• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsåkning i Finland!

Borjeson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
26872
Medlemskap
2024
Vet någon om det är finska regler som gäller beträffande tillåten bruttovikt när man åker med svenskreggad HB och är bosatt i Sverige. Vi får ju åka på B-kort taget före -96 med PB klass 2 oavsett bruttovikt hemma! Finska regler tillåter bara 3500kg med B-kort av finska medborgare. Borde inte gälla oss tycker jag, när man bilar i Finland! Någon som vet?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Gäller I hela EU utom Österrike och .Schweiz Finns olika språk att skriva ut på beroende på vilket land du reser till så slipper du diskutera...
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
"Grandfathers rights" gäller väl i alla EU- och EES-länder. Schweiz är inte med i något av dessa, inte heller Storbrittanien.
Island, Norge samt Liechtenstein ingår i EES
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Norge England är ok köra. Men inte Österrike.

Hur det är med dom andra EES länderna vet jag icke
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Sökt jag med. Har skrivit ut på finska. Borde finnas länk på finska. Ska kolla
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Norge England är ok köra. Men inte Österrike.

Hur det är med dom andra EES länderna vet jag icke

transportstyrlesen.se skrev:
Ditt svenska körkort gäller i andra EES-länder, och du har samma behörigheter där som här. Det gäller även övergångsregler. Men det innebär inte att varje polisman känner till vilka regler som gäller i de olika medlemsländerna.

Ett exempel på en övergångsregel är att den som tog sitt körkort före den 1 juli 1996 får köra husbilar med en totalvikt på över 3,5 ton.

EES-länderna är:
Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Enligt transportstyrelsens hemsida, så ska våra undantag/övergångsregler gälla i alla EES-länder, varav Österrike är ett.
Var har du sett uppgifterna på att Österrike inte är ok med "farfarsregeln"?

Sedan har jag sett en text/svar från någon myndighet i Schweiz, att de numera accepterar körkort på samma sätt som EES.
Men hittar inte igen den just nu, men tror det var i någon Facebook-grupp där man försökte reda ut körkortsregler inför utlandsresor.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Vet någon om det är finska regler som gäller beträffande tillåten bruttovikt när man åker med svenskreggad HB och är bosatt i Sverige. Vi får ju åka på B-kort taget före -96 med PB klass 2 oavsett bruttovikt hemma! Finska regler tillåter bara 3500kg med B-kort av finska medborgare. Borde inte gälla oss tycker jag, när man bilar i Finland! Någon som vet?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Varsågod. Tänk på att du bara får köra 80 km/h om bilen väger mer än 3.5T. Annars 100km/H

Man kan få köra 100km/h om husbilen genomgår en registreringsbesiktning i Finland men det gäller bara finskregisterade bilar. Går ej att reg. Besikta svensk bil i finland jag har kollat med deras myndigheter.

Nya regler sen förra sommaren har jag för mig..

Finland har inga fasta böter på fortkörning dom har dagsböter. Nokia chefen fick 1 mille i böter på det ljuva 90-talet..
 
Senast ändrad:

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Finland skal vara godkänt. Österrike likaså om det inte skett någon ändring nyligen. Någon som har bättre kolle på det?
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Varsågod. Tänk på att du bara får köra 80 km/h om bilen väger mer än 3.5T. Annars 100km/H

Man kan få köra 100km/h om husbilen genomgår en registreringsbesiktning i Finland men det gäller bara finskregisterade bilar. Går ej att reg. Besikta svensk bil i finland jag har kollat med deras myndigheter.

Nya regler sen förra sommaren har jag för mig..

Finland har inga fasta böter på fortkörning dom har dagsböter. Nokia chefen fick 1 mille i böter på det ljuva 90-talet..
Hej det kom ändring 1.6 2020 om hastigheter på husbilar över 3500 kg så de får köra 100 km på ställen där det är 100 km eller mera. Att det skulle gälla bara finska bilar är jag tveksam till, man skall ha ABS bromsar samt airbag för passageraren också för att få köra 100. Dessutom får man köra 100 km med lätt släpvagn (under 750kg) också. Vanliga skåpbilar under 3500 kg fick förr bara köra 100 km men nu 120 på motorväg.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej det kom ändring 1.6 2020 om hastigheter på husbilar över 3500 kg så de får köra 100 km på ställen där det är 100 km eller mera. Att det skulle gälla bara finska bilar är jag tveksam till, man skall ha ABS bromsar samt airbag för passageraren också för att få köra 100. Dessutom får man köra 100 km med lätt släpvagn (under 750kg) också. Vanliga skåpbilar under 3500 kg fick förr bara köra 100 km men nu 120 på motorväg.
Det stämmer att det har gjorts en ändring i hastigheter i Finland.

skriv till finska myndigheter och fråga vad som gäller.

Det har jag gjort och fått till svar att över 3.5 t så finns en kravspec. Airbag, ABS och nackkuddar på samtliga bältade platser. Då är det ok med 100 km/H men först efter en registreringsbesiktning I Finland. Efter det skrivs det in om högre hastighet i registreringsbeviset. Lycka till med det med en svensk bil...

Om inte, är det 80 som gäller.

Nedanstående länk är på svenska...


"Att källkontrollera är att veta. Allt annat är en gissning."
 
Senast ändrad:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Lär er att säga följande:

"Suomi on virallisesti kaksikielinen. Haluan puhua ruotsia puhuvan poliisin kanssa."
("Finland är officiellt tvåspråkigt. Jag vill tala med en polis som talar svenska.")

Kan fördröja och fixa överseende med övertramp i trafiken. Men kör ni och ställer till det på Åland, i Nyland eller i Österbotten så är det inte helt otroligt att polisen svarar på svenska.
 
Toppen