• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur utforma ställplats?

F

F.d. 28160

Guest
Hej!
Efter att ha provat att campa runt i Sverige ett par säsonger i en folkvagnsbuss har jag börjat inse hur trångt det är på sommarn. Hur svårt det kan vara att hitta ställen att övernatta på. Därför funderar jag på om jag skulle fixa till en enklare ställplats på vår mark i södra Dalarna.

Jag tänker mig en grusplan för 4-6 fordon. En soptunna och en informationsskylt. Enkelt, funktionellt och billigt.

Vad tycker ni om idén? Skulle det kunna finnas intresse bland husbilsfolket för en så enkel lösning? Eller krävs det vatten, avloppstömning etc?

Mottar gärna tips om val av plats. Jag har några olika ställen jag utvärderar. Mitt i skogen, på en öppen betesmark, vid en vacker sjö med badplats....

Vad kan man ta per natt? Jag förväntar mig inte att bli rik på detta, men det vore ju trevligt om man kan få tillbaka investeringen av att gräva, grusa upp en plan etc. Ska man ha olika taxa för olika storlek på fordon? Hur tar man betalt? Swish, kontant?

Tacksam för alla tips och råd från mer erfarna campare. Hur ser det ut runt om i landet/europa och vad skulle ni önska av en sådan här plats.

Med vänlig hälsning,
Anders
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Intresse finns garanterat.
Är det långt ute i bushen, då kan det bli lite färre bilar som dyker upp.
Men är det inom en rimlig sträcka till affärer och restauranger så är det nog inga problem med besökare.

I mitt fall så behöver vi inte el osv.. några dygn inga problem.

Utan el vatten och tömnings möjligheter ca pris 50-100 kr beroende på hur långt det är till civilisationen!

Swich är klart bäst, sedan kontant, för att du ska slippa avgifter med kortbetalning!
 
F

F.d. 28160

Guest
Sv: Hur utforma ställplats?

Läget är ca 2km från RV66 som är ganska trafikerad med storstadsbor på väg till Sälen etc. Närmsta samhälle med mack, restaurang etc är 8km.

Om man tar emot betalning via swish och gör ett kontrollbesök varje kväll då man också kan ta kontanter så borde man täcka in de flesta. Om nån då och då campar gratis spelar väl ingen roll. Tanken är att platsen ska ligga inom promenadavstånd från mitt hus, så jag kan passera på hundpromenaden...
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Plats vid sjö är alltid uppskattat!
Du kan ha en låda med lås som man kan lägga ett kuvert med pengar i de dagar du inte hinner dit eller någon kommer sent och lämnar tidigt!

Läget är ca 2km från RV66 som är ganska trafikerad med storstadsbor på väg till Sälen etc. Närmsta samhälle med mack, restaurang etc är 8km.

Om man tar emot betalning via swish och gör ett kontrollbesök varje kväll då man också kan ta kontanter så borde man täcka in de flesta. Om nån då och då campar gratis spelar väl ingen roll. Tanken är att platsen ska ligga inom promenadavstånd från mitt hus, så jag kan passera på hundpromenaden...
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Hej. Din idé är Jättebra! Särskilt det där med att vara en enkel plats.
Gärna vid sjön, med badplats.

En ställplatsskylt, så man vet att man är på rätt plats och inte kan bli avvisad.
Bra underlag och någorlunda i våg.
Resten har vi med oss.
En informationsskylt om ev. sopor, tömn, fyllning, butik, sevärdheter etc.

Priset 50-95:-, beroende av hur mycket du investerat.
Samma pris för alla, 24 Tim från ankomst.
Swisha beloppet, samt registreringsnummer, till 123...

Vi saknar den sorts plats du vill erbjuda, hälsar Björn o Lena
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur utforma ställplats?

Mycket bra idé med en (något så när bevakat) P-plats för övernattning med en soptunna. Avgift skall vara därefter vilket du kan testa dig fram till. Tänk på att många frikampar hellre än betalar "överpris".
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Bra idé, börja i liten skala med soptunnan, om det går bra kan du ju utöka lite sakta med någon mer plats eller service.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur utforma ställplats?

Anders

Jag tycker ditt upplägg är perfekt. Naturligtvis om priset är tilltalande utan att vara "nästan gratis". Du skall naturligtvis ha så det täcker dina utgifter & den tid du lägger ner på på arbetet + en vinst. Du märker snart om det är intressant. Förhör dej gärna med besökarna om mer service önskas & vad dom är beredda att betala för detta. Framför allt, lägg in ställplatsen på vår ställplatslista. Är jag i krokarna så stannar jag gärna på din ställplats.

Bennie
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Hur utforma ställplats?

En utmärkt ide.
50 kr tycker jag är rimligt med tanke på läge och att det inte finns någon service. Tyvärr ser man i Sverige priser på upp till 200 kr för motsvarande parkering i attraktiva lägen.
Swish fungerar utmärkt för svenska besökare men det bör finnas en låst låda med kuvert för utländska besökare. Tänk på att ha information även på engelska och tyska.

Leif Torså
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Ja du Plöjarn, högre betalningsmoral kan du tydligen inte förvänta dig. Ditt initiativ är jättebra men du får nog sätta ett pris på användandet för att få in lite bidrag. Jag skäms lite över mina husbilskompisar, bättring vore rimligt.
Om vi förväntar oss flera liknande initiativ (behövs verkligen till den ökande husbilsturismen) får vi nog utgå från att betala för oss, då kan det förhoppningsvis dyka upp flera mysiga ställplatser. Tänk alla markägare, lantbrukare m.fl. som skulle kunna få in en slant på sina många gånger trevliga lägen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur utforma ställplats?

Trevligt initiativ. Men jag vill trots att du fått många tips ändå ge dig ett par värdefulla tips som du MÅSTE tänka på.
  • Gör en lista på alla dina önskemål.
  • Bestäm dig för vilka platser du skulle kunna tänka dig.
  • Ta fram enkelt kartmaterial på platserna.
  • Prata inte om STÄLLPLATS för då är loppet kört redan från början, prata om parkering för PII.
  • Till sist det absolut viktigaste, ta kontakt med en byggnadsinspektör på Byggnadsnämnden och lägg fram dina förslag och ställ frågan vad får jag göra här? och vilka tillstånd krävs?
Detta är det som krävs annars blir det som de andra platserna som har stängts.
Lycka till!!
 
F

F.d. 28160

Guest
Sv: Hur utforma ställplats?

Hej igen.
Och tack för alla värdefulla tips. Självklart ska jag prata med kommunen om detta och höra vad de tycker.

Jag är som sagt ny i den här världen och har ingen koll på historiken. Därför förstår jag inte alls varför man inte får prata om "Ställplats"? Och vad betyder parkering för PII?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur utforma ställplats?

Ställplats tycks kommuner likställa med camping. Då verkar det automatiskt inträda skyddsmekanismer för de campingar i kommunen som redan finns och till sin hjälp tar då kommunen till långa listan med olika krav som en camping skall ha med brandskydd, avstånd mellan fordon, VA och el mm.

Säger du att du vill anlägga en enkel parkeringsmöjlighet för PbII (personbil typ 2 som de flesta husbilar är registrerade som) så faller kravlistan.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur utforma ställplats?

Begreppet ställplats finns inte i Sverige utan då är det camping som gäller och helt andra förutsättningar med krav och tillstånd.
Parkering för PII = Parkering för personbil klass II, och här tillåts också övernattning med husbil. Övernattning i husvagn tillåts inte, då räknas det som camping.
Att skylta får ägaren av marken göra nästan som han vill men det finns ingen godkänd ställplats skylt i Sverige utan bara egentillverkade som inte har stöd i lagen utan det ska vara en skylt med parkering PII.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur utforma ställplats?

En utmärkt ide.
50 kr tycker jag är rimligt med tanke på läge och att det inte finns någon service. Tyvärr ser man i Sverige priser på upp till 200 kr för motsvarande parkering i attraktiva lägen.
Swish fungerar utmärkt för svenska besökare men det bör finnas en låst låda med kuvert för utländska besökare. Tänk på att ha information även på engelska och tyska.

Leif Torså

Tror att det är fler svenskar än vi som har gamla telefoner.
Soptunna är nog det viktigaste på en övernattningsplats.
Tommy R
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur utforma ställplats?

Är man tvungen att begära tillstånd för parkerings/uppställningsplats av 4 -6 fordon på egen mark om man bor utom stadsplanerat område?

Bennie
 
Toppen