• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur stark vind tål en uppfälld parabol

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Glömde fälla ner parabolen igår och det blåste upp kraftigt under natten, kanske 20-25 m/s i byarna sydlig vind och parabolen har ju bredsidan mot syd, tror inte den tagit skada men vet inte säkert, den fungerar i varje fall. Är det någon som känner till hur hård vind en husbilsparabol är designad att tåla.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Visst kan det rycka o dra när det blåser mycket men inget jag sett som problem. Däremot om man vill fälla ner den o den står lite illa mot vinden kan man höra att det går tungt.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det kan bli lite pixlat redan vid vindbyar som hör ihop med 7-8 m/s medelvind (enl vad prognosen sagt, ev uppmätt). Men det är ju en annan aspekt på "tål".
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Min parabol blåste faktiskt sönder i Berlin, var minst 25 m/s.
Sitter 2 st M4 plastskruv i leden som håller disken uppe, dessa fungerar som brytpinnar och går då av så att disken läggs ner på taket. Var relativt enkelt att ersätta skruvarna, med en arm genom takluckan, efter ett inköp på Bauhaus.
Antar att liknande brytpinnar finns även på andra fabrikat, min är en Alden. /GB
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Jag har hört / läst att ca 15 m/s i byarna är gränsen.
Vi har anpassat oss till det i 10 år , och det har gått bra. Vi har haft Oyster och nu en Teleco, bägge 85 cm i diameter.
Ca 15 m/s är när det börjar pixla i bilden, då tar vi ner parabolen.
 
Toppen