• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Husbils Tips med gör det själv videor

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Hej på er,
Jag har en passion för teknik och har därmed på vår Youtube kanal Husbilsvloggen bland annat delat med mig utav min kunskap. Jag visar och presenterar i olika videor bra husbils tips och hur vi kan göra det själv m.m

Se nedan på några exempelvideor:






Snabbt Och Stabilt Wifi I Husbilen, Dygnet Runt.


Hoppas jag kan inspirera och hjälpa någon som går i tankar och funderingar.
Ni får gärna kontakta oss om ni har några frågor gällande videorna på livsstil@husbilsvloggen.se, eller prenumerera direkt på vår Youtube kanal Husbilsvloggen så missar ni inte nya videor som kommer kontinuerligt

Ha en fin dag/kväll
Med Vänliga Hälsningar
Fredrik & Eleonor
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Mycket bra initiativ. Det här behöver vi mer av. Tycker att det skulle finnas ett helt bibliotek med olika filmer och tips på Husbilsklubben som visar hur man kan göra olika saker.

I dina videor, som är mycket bra, tycker jag att du skulle kunna visa lite mer ”hur” man skall göra olika moment.
Några exempel
- Elläran: sätt in de aktuella siffrorna i formlerna
- Wifi: visa hur man kopplar ihop ledningarna/kontaktstyckena på slutet
- Extraljus: visa hur anslutningen till helljuset skall göras
Kjell
 
F

F.d. 22252

Guest
När det gäller elläran så finns det redan sidor på nätet om man googlar, bara att sätta in siffrorna så får man svar.
Behövs inga räknare längre allt finns färdigt, vet man frågorna finns svaren.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Men Magister Bengtic vad är detta för pedagogik du förordar, TITTA I FACIT istället för att lära sig från grunden??
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Är skeptisk till sådana här gör det själv videor det är inte alltid så lätt som man tror speciellt när det är el inblandat kan det bli farligt fel. Man måste veta vad man gör..minsta osäker.. låt någon kunnig göra jobbet eller ta reda på EXAKT hur man gör. T.ex klämma MC4 kontakterna till panelerna. På många hemsidor står att man kan klämma ihop dessa med t.ex en plattång..vansinne..riktig tång ska användas.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Är skeptisk till sådana här gör det själv videor det är inte alltid så lätt som man tror speciellt när det är el inblandat kan det bli farligt fel. Man måste veta vad man gör..minsta osäker.. låt någon kunnig göra jobbet eller ta reda på EXAKT hur man gör. T.ex klämma MC4 kontakterna till panelerna. På många hemsidor står att man kan klämma ihop dessa med t.ex en plattång..vansinne..riktig tång ska användas.
Det var ett av skälen till varför jag skrev att beskrivningarna skall omfatta ”hur” man gör olika moment. Annars kan det ju lätt bli fel som du skriver. Tror att gör det själv videor kan vara till stor hjälp för många. Dessutom är det ju inte alla tips som omfattar elinstallationer.
 

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Mycket bra initiativ. Det här behöver vi mer av. Tycker att det skulle finnas ett helt bibliotek med olika filmer och tips på Husbilsklubben som visar hur man kan göra olika saker.

I dina videor, som är mycket bra, tycker jag att du skulle kunna visa lite mer ”hur” man skall göra olika moment.
Några exempel
- Elläran: sätt in de aktuella siffrorna i formlerna
- Wifi: visa hur man kopplar ihop ledningarna/kontaktstyckena på slutet
- Extraljus: visa hur anslutningen till helljuset skall göras
Kjell
Tack Kjell1351 för din "feedback" kul att ni gillar videorna, det är viktigt att förstå eran upplevelse för att kunna förbättra kommande videor i framtiden
 

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Är skeptisk till sådana här gör det själv videor det är inte alltid så lätt som man tror speciellt när det är el inblandat kan det bli farligt fel. Man måste veta vad man gör..minsta osäker.. låt någon kunnig göra jobbet eller ta reda på EXAKT hur man gör. T.ex klämma MC4 kontakterna till panelerna. På många hemsidor står att man kan klämma ihop dessa med t.ex en plattång..vansinne..riktig tång ska användas.
Bra input Tangenhaap, det är viktigt att kunna känna sig säker på sin sak innan en installation! Det är därför jag berättar i grundläggande El-lära videon bland annat varför t.ex vi använder en säkring vid våra installationer. Det kan annars bli en Timell varning där tanten hemma säger åt gubben att fixa efter de har sett på tv hur "lätt" det var för Martin Timell att installera t.ex en braskamin i hemmet. Troligtvis har Martin Timell svurit många gånger under inspelningen, ha ha som då är bortklippt i videon. Ha en fin dag/Fredrik
 
F

F.d. 22252

Guest
Men Magister Bengtic vad är detta för pedagogik du förordar, TITTA I FACIT istället för att lära sig från grunden??
Man måste följa med sin tid själv fick jag använda räknesticka, sen kom räknarna och sen datorerna och nu internet.
Jag kom på att skolan lärde ut saker som man bara hade nytta av som konstruktör, de flesta hade aldrig någon nytta av kunskapen. Jag valde att fokusera på det som var viktigt i verkligheten istället för att i det oändliga räkna på fasförskjutningar i elläran, räcker att man förstår principerna, fråga en elektriker om ohms lag så kanske han inte kan svara trots att det är den viktigaste och grunden.
Jag vet att en del lärare bojkottade läromedel som var enkla och förståeliga för eleverna, om det var för lätt så kunde man vara tvungen att lära ut mer än man hade kunskap och ork till så man tragglade ellära i det oändliga.
Det var enkelt bara att lämna ut en massa uppgifter på papper att lösa och sitta på kontoret och verka duktig istället för att jobba med verkligheten och lära ut ett yrke. När elektroniken gjorde sitt intåg blev det jobbigt att lära nytt och man fortsatte i gamla spår.
Många blev lärare av de tre skälen juni juli augusti. Själv var jag ofta på skolan även under sommarlovet risken var inte stor att träffa på kollegor då.
 
Toppen