• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur snyggar man till gulnad fasad?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Vi har haft vår Rimor 69P 2011 två somrar nu, och bodelen har redan gulnat ganska markant mot hytten, och av nån anledning garagedörren som fortfarande är helt vit. Finns det nåt man kan göra åt detta eller är det bara att leva med att lackad aluminium gulnar av solljus?

Jag tycker inte att man ser detta på alla bilar, vad är det som gör att vissa bilar gulnar och andra inte? Sämre lack? Annan alu under?

Den är ju inte jättegul, men man ser en avsevärd skillnad mot hytten tex.

C

cheetah1

Guest
Sv: Hur snyggar man till gulnad fasad?

Jag skulle gissa att det är klarlacken som gulnar. Epoxi vet jag gulnar i kontakt med solljus, det kanske finns fler baser i klarlacker som kan gulna. :)

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hur snyggar man till gulnad fasad?

Bättre än att lyssna på diverse gissningar är säkerligen att visa upp bilen för fackfolk, som dessutom kan ge förslag på hur man kan avhjälpa problemet - om det nu är ett problem som du vill lösa? Det finns inga quick-fix.

Klarlack läggs ibland på en del metalliclacker, men inte på "vanliga" billacker. Alla lacker, klara eller pigmenterade, består av organiska komponenter, som oxiderar / bryts ner / förändras under inverkan av UV-ljus, luftföroreningar och värme. Som i livet för övrigt finns det bra varianter och dåliga, att veta vilka och vad man ska välja är inte lätt.

Vem frågar om en detalj som denna när man väljer sin husbil där på Elmia eller hos bilhandlaren där nere i Tyskland? Verkligheten är vårt stora problem!

Toppen