• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsplatser Spiken Kållandsö

F

F.d. 58689

Guest
Då ska vi inte åka dit!
Den bedömningen gjorde jag också, för ca en månad sedan, när jag kollade deras hemsida. o_O
Någon markis eller utemöbler ska nog inte finnas vid husbilen där. "Mixed parkering"?!?!
De verkar ha en egen definition av platserna och skriver: Parkeringsplats med övernattningsmöjlighet och OBS! Platserna är EJ ställ-platser :wideeyed:
Tror inte så många vill betala för att stå där under de premisserna! Inte jag i a f!!!:twitcy:
Tycker det börjar bli ett virrvarr med olika typer av platser. Saknar bättre beskrivningar, direktiv och definitioner för de som ska ta emot husbilar.
Det är inte bara att sätta upp en skylt husbilsparkering, ställplats, husbilsplats m m och ta betalt, för att få en extrainkomst.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Den bedömningen gjorde jag också, för ca en månad sedan, när jag kollade deras hemsida. o_O
Någon markis eller utemöbler ska nog inte finnas vid husbilen där. "Mixed parkering"?!?!
De verkar ha en egen definition av platserna och skriver: Parkeringsplats med övernattningsmöjlighet och OBS! Platserna är EJ ställ-platser :wideeyed:
Tror inte så många vill betala för att stå där under de premisserna! Inte jag i a f!!!:twitcy:
Tycker det börjar bli ett virrvarr med olika typer av platser. Saknar bättre beskrivningar, direktiv och definitioner för de som ska ta emot husbilar.
Det är inte bara att sätta upp en skylt husbilsparkering, ställplats, husbilsplats m m och ta betalt, för att få en extrainkomst.
Vi blev tillsagda att ta in möblerna....
Men det är väl en husbilsparkering så ok då.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Den är ju inte klassad som ställplats utan som parkering och då är det helt ok med att parkera en personbil mellan husbilarna. Sen är nästa fråga vad som är rimligt att ta i avgift för en parkeringsplats och betalar alla fordon samma avgift eller är det bara husbilar som ska erlägga avgift.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vad är klassificeringen för ställplats ? vem anger det ? vem bestämmer avgift osv ? det är många frågor ? det börjar bli för komplicerat att parkera eller övernatta i en husbil ? man kanske måste vara iso cert för att kunna framföra skiten snart ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är väl som vanligt, ägaren försöker pressa ut så mycket som möjligt, det som brukar innefattas i begreppet ”utbud och efterfrågan”.
 
F

F.d. 14324

Guest
Den är ju inte klassad som ställplats utan som parkering
Vi hade den klassad som ställplats tills för nån dag sedan då den uppfyllde kriterierna för hur vi i Hbk Husbilsplatser definierar en ställplats.
Vi admins har haft en diskussion om det med Cre8iv för nån vecka sedan och efter att vi läst i denna tråd, speciellt det om att hamnkaptenen trycker in bilar mellan husbilarna, valde vi att klassa om den till parkering då den nu uppfyller våra kriterier för en parkering.


vad är klassificeringen för ställplats ? vem anger det ? vem bestämmer avgift osv ? det är många frågor ? det börjar bli för komplicerat att parkera eller övernatta i en husbil ? man kanske måste vara iso cert för att kunna framföra skiten snart ?
Klassificering för ställplats, det finns flera och vi har en definition i Hbk, men den som driver en plats kan kalla den vad den vill och det är även den som driver platsen som sätter priset. Och ja, det är många frågor.
Komplicerat att övernatta i en husbil, nja, min personliga uppfattning är att det visserligen var mindre reglerat för 15 år sedan men att det inte är speciellt svårt numera heller ur den aspekten. Dock tycker jag att det blivit svårare med tiden att få plats på de lite dyrare och populära platserna.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
vad är klassificeringen för ställplats ? vem anger det ? vem bestämmer avgift osv ? det är många frågor ? det börjar bli för komplicerat att parkera eller övernatta i en husbil ? man kanske måste vara iso cert för att kunna framföra skiten snart ?

Många husbilsåkare i Europa inkl. Sverige, anser att på en ställplats kan man mot betalning erhålla vissa tjänster som dricksvatten, tömning av tankar och sopor, 230V el.
toalett och ev. dusch o tvättmöjligheter.

Ägaren bestämmer avgift.
 
F

F.d. 58689

Guest
Hej!
Det var faktiskt nästan en månad sedan, som jag uppmärksammade webbarna om Spikens "egna" definition "parkering med övernattning".
Läs gärna mitt inlägg #3 här ovan också.
Jag tycker att en parkering, är en parkering. Punkt! Ev med övernattning, men när det i P-avgiften är "tillgång till internet, samt till gästhamnens övriga serviceutbud + el för 30 kr", tycker jag nog det är mer än bara en P-plats.
Det här med att "den som driver en plats kan kalla den vad den vill", tycker jag visar på en oseriös näringsidkare, som inte har riktig koll på vad som krävs/gäller för resp begrepp.
Kanske är det dags för oss HB-ägare att vara mer tydliga och ställa krav på den som anordnar lite "luddiga" platser?
Om ingen åker till t ex Spiken och ställer sig, så får de ju kanske tänka om.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Det var faktiskt nästan en månad sedan, som jag uppmärksammade webbarna om Spikens "egna" definition "parkering med övernattning".
Läs gärna mitt inlägg #3 här ovan också.
Jag tycker att en parkering, är en parkering. Punkt! Ev med övernattning, men när det i P-avgiften är "tillgång till internet, samt till gästhamnens övriga serviceutbud + el för 30 kr", tycker jag nog det är mer än bara en P-plats.
Det här med att "den som driver en plats kan kalla den vad den vill", tycker jag visar på en oseriös näringsidkare, som inte har riktig koll på vad som krävs/gäller för resp begrepp.
Kanske är det dags för oss HB-ägare att vara mer tydliga och ställa krav på den som anordnar lite "luddiga" platser?
Om ingen åker till t ex Spiken och ställer sig, så får de ju kanske tänka om.

Jag kan i viss mån förstå hamnansvarige i Spiken, var där senast för ett par veckor sedan och vände, husbilar som bredde ut sig och ställde sig härs och tvärs, flera med längsparkering så att dom tog upp parkering för 4-5 personbilar eller minst ett par husbilar vardera och parkeringsmöjligheterna minskade drastiskt. Spiken lider ju av samma problem som många orter på västkusten, det finns dåligt med plats för fler parkeringar, så man måste göra det bästa av det som finns. Sedan är det väl värt att notera att den som husbilsplats utmärkta ytan bara är den bakre raden (av fyra om jag minns rätt)?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
ja tyvärr är det nog så återigen att vi förstör för oss själva genom ett allför vidlyftigt beteende så inte konstigt att hamnkaptener och vakter av olika slag samt allmänhet får en dålig bild av oss ! tråkig utveckling ! det lutar nog åt att det kommer och stå H A på bilarna !
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag misstänker att båtklubben fått påpekande från kommunen att det börjat likna camping och det har de troligen inte bygglov för. Jag har annars full förståelse för hamnkaptenens agerande. Vi är ofta där med personbilen och det är ofta svårt att parkera och husbilarna breder ut sig där de inte får stå. De som kommer med bil och handlar och äter tillför nog mer till näringen än campande husbilar som grillar medhavt på parkeringen.
Betalningen gäller de som står över natt men på dagen kostar det inget att parkera om man hittar en plats.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fick besök av hamnkaptenen som tyckte att personbilar kan parkera i 4 meters luckan mellan husbilarna. Ev. möbler får placeras antingen framför husbilen eller bakom.
Det innebär i klartext att Spiken blir en ”mixed” parkering.

Det har den ju egentligen alltid varit, utom bakersta raden om man följer skyltningen?
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Är på Läckös camping nu
Tänkte åka till Spikens imorgon
Är det någon idé? Eller är det fullt?
Tänkte stå där en natt och gå på restaurang
 
Toppen