• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäkringen är billig!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ok, det var en medvetet utmanande rubrik.

Fick idag det nya försäkringsbeskedet för vår husbil och kollade då vad vi betalar för våra andra bilar.

Undrar hur länge man kan hålla dessa priser på försäkringarna för våra husbilar.

Själva har vi våra bilar försäkrade i Folksam, Husbilsklubbens rabatt på husbilen.

Priset för vår husbil är 4736 kr/helår. Men eftersom den bara är påställd 6-7 månader så blir det avsevärt mindre.

Vi har även två PBI och för dessa betalar vi 7231 kr för den ena och 9239 kr för den andra!

Lovar att risken för Folksam att få några kostnader på våra PBI´s är mycket liten, körs mest om sommaren och max 1000 mil..... tillsammans!

Däremot så hade vi för 8 månader sedan ett stenskott på husbilen som kostade oss 1500 kr, men för Folksam över 60.000 Kr för en ny framruta!

Tar av mig hatten för de som förhandlar för oss.

Tommy
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

Har inte ngn rabatt från HBK, orkade inte ange det. Men betalar bara 3 539 kr per helår :). Har även bodelsförsäkring i den...
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

Jag betalar i dagsläget 4962:- per år på min Husbilsförsäkring, Via Fiat Originalförsäkring (Trygg Hansa)
Helförsäkring med tillägg:
Assistans, Självriskreducering, Självriskreducering vid Djurkollision & skadegörelse.


Idag kom det nya försäkringsbrevet för nästkommande 12månader 5706:-
Så imorgon blir det ett telefonsamtal till dom och fråga vad det beror på...??



Jag hann däremot att kolla upp vad motsvarande försäkring skulle kosta på Folksam med HBK - Rabatten 5856:- / år


I vilket fall som helst, trots höjningen så är min FIAT - Försäkring billigare


Så jag är inte lika impad.. :wink:
jag hade vart jätteimpad om jag hade 3539:- i försäkringskostnad :bock: :twitcy:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

Löjligt billig! I vilket fall jämfört med en motorbåtsförsäkring. Min trollingfiskebåt på 21 fot kostar lika mycket att försäkra som min 5 ton husbil, trots att båten inte används mer än kanske 10 - 15 dagar per år. Inte går den ställa av heller, inte ens på vintern.

aake
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

Sedan -80 talet har jag ägt mängder av motorcyklar så för mig allt annat är billigt att försäkra.
I dag närmar sig motorcykelförsäkring för ung person i storstad en rent overklig nivå.
En årspremie kan ligga över motorcykelns nypris......

Husbilen är så löjligt billig att jag trodde att jag hörde fel när den skulle försäkras.
Min bruksbil, Caddy-05, kostar dubbelt liksom min motorcykel(med extrem gubbrabatt, största fördelen med att bli äldre)
Min snöskoter ligger på samma nivå som husbilen (körs ca 100 mi per år).
I samtliga mina fall är det endast trafikförsäkring som jämförs, kör sedan 10-15 år enbart med trafikförsäkring.

Varför är då husbilen så billig att försäkra?
Kan bara bero på låga kostnader för bolagen, vi husbilsåkare har mycket få skadeärenden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

Är det ingen som har funderat på att det säkerligen är folk som jobbar på försäkringsbolag som läser i den här tråden, det är kanske inte så bra? :confused:
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

Det är inte Husbilsförsäkringarna som är billiga det är dom andra som är Dyra.


Även jag har hållit på å krånglat med att försäkra sporthojjar och annat..
Men det är ju helt orimliga priser när man får 6 siffriga kostnadsförslag på en MC försäkring.


Men bara för att dom har fantasi summor på mc & båtförsäkringar så betyder ju inte det att man vill ha samma fantasi summor för Husbilen :wink:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

Är det ingen som har funderat på att det säkerligen är folk som jobbar på försäkringsbolag som läser i den här tråden, det är kanske inte så bra? :confused:

Nu tror jag inte den risken är så stor att det skulle påverka våra premier, det är nog helt andra saker som avgör.

För mig är det en bekräftelse på att vi som kollektiv är försiktiga och skaderisken är i förhållande låg på husbilar, trots smällar på 60.000 kr för en ruta.

Tommy
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

Grattis Los Suecos.

Konstig prissättning hos Folksam.
Fick ett bra pris i mars, när det var dags att teckna och byta försäkringen från 1 juni hade priset gått upp från ca 6300:- till ca 7500:-.
Detta är inte de exakta beloppen, men priset hade ökat med drygt 1200 :- på 2 månader.
Detta på en bil som inte borde vara dyrare än den som nämndes i första inlägget.
Jag fortsatte att vara försäkrad hos mitt gamla bolag också dyrt 7162 :-

/ Olle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

Nu tror jag inte den risken är så stor att det skulle påverka våra premier, det är nog helt andra saker som avgör.

För mig är det en bekräftelse på att vi som kollektiv är försiktiga och skaderisken är i förhållande låg på husbilar, trots smällar på 60.000 kr för en ruta.

Tommy

Jo man hoppas ju kanske det, men om jag som företagare skulle se att ett stort kollektiv tycker att mina produkter vore billiga/för billiga skulle jag nog dra mina slutsatser om min framtida prissättning? ;)
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

Har idag tecknat helförsäkring på vår Elnagh i Länsförsäkringar. Vid 3000 kr i självrisk kostar den 3759 kr för helår.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

med alt skrivande här om hur billigt det är kanske att bolagen är här och smygtittar så nästa år kanske dom dubblar ,man ska inte prata för mycke om det som är bra det ingen vet har dom inte ont av.

min syn på saken.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

För att några tycker det är billigt behöver det inte betyda att dom ska sätta gränsen för vad som är billigt för alla andra, finns säkert dom som tycker det är svindyrt att försäkra husbilen för den lilla stund dom använder den..

Själv tycker jag alla alkoholprodukterna och nikotinprodukter är sinnessjukt billigt, bara hoppas på 300% höjning.
Tycker att elpriserna är för låga, en elprishöjning för smutsig el på 300%;)

Tycker även att drivmedelspriserna ska höjas rejält så vi slipper alla som nöjesåker, för vi ska ju värna om miljön:)
:swoon:

Själv tycker jag husbilen är dyr att försäkra jämfört med villan;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkringen är billig!

När det gäller bilförsäkringar verkar det vara som ett helt nöjesfält med gungor och karuseller i alla dess former.
Min erfarenhet är att inget bolag är billigast rakt över. Man sparar mest på att kontrollera priset för sina egna fordon med flera bolag och helst varje år om man orkar.
Den som betalar mest är troligen den som är trogen samma bolag år ut och år in.

Jag tycker mig också ha märkt att premieökningen från år till år ofta ligger på 5-10% trots att inflationen är nästan 0%, fordonen blir mindre och mindre värda med tiden och att tiden man kört skadefritt blir längre.
Det går liksom inte ihop:confused:.

Jag fick för en dryg vecka sedan ett samtal från Trygg Hansa där jag tills alldeles nyligen haft båten försäkrad. Under samtalet bad jag dem ge mig ett pris på vad vår Kia Ceed skulle kosta hos dem per år. Efter lite knappandes gav hon mig ett pris på 7.400:- .
Hos Folksam betalar jag idag 4.800:- och då är det med exakt samma körsträcka och självrisk.
Tjejen från Trygg Hansa hade ingen förklaring till skillnaden mer än standardsvaret att ”skadestatistiken sätter priset”..:rolleyes:

Det är alltså 50% dyrare att försäkra en av Sveriges mest sålda bilar hos Trygg Hansa än hos Folksam. I alla fall för oss. (46 år, Villa och 18+ skadefria år).
Det intressanta är att vi bor i ett storstadsområde (1 mil från centrala Stockholm) så det statistiska underlaget på bilmodell och fordonsägare för båda dessa bjässar till försäkringsbolag bör rimligen vara så stort, pålitligt och lika att de i princip borde hamna på samma skaderisk och skadekostnad när de skall sätta premien.

Jag tror bolagen har relativt avancerade prisberäkningsmodeller där priset tuffar på uppåt i rask takt tills kundernas avhopp når vissa brytpunkter eller att man märker att man inte lyckas få tillräckligt många nya kunder per bilmodell och år jämfört med hur många bilar som finns i trafik. Då gör man vissa ”justeringar” nedåt på vissa modeller/kundgrupper för att kunna konkurrera och hämta fart igen.

Man skall vara trogen men inte när det gäller försäkringsbolag. Det har man inget för.
 
Toppen