att äga en gammal husbil är som att ha en gammal bil och ett gammalt hus på en och samma gång :)
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Fukt är viktigare än allt annat, det tror jag alla som haft gammelbil och rivit väggar och tak i kan skriva under på.
Det mesta annat är ”lätt” att fixa, framför allt med hjälp av alla fantastiskt kunniga människor i HBK. Om man åtminstone har lite koll på meck.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nu tror jag inte att trådskaparen är så intresserad av er munhuggning, lägg ner den.
Vad gäller bilar för 200000 - 250000 så lär du få söka band bilar årsmodell 2000 till 2006. Alla de Tyska tillverkarna gör bra bilar. Mil omkring 10000 mil brukar inte vara något problem, Fiat knallar på och går.
Fundera över hur många som ska sova. Att behöva bädda dinetten varje kväll är ingen höjdare.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vår första husbil var en 7 meter LMC alkovbil. Årsmodell 2001. Fransk bädd bak.

Alkoven perfekt om barn vill med. När dom inte är med perfekt att ha väskor mm där.

2.8 diesel. Köpte den för 130000 kr. Mycket bra byggkvalitet. Ingen fukt.

Kolla på nått sånt...
 
Senast ändrad:

Mans68

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Stenungsund
Välkommen till hobbyn!

Med den budgeten kommer det att bli en bil med rätt många år på nacken. Så som redan skrivits, var jättenoga med att kolla/testa så mycket som möjligt innan köp. Gäller både bildelen (motor, drivlina, chassi, mm) som husdelen (fukt, gasol, kyl, spis, elsystem, värme, toa mm). Välj en friskt fordon som kanske inte riktigt passar kravspecen före ett som kanske är drömkärran men med risk för problem.

Förhoppningsvis har ni tur och hittar en problemfri bil men var också realistiska och förbered / budgetera för en del meck och reparationer på en så gammal kärra. Kolla redan nu om det finns någon bra husbils-reparatör där ni bor som kan hjälpa till om du/ni inte kan eller vill meka själva.

Sorry om jag verkar pessimistisk men att äga en gammal husbil är som att ha en gammal bil och ett gammalt hus på en och samma gång :)
Tack! Får kanske öka budgeten lite!
 

Mans68

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Stenungsund
Nu tror jag inte att trådskaparen är så intresserad av er munhuggning, lägg ner den.
Vad gäller bilar för 200000 - 250000 så lär du få söka band bilar årsmodell 2000 till 2006. Alla de Tyska tillverkarna gör bra bilar. Mil omkring 10000 mil brukar inte vara något problem, Fiat knallar på och går.
Fundera över hur många som ska sova. Att behöva bädda dinetten varje kväll är ingen höjdare.
Tack för bra svar!
 
Toppen