• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ofta tvättar ni husbilen....?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Hur många gånger om året tvättar ni husbilen?
Själv tvättar jag en gång varje månad året om (vintertid när temperaturen är några grader över nollan) . Min husbil står utomhus året om utan tak eller annat skydd och vi använder bilen då och då hela vinterperioden om inte väglaget är besvärligt.
Regelbunden tvätt (såpa och vatten) verkar hålla bilens+bodelen i utmärkt kondition.
Skulle vara intressant att höra hur ofta andra HBK medlemmar tvättar?:):)

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Sv: Hur ofta tvättar ni husbilen....?

Tvättar efter varje tur, samt före om den har stått still en längre period (pga damm, pollen, mm).
Den står året runt i en carport när den inte används. Även om lite damm letar sig in under taket, så känns det väldigt bra att slippa att den står i regn och stark sol om vart annat.

F

F.d. 29841

Guest

Vid behov.
Under vintern därimot efter varje resa, om det har varit "skitigt" väglag.
När det är många minusgrader och vinterväglag,tvättar jag inte HB:n.
/Vidhem

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Jag mins en gång när jag körde från lettland ner genom polen,ungern, rumänien, bulgarien och sen grekland... jag tvättade bile två ggr i grekland för att den skulle bli ren.... och fick kännslan av att jag hade fått en hel ny HB :wideeyed:..... och ett djävliskt ryggskott :twitcy:...men annars blir det inte så ofta.... regnet gör en hel del nytta...:twitcy:

Hälsningar
Peter & Wovi

C

cheetah1

Guest

Inte särskilt ofta. Gjorde det tillsammans med en stor polering och lackförsegling i början på juli när vi precis hade hämtat den, men annars blir det inte i någon större utsträckning. Alldeles för jobbigt.. :p

F

F.d. 53053

Guest

Vår HB står i garage, men efter var tur tvättar jag av den så att alla insekter försvinner. sen vaxar jag 2 gånger om årer, hösten tar jag hela bilen ink tak men tar bara hytten och sidorna strax innan vi skall iväg på semester, på så vis får man midre repor av t ex buskar och grenar, det är nästan ounvikligt på camping och ställplats
mvh Gert :D

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det brukar bli efter de turer som givit regnkörning eller sommartid mycket insekter. Skulle gissa att det blir ca tio gånger en normal sommar. Till detta kommer en nogran höst och vårtvätt samt några gånger under vintern om vädret visar stadigt plus några dagar. totalt ger det ca 15 gånger.
I år var vädret uselt så det blev i princip tvätt efter varje körning då det alltid regnade någon dag. Jag gissar på 5 till 10 extra tvättar. Varje gång tar ca tre timmar så ett par normala arbetveckor har tillbringats med svamp i hand:( Nästa sommar blir det dock regn och insektsfritt så då blir det bara att sola sig i glansen hela sommaren:)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tvättar den inte ofta men spolar den desto oftare med borste med skaft som jag kopplar vatten på. Inga flugor på bilen när den står hemma.

När den tvättas så blir det Turtles Supertvätt som både avfettar o ger ett vaxliknande skydd.

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Hej kamrater.

Har bara haft HB i en månad, köpt ny, inte varit fint väder de tre gångerna vi varit ute så, först denna helgen blev det tvättning före vinterförvaringen. MEN har ett problem. På framrutan bildas det "droppringar- ränder" från taket. Går inte bort genom att köra torkarbladen. Vindrutan var jättefin efter tvätten i går. Regn under natten och så var fläckarna tillbaka.
Någon som vet?

F

F.d. 52945

Guest

Hej!

Tvättar ni även bottenplattan (ni som har träbotten), eller det kanske man inte skall göra?

/Pilot

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Hej!

Tvättar ni även bottenplattan (ni som har träbotten), eller det kanske man inte skall göra?

/Pilot

Oftast är det endast på bilens utsida samt hjulhusen som är de områden där "smutsen" fastnar. Om man har kört på ställen så att man vet att bilen är lerig eller väldigt smutsig under på bottenplattan så finns inget hinder att inte tvätta också där, men det brukar oftast räcka med en avspolning med rent vatten samt att man är försiktig och inte sprutar vatten i golvgenomföringar och ventiler.

Toppen