• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket värme tål en tv?

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Jag har en inglasad altan ( kuvös ) som jag tänkt sätta in en tv i.
Nu är det så att när solen ligger på en härlig sommardag och vi inte är hemma och vädrar, kan det bli gräsligt varmt, nästen 50 grader.
Nu till frågan: hur mycke värme tål en Qled tv??

Snarken 2
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det brukar finnas två temperaturuppgifter i bruksanvisning och/eller datablad:

1. Förvaringstemperatur
2. Arbetstemperatur

Pålle
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Tål och tål. Jag gissar på 85 grader men det är så mycket annat än TVn som inte mår bra av för varm miljö. Gör som jag har gjort i vårt sov-rum. Sätt en datorchassiefläkt 12 V i ytterväggen och nära taket. Det sänker temperaturen med ca 15 grader gentemot omgivande temperatur. Just nu har vi 9 grader i sovrummet och 23 i kontoret utanför, bara en enkel innerdörr emellan.

1613383377970.png
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om den er avstengt burde 60 grader være godt innenfor hva den tåler, den komponenten som tåler minst er selve skjermen, her er det endel forskjeller mellom fabrikantene. Det er fra 60 grader til 120 grader for de forskjellige. Noe egenoppvarming finnes når TVen er i hviletilstand og mer når den er påslått. Derfor er det tryggest å trekke den ut når der reiser fra den.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Ja, jag har tänkt att sätta ni en ventil i den ena gaveln och en fläkt i den andra, så det blir lite genomsug på altanen.
Men det blir nog ändå ganska varmt.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Att ta ner tvn och sätta en inne i lägenheten blir nog ganska jobbigt, då den kommer att vara fastskruvad i ett vridbart väggfäste.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Någon temperaturangivelse i bruksanvisning kan jag inte läsa när jag ännu inte köpt någon tv.
På bruksanvisningarna jag har från min andra tv står det ingenting om detta.
Jag har försökt få tag på någonting på google men inte hittat någonting.
I tv affären vet dom heller ingenting.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
TV`n (LTC) i husbilen är nedsänkt i samma utrymme som Alde-värmaren när den inte används. Det blir bra varmt i det utrymmet när värmaren är tillslagen. Jag har aldrig upplevt att det är något problem.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Vår TV i husbilen är inhyst i ett skåp alldeles ovanför ugnen som används frekvent. Där blir det mycket varmt ibland. Vi har inte märkt av att TV´n har skadats av detta...än så länge.... ;)

//Jocke
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Tack alla för svar.
45 - 50 grader va ungefär vad jag trodde.
Måste komma på något sätt att hålla tempen nere varma dagar.
Det blir troligen någon form av ventilation.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ta till en rejäl fläkt är mitt råd.
För att ventilation ska kunna sänka temperaturen i ett uterum behövs vanligtvis mer ventilation än man tror.
Den effekt som tillförs från solen plus lite till måste ju avlägsnas för att temperaturen ska sjunka.....
 
F

F.d. 22252

Guest
Det som sliter mest på en tv är ju när den pendlar mellan ytterligheterna i temperatur. Det uppstår stora spänningar i både kretsar och alla lödförbindningar som gör att fel lätt uppstår, det gäller också mobiler gps och datorer.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Jag har funderat på detta med värme för tvn även i vår husbil. Tvn sitter nedsänkt bakom ryggstödet i dinett soffan. Under sitsen på soffan sitter Truman. När man kör värme mycket, tex så här års) så är tvn mycket varm när man kör upp den. Känns inte optimalt, men jag vet egentligen inte eftersom jag kan för lite om detta. Det är ju inte en helt ovanlig konstruktion, men är den verkligen bra?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Har aldrig tänkt på tanken men vi har inglasad uterum och nog blir det hemskt varmt ibland . Vi har en Samsung, 24 -26 tum tror jag, den står där ute. Vi har visserligen 2 nätdörrar öppna när vi lämnar huset sommartid, men man kan missa att öppna någon gång. Termometern kan visat drygt 40 grader när solen gassar på sommartid. Aldrig problem med TV.en ännu o hoppas slippa bekymren i fortsättningen.
 
Toppen