• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilstips - Skötsel Och Underhåll Av Kylskåp

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Hej på er ,
1f600.png

Husbiltips - Skötsel Och Underhåll Av Kylskåp
1f44d.png

Jag tipsar i videon om skötsel och underhåll av kylskåp till husbil. Har kylskåpet börjat att krångla? Att rengöra och sköta om området bakom kylen genom att hålla damm och smuts borta skapar en bra miljö och en bra ventilation för kylskåp, samt för säkerheten då vårt kylskåp har en öppen låga vid gasoldrift.
Tips - Ta bort Gallret och se efter hur det ser ut bakom er kyl
1f609.png

*I videon så visar också Hultmans Kyla hur ett absorbationskylskåp fungerar, och vad vi husbil och husvagnsägare bör tänka på
1f600.png
.
Ha en fin dag Fredrik & Eleonor
Klicka på nedan bild så kommer ni till videon
1f609.png

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja underhåll och renlighet lönar sig.
När kylen börjar bli lite äldre kan det bli rost på kylflänsarna och de svarta rören, som ju blir rätt varma.
BILTEMA har en spray med svart färg som tål höga temperaturer.
Borsta bort lös rost med en stålborste, och spray, färgen är väldigt tunn så den kryper in i varje skrymsle. Torkar av värmen när man kör kylen.

Roysan
 

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Ja underhåll och renlighet lönar sig.
När kylen börjar bli lite äldre kan det bli rost på kylflänsarna och de svarta rören, som ju blir rätt varma.
BILTEMA har en spray med svart färg som tål höga temperaturer.
Borsta bort lös rost med en stålborste, och spray, färgen är väldigt tunn så den kryper in i varje skrymsle. Torkar av värmen när man kör kylen.

Roysan
Javisst, det är ett toppentips
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Så svårt bara att komma åt när jag har som på filmen ett galler och utsläppet på taket.

Någon som har bra tips på hur man kan göra?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo det är som du säger Tompan60, kan vara svårt att komma åt bakom kondensorkylflänsarna.
Även om övre ventilen sitter på taket. Man får kanske dra ut kylen för att komma åt bättre.
Men ändå kan de var svårt bakom flänsarna och de svarta rören.
Men även om man inte kommer åt att spray allt, så kommer det att göra en viss nytta ändå, dvs förlänga livet på kylen, som ju är en dyr sak.

Som jag nämnde den värmetåliga färgen är tunn och rinner rätt bra för att täcka även lite bakom.
Man får göra så gott man kan helt enkelt. Kanske ha en böjd, eller göra en böjd pensel, en pensel som man väter med färgen och penslar bakom med. Som sagt den torkar inte direkt så det går att kladda lite.

Det finns väl bilar med nedre gallret under bilen?
Då får man helt enkelt krypa in där, och be någon räcka sprayflaskan.
( ett litet skämt bara)

Min bil är från 1996, så kylen har varit med länge, och hur gammal den skall vara för att det bildats rost på de svarta rören och kylflänsarna är en bra fråga.

Det vanliga är rostflagor från stålröret till brännaren, med klen låga som resultat, det löser man genom att byta röret. BILTEMA har bromsrör som passar, av kopparlegering.

Invändigt i kylen gäller för mig, at tta in alla delar, galler hyllor etc och diska noga, förvaras sen inomhus.
Att torka ur kylen invändigt med fuktig trasa så att alla svarta prickar försvinner. Kolla en extra gång under vintern om det har bildats fler prickar.
Se till att ställd ören med vädringsspringa.

Roysan
 
Toppen