• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket väger motor Ducato 1.9 TDI 91

Fiatfan32

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34556
Medlemskap
2024
Jag har en Fiat Ducato 1.9 TDI 91 som har mekanisk missljud från motorn, går knappast att köra. Verkstad menar motorn är kass.
Jag tänkar försöka öppna motorn.

Kan man kolla vevlager utan att ta ut motorn?

Hur mycket väger motorn, 200 kg?
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Jag har en Fiat Ducato 1.9 TDI 91 som har mekanisk missljud från motorn, går knappast att köra. Verkstad menar motorn är kass.
Jag tänkar försöka öppna motorn.

Kan man kolla vevlager utan att ta ut motorn?

Hur mycket väger motorn, 200 kg?
Om du funderar på om det går att kolla vevlagren med motorn på plats, bör du nog inte ge dig på att öppna motorn.
 

Aprilväder

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1819
Medlemskap
2024
Har du rök och dålig lukt från avgaserna är det en kolv som skurit eller en kolvring som gått av, vilket resulterar i dålig kompression. Därav missljud.

Mvh Ingemar, med 50 års yrkeserfarenhet som mekaniker
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om det inte är något på motorn som hindrar så finns det ju ingen framvagnsbalk på bilen som är i vägen så det borde nog gå att få bort oljetråget rätt lätt med motorn på plats. Det går ju även t.o.m. att byta vevstakslager underifrån men då måste man kolla upp lagerspel rejält så motorn är original för det blir lite bökigt att mäta upp med Plastigage under bilen även om det går. Kan ev. finnas märkning på gamla lagren eller mäta axeln, som man då får lita på.
Men om huvudproblemet är lukt och ryker förutom oljud så kunde det kanske vara läge att ta ett kompprov först, men jag vet inte hur det funkar på 1.9L motorn.
Om en kolv är trasig så det ryker och skramlar av det, brukar ju ev. kunna synas underifrån.
Men enbart dåliga vevlager ger ju inte dåliga avgaser.

M.v.h. JANKRO.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Kolla cylindrarna efter defekter genom en optisk kamera. Gå in via tändstiften. Kamera går att köpa tämligen billiga som du kopplar till telefonen. Kan vara värt att titta innan man lyfter motor och river isär den. Ovan går att göra utan större ingrepp än att tändstiften behöver bort.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kolla cylindrarna efter defekter genom en optisk kamera. Gå in via tändstiften. Kamera går att köpa tämligen billiga som du kopplar till telefonen. Kan vara värt att titta innan man lyfter motor och river isär den. Ovan går att göra utan större ingrepp än att tändstiften behöver bort.

Hej, 1.9L motorn är den minsta dieseln som sitter/satt i Ducato, och därför kan det liksom att bara att ta ett enkelt kompprov vara struligt att titta in i cylindrarna. Vet inte ens om det sitter glödstift i de årsmodellerna, men mycket möjligt.... eller kanske spridare i den som går att använda till insyn. Även minsta glödstiften ger ett väldigt litet hål.
Du kanske menade glödstiften och inte tändstiften och vet att det går att titta in i 1.9 motorn, i så fall ber jag om ursäkt.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

Fiatfan32

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34556
Medlemskap
2024
Det är en diesel ja. Glödstift som passer enligt skruvat har nyckelvidd 12 mm. Gänget på stiften verkar lite mindre på bildet så kanske hållet till evt kamera är 10 mm

"Vet inte ens om det sitter glödstift i de årsmodellerna, men mycket möjligt."

Finns dieselmotor utan glödstift?
 

repen

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
30393
Medlemskap
2024
Ta ut spridarna o se hur dom ser ut, på min så läckte en spridare och det gav att hårt metalliskt ljud och rykande avgaser, det är lätt att plocka ut dom så börja med det o då kan du ju sedan kika ner i cylindrarna samtidigt, glödstiften kan vara luriga att ta ut om du inte måste då dom kan gå av.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle börja med att med en thermokamera kolla på grenröret enligt mej går den inte på alla cylindrar, felsök sedan på den kalla cylindern, antingen får den inte bränsle, eller så saknar den kompression, eller både och.
Att motorn "är kass" måste förtydligas.

Angående vikt fann jag detta

Screenshot_20220724-133920.png
 

Fiatfan32

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34556
Medlemskap
2024
Tackför svar. Det var svårt att få tillgång till mitten av grenröret med det termokamera jag har.

Jag tänkte inspicera spridare och evt med kamera. Jag har plocket bort bränskelrör.


Hur får jag ut spridare?

Enligt en text jag hittat kan de sitta fast med klämma och ska dras ut. På min bil verkar sitta en stor bult

 

repen

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
30393
Medlemskap
2024
27 mm nyckel, kan vara lite trångt. har för mig att jag provade med lång hylsa men den tog o returutloppen. jag bytte spridarspetsar på alla cylindrar kostar inte så mycket, när du har loss spridare så ser du även glödstiften o kan se om dom glöder fint,
När du kör motorn tänds oljelampan då ?
När du har spridarna ute så är det ju lätt att ta ett komp prov
Nu har jag en 1.9 TD 1999 kanske inte är samma som din
 

Fiatfan32

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34556
Medlemskap
2024
Det lyckades med 27 mm djup hylsa. Som ni kan se finns olja på spridare och hål nr 2. Problemet finns väl kring denna cylinder



IMG_1959.JPGIMG_1950.JPG
 

Fiatfan32

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34556
Medlemskap
2024
Jag har återmonterat men flyttat spridare till en annan cylingder. Den startar och låter på samma sätt. Nu återstår att se om problemet med olja i hållet är på samma cylinder.

Jag försöker även förbereda på att ta bort cylinderblocket. TDC får jag se om jag kan hitta. Peugeot och Citroen versionen av denna motor har håll till bulter som passar vid TDC. Fiat versionen bör ha markeringar någonstans
 
Toppen