• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil istället för husvagn? Privatimport?

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jag tittade mycket på husbilar innan min arbetskompis erbjöd sin husvagn till mig, så jag köpte den. Det är en Wilk S4 -08. Gillar upplägget med långbäddar. Tänkte rusta upp den mer för att passa mina behov och upprustning sänker inte priset. Är inte helt nöjd med köregenskaperna, även om det i en del fall kanske beror på handhavandefel. Det är för skrangligt vid vind helt enkelt.

Ni som har husbil, har ni köpt den i Sverige eller är det privatimport? Jag har länge tittat på husbilar till salu i Tyskland och priset verkar vara mer fördelaktigt än i Sverige, även om vår krona sjunker som en sten. Tänkte i så fall inte köpa den från en privatperson utan från en försäljare. Får se till hösten vad som erbjuds.

Gasoltest och fukttest är viktigt, men vad mer finns att tänka på? Allt som har motor måste ha skötsel, service och underhåll långt mer än en husvagn. Någon som köpt från Tyskland? Min husvagn jag köpte både gasol- och fukttestades med gott resultat. Men så köpte jag den från en trovärdig arbetskamrat också. En trovärdig och seriös kollega jag hade gott förtroende för.

Vilka märke anses vara bra? Büstner och Knaus har väl goda omdömen och många husbilar jag sett utmed vägarna. Vill helst inte köpa ”udda” märken.

Tips och idéer?
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Det finns enligt min mening inget enkelt råd betr vad du/ni skall köpa. Vi är inne på vår fjärde bil, alla begagnade, innan vi nu hittat rätt i utrustning och egenskaper som passar våra önskemål. Vi köpte första privat och sedan via företag. Aldrig import.
Det finns många trådar här på forumet att läsa om vad man bör tänka på. Ha inte bråttom utan kolla och kolla och kolla, listor med plus och minus, kolla kampanjer etc. Det finns många bilar till salu.
 
F

F.d. 56515

Guest
Sov/färd platser. Om ni är fler än 2 hur är den när den är bäddad. Hur sitter man bak. Lastvikt, det plockar på väldigt fort med stolar, bord, grill m,m. Köp inte för svag motor. Det tar glädjen ur åkandet om man inte orkar upp i backarna.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Några saker till, det är inte bara så lätt att åka ner och hämta en husbil i Tyskland om den inte är nästintill ny och du vet EXAKT vad du köper.

Jag har varit inne i säkerligen ett par hundra begagnade husbilar och det är på ena handens fingrar som jag känt att den husbilen skulle jag vilja ha. Mycket saker är trasiga eller skrangliga och sen luktar många husbilar illa, fel mått, mm.mm och dessa saker är ingenting du kan få en uppfattning om på BARA bilder.

Sen tillkommer utläggen för flygresa/bilresa broar och färjor, hotell och förlorad arbetsinkomst och pappersarbeten som man måste sätta sig in i.

Tittar du på en begagnade bilmodell så jämför husbilen på mobile.de och blocket så kommer du se att i dom kan vara billigare på blocket, du prutar förmodligen betydligt bättre i Sverige än mot en bilfirma i Tyskland.

Fast nu utgick jag iofs bara att du skulle köpa en husbil för under 300 000-400 000 kr.
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Köpt våra i Tyskland, åk dit och köp är mitt råd, varför betala mer här hemma. Vi köpte en 2 år gammal adria 2010 och den var otroligt mkt billigare där.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om man själv skall köpa & föra in en HB från annat EU-land så bör man nog köpa den från en firma. Fördelen är en viss trygghet i att man kan ställa krav på att de ev. fel man hittar skall åtgärdas innan köp. Firmorna tar i allmänhet hand om hela pappersarbetet när det gäller registrering & temporär försäkring innan hemresa med den nya HB'n. Man bör också ha mer än ett objekt att titta på. Väl hemma så är det väldigt enkelt med ursprungskontroll & registreringsbesiktning, allt om hur man gör står på Transportstyrelsens hemsida. Nerresan brukar inte bli så dyr för mej & hustrun kostade det ca. 10000:- för 3 hotellnätter, hyrbil & flygbiljetter (SAS) till Amsterdam. I vårt fall tjänade vi 190000:- jämfört med en identiskt lika HB av samma märke & samma körsträcka som vi tittade på här hemma, den vi köpte & förde in var t.o.m bättre utrustad.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den svenska kronans usla kurs skall man ta i beräkningen, dom som köpte för några år sedan hade ett annat läge.
Sedan skall du räkna med sämre andrahandsvärde,dyrare, försäkring, service, detta varierar dock från märke till märke,min handlare ville ha 1000kr extra per år för fuktkontroll bara för den var direktimporterad tex.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Tror du dig tillbringa nätter i Sverige vintertid, så är husbilens isolering och förmåga att hålla en dräglig temperatur i bodelen viktig. Tänk vattenbaserad värme kontra luftburen värme.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När jag hade husvagn, en Kabe med vattenburen värme & golvvärme tyckte jag det var bekämt & behagligt. Nu har jag en EuraMobil med Truma luftvärme & dubbelgolv & jag tycker att det är minst lika bra. Utrymmet mellan golven är ju också uppvärmt. Jag har varit ute med den vintertid i 15 - 20 grader minus & det är minst lika bra. Gissningsvis är det mest en fråga om hur bra den är isolerad.
 
Senast ändrad:

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Av mina, hittills åtta husbilar, är fyra köpta i Tyskland och utan tvekan har det varit
klart fördelaktigt.Den första, en Niesmann Arto körd 1200 mil, som jag körde i fem år och sedan sålde för 40’ mindre än vad den kostat i inköp. Hygglig värdeminskning - 8 ’ /år.
 
Senast ändrad:

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag står inför beslut om att köpa plåtis från en firma i Tyskland. Har kikat på flera modeller här i Sverige och några nere i Tyskland i somras. Nu har jag hittat en plåtis av en modell som jag vet är bra. Återstår bara att ge sig ut på det djupa och fatta ett beslut.

Det finns flera artiklar om riskerna med att importera (från svenska husbilssäljarkåren då, naturligtvis) och det finns flera foruminlägg och youtube-klipp med berättelser från lyckliga köpare.
Det jag saknar är inlägg från köpare som gått på en nit - eller på annat sätt är missnöjda med importen. Finns det någon som vill kännas vid en husbilsimport som gått sämre än planerat?
Sannolikheten för att gå på en nit verkar vara relativt låg och konsekvensen av att åka på en nit verkar vara icke-katastrofal, så på det hela taget är det låg risk. Tänker jag rätt?

Övriga frågor:
  • Kollar ni upp chassinumret (VIN) innan köp utomlands? Isf var?
  • Hur mycket är det värt att få en bil som är Scheckheftgepflegt (som jag tolkar är en servicebok som är välstämplad av märkesverkstad)?
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi tog in vår bil från Tyskland för ett par år sedan och är helnöjda med inköpsprocessen med handlaren utanför Bremen.
Valutakursen var bättre för ett par år sedan så idag bör man har mer specifik koll på objekt för att ha koll på Den ekonomiska fördelaktigheten med att ta in objekt från Euroland.
Vårt inköp gjordes av handlare som hade sålt flertalet objekt till Skandinaver vilket naturligtvis förenklade det hela. Ett garantiärende uppstod och det tog handlaren utan några bekymmer alls.
Då vi vi fortfarande är mkt nöjda med vår bil så finns inget byte planerat , men jag kan mycket väl tänka mig att plocka hem ytterligare fordon från Tyskland.
 
Toppen