• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen, en bra "Krislåda"

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det pratas ju en del om att vi måste förbereda oss inför strömavbrott och andra möjliga avbrott på vår infrastruktur vid en kris.

När man har husbil som är fulltankad med diesel och med fulla gasolflaskor så har man ett utmärkt utgångsläge.
Dessutom med laddade batterier och ett par vattendunkar i ett förråd så klarar man sig många dagar.
Mat och övriga fönödenheter flyttar man ju med sig från hemmet.
Husbilen behöver ju inte vara uppvärmd utan kan tas ur sitt vinteride och värmas upp och snabbt bli användbar för både matlagning och toalettbestyr och sömn.

Tänk så användbar vår hobby och fritidsnöje är och husbilen är ju den perfekta "Krislådan" om man bara förbereder lite!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det pratas ju en del om att vi måste förbereda oss inför strömavbrott och andra möjliga avbrott på vår infrastruktur vid en kris.

När man har husbil som är fulltankad med diesel och med fulla gasolflaskor så har man ett utmärkt utgångsläge.
Dessutom med laddade batterier och ett par vattendunkar i ett förråd så klarar man sig många dagar.
Mat och övriga fönödenheter flyttar man ju med sig från hemmet.
Husbilen behöver ju inte vara uppvärmd utan kan tas ur sitt vinteride och värmas upp och snabbt bli användbar för både matlagning och toalettbestyr och sömn.

Tänk så användbar vår hobby och fritidsnöje är och husbilen är ju den perfekta "Krislådan" om man bara förbereder lite!

Lite så tänkte jag också när jag var i Grekland och covid startade med all lok down som följde, jag köpte en massa bas mat och Hundmat (till hundarna)
Sen slog jag mig till ro och tänkte minst två månader kommer jag att klara om hela samhället stängs ner... Och då är nog krisen över

Men sen tog det inte så lång tid innan jag insåg något helt annat... :eek:

Här satt jag nu med en hb full av mat....
Vilket många andra i samhället inte kanske klarar av även om de inte bor i en hb. .. Så hur kommer de då att lösa sin hunger...? :rolleyes:

Jag har alltid gillat god mat och började fundera på vad skulle jag göra om jag inte fick fylla buken...

En dag klarar jag säkert utan problem...
Två dagar..?... Jag skulle nog börja leta efter och även stjäla om det behövs efter något ätbart i min nära omgivning...
Tre dagar utan mat.... Då skulle jag nog kunnat ta maten från min bordsgranne...
Fyra dagar utan mat... Här går nog gränsen mellan förnuft och desperation...

När jag sen insåg att ca 90% av de Grekiska hushåll har vapen..... Då insåg jag att jag kommer att bli ett lätt mål.

Så med hb full av mat styrde jag till Sverige, med hjälp av svenska ambassaden i de länder jag var tvungen att passera... Och under hela vägen till Tyska gränsen kände jag en viss rädsla.

Näää.. Att se husbilen som en "kris låda " är nog ganska så farligt...

Men under lugna/normala förhållande kan den nog fungera som en kris låda...
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Lite så tänkte jag också när jag var i Grekland och covid startade med all lok down som följde, jag köpte en massa bas mat och Hundmat (till hundarna)
Sen slog jag mig till ro och tänkte minst två månader kommer jag att klara om hela samhället stängs ner... Och då är nog krisen över

Men sen tog det inte så lång tid innan jag insåg något helt annat... :eek:

Här satt jag nu med en hb full av mat....
Vilket många andra i samhället inte kanske klarar av även om de inte bor i en hb. .. Så hur kommer de då att lösa sin hunger...? :rolleyes:

Jag har alltid gillat god mat och började fundera på vad skulle jag göra om jag inte fick fylla buken...

En dag klarar jag säkert utan problem...
Två dagar..?... Jag skulle nog börja leta efter och även stjäla om det behövs efter något ätbart i min nära omgivning...
Tre dagar utan mat.... Då skulle jag nog kunnat ta maten från min bordsgranne...
Fyra dagar utan mat... Här går nog gränsen mellan förnuft och desperation...

När jag sen insåg att ca 90% av de Grekiska hushåll har vapen..... Då insåg jag att jag kommer att bli ett lätt mål.

Så med hb full av mat styrde jag till Sverige, med hjälp av svenska ambassaden i de länder jag var tvungen att passera... Och under hela vägen till Tyska gränsen kände jag en viss rädsla.

Näää.. Att se husbilen som en "kris låda " är nog ganska så farligt...

Men under lugna/normala förhållande kan den nog fungera som en kris låda...
Det jag tar med mig från detta inlägg: Komplettera kris-/husbilen med ett vapen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Peter, din berättelse visar ju att husbil som krislåda fungerade för dig.
Tänk alternativet om du som turist bott på hotell i Grekland som stängde och alla flyg/tåg/buss var inställda.
Även om du haft personbil hade resan hem varit ett mycket större vågspel med alla stängda affärer och matställen.

Så husbilen är en bra Krislåda!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Peter, din berättelse visar ju att husbil som krislåda fungerade för dig.
Tänk alternativet om du som turist bott på hotell i Grekland som stängde och alla flyg/tåg/buss var inställda.
Även om du haft personbil hade resan hem varit ett mycket större vågspel med alla stängda affärer och matställen.

Så husbilen är en bra Krislåda!

Nu gick det ju inte så långt denna gång att folk inte fick mat på bordet....

Men vi skall nog inte underskatta alla de faror som det finns i detta "system" som vi har byggt upp.. :yes:;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi behöver ha ett bra krismedvetande. Det kan bli ett utökat krig, det kan bli utökade pandemier, det kan komma förhållande som vi inte ens i vår vildaste fantasi kunnat föreställa oss. Men utan att måla fan på väggen så bör vi i vart fall se till att kunna hantera några dagars elavbrott! Det ligger i tiden! Då är krislådan, husbilen, bra.

Vi har full tank. Två fulla gasoltuber. Fulladdat Litiumbatteri. 50 liter vatten. Mm. Men vi drar inte iväg utan anledning!

Har också gasolgrill och gasolkök i uterummet här hemma, också med två fulla tuber. Grillar gärna på vintern. Mycket som vi normalt kör i ugnen går minst lika bra att köra på gasolgrillen.

Har tagit hem mycket ved. Har eldat en del i huset i höst och vinter. Annars har vi luft-luftvärmepumpen, som enda värmekälla, inställd på 20 grader. Då blir det runt 18 grader i hela huset, på båda planen! Har vår braskamin vid sittgruppen och TV:n. Så med bara ett par pinnar där ökar vi ett par grader direkt.

Vi har sänkt vår elkonsumtion med 40%. Nu har vi iofs inte haft någon stor köldknäpp ännu, men då stöttar vi med vedeldning!

Men alla goa medlemmar därute. Nu hoppas vi att ett skitår går mot sitt slut och att livet kanske kan normaliseras lite! Fast troligen dras vi med de här förhållandena minst ett år till!

Sen håller vi också ångan uppe genom att planera vårens och sommarens lite längre resa. Det blir Kroatien igen! :)
 

Isdahl

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27275
Medlemskap
2024
Jag planerade att köra till Spanien som brukligt i början av november. Fick då ett oroande besked från vården - att jag behövde genomgå en undersökning under narkos, och som krävde förberedande behandling med tänkbara otrevliga biverkningar. Bestämde därför att bo i min husbil under processen, alldeles utanför lasarettsknuten.
- Säkrast att ha nära till akuten, tänkte jag som bor på landet, fyra mil från sjukhuset. Allt gick bra och jag fick utmärkt vård.
- Du vet väl att du inte får köra bil på 24 timmar. Så hur kommer du nu hem? undrade narkosläkaren när jag vaknat.
- Inga problem. Jag bor i min husbil till imorgon svarade jag.
Ett annorlunda exempel på hur bra det kan vara med husbil när livet tillfälligt krisar till sig. Är nu i södra Spanien där vi haft en julhelg i 25 soliga grader.
Inge med husbilen
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Jag planerade att köra till Spanien som brukligt i början av november. Fick då ett oroande besked från vården - att jag behövde genomgå en undersökning under narkos, och som krävde förberedande behandling med tänkbara otrevliga biverkningar. Bestämde därför att bo i min husbil under processen, alldeles utanför lasarettsknuten.
- Säkrast att ha nära till akuten, tänkte jag som bor på landet, fyra mil från sjukhuset. Allt gick bra och jag fick utmärkt vård.
- Du vet väl att du inte får köra bil på 24 timmar. Så hur kommer du nu hem? undrade narkosläkaren när jag vaknat.
- Inga problem. Jag bor i min husbil till imorgon svarade jag.
Ett annorlunda exempel på hur bra det kan vara med husbil när livet tillfälligt krisar till sig. Är nu i södra Spanien där vi haft en julhelg i 25 soliga grader.
Inge med husbilen
Bra tänkt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ytterligare en fördel som jag utnyttjat är de begränsade golvytorna.
Jag har rätt ofta tagit med min (mycket) gamla mor på några dagars utflykter med husbilen. Eftersom mina föräldrar tidigare ofta for iväg på lite äventyr runt om i Sverige helt oplanerat ibland, så gillar hon att resa runt och se sig om.
Skärpt i sinnet men svag i kroppen så går det utmärkt att förflytta sig i en husbils begränsade utrymme, där allt finns nära till hands, och på vägen dit så finns det både bord, bänkar och stolpar att hålla sig i........ Perfekt.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja det behöver inte vara en stor kris för att man ska inse fördelen med husbil.
De flesta av oss har väl blivit stående i kö.
Vi har stått i kö 4-7 timmar på Autobahn. Då är det ju skönt att kunna laga mat,koka kaffe,gå på toa.
Tyvärr får vi sällan själv välja vilken kris som vi vill ha.....
En liten strejk bland chaufförer för leverans av fodonsbränsle eller en strejk av mack personalen...... Så är ju fördelen med hb borta... :rolleyes::swoon:;)
 

HvaAdria

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28756
Medlemskap
2024
Tyvärr får vi sällan själv välja vilken kris som vi vill ha.....
En liten strejk bland chaufförer för leverans av fodonsbränsle eller en strejk av mack personalen...... Så är ju fördelen med hb borta... :rolleyes::swoon:;)
Men är det inte det som är kris. När vi inte själva kan råda över situationen. Och det är ju då som det är en liten fördel att ha sitt hem att förflytta sig med.
Vi stog i Spanien på motorvägen norr om Barcelona för några år sen i 4 timmar.
Demonstranter hade stängt av motorvägen och allt stog stilla. 30-32 grader varmt. Då är det ju skönt att åtminstone kunna få i sig lite vätska eller något att tugga på. Det är ju värre för stackarna i vanliga personbilar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tyvärr får vi sällan själv välja vilken kris som vi vill ha.....
En liten strejk bland chaufförer för leverans av fodonsbränsle eller en strejk av mack personalen...... Så är ju fördelen med hb borta... :rolleyes::swoon:;)
Visst är det så. Men om vi skalar upp risktänkandet så är husbilen betydligt mindre energikrävande att leva i för oss med normala bostadsförhållande. Vid en kris klarar vi oss någon eller några veckor, lite beroende på var vi bor, utan extern el- och vattenförsörjning. Vi kan hålla värmen, vi kan laga mat. Vi kan ha igång kylen. Är det kallt ute kan vi strunta i kylen. Två gasoltuber i bilen och ytterligare två i reserv i garaget. 4 x 25 liter vatten. Hygien dras ner till ett minimum. 12 volt sparas till cirkulationsfläkt eller dito pump, beroende på värmesystem. Så för oss ser jag definitivt husbilen som en bra "krislåda".
 
Toppen