• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många aktiva octogenarianer är vi?

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Som 80+ åring undrar jag hur många i min och hustruns åldersklass som är aktiva husbilsturister, med vilket jag menar som tar själva resan som mål, och övernattar i skogen eller på enkla husbilsplatser. Lagar mat och duschar i bilen. I en 5,99 m plåtis. Endast en gång, i nöd, tagit in på en camping. Det är äventyren vi varit, och är, ute efter.

Sedan vi blev med husbil (nu tredje, och mindre vid varje byte) för 20 år sedan har vi (vilket gud av miljöskäl borde ha förbjudit) kört över hela Västeuropa från norr till söder ungefär 30 tusen mil. Från Lofoten till Gibraltar. En gång om året i Normandie, Alsace och/eller Mosel, som mål eller genomresa. Säg den ort i Tyskland och Frankrike vi inte besökt. Turerna har gått vår och höst, då hus och trädgård hindrat annat än kortare sommarturer. Bra för övernattning vid besök hos barn och släkt, sommar som vinter.

Vi blir alltmer beroende av denna frihet då vissa åldersförändringar inskränker den fysisk rörligheten lite. Storstadsturism betyder långa promenader gata upp och gata ner. Sol och bad på turistorterna är inte vår grej. Förutom plågan att sitta mer än en timme i ett flygplan och chikaneras på flygplatserna.

Vi startade vårt medlemskap i den första husbilsklubben som, på grund av inre stridigheter, efter ett tag blev Husbilsklubben. Vi har sett aktiva skribenter komma och gå. Vi tackar för all info vi fått här. Och vi fortsätter så länge vi kan.

Men åter till grundfrågan, hur många är vi i vår åldersklass? Vem är äldst?
 

motoen

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Härryda
HBK-Nr
16585
Medlemskap
2024
Vi är 85+ och åker numera plåtis 540 , började med husvagn på 70 talet och husbil sen början på 80 talet . Har också gått från större till mindre bil efterhand ,det har blivit lite mindre fricamping numera , blir mest ställplats med el eller campingplats .
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
71 och 72, tredje husbilen, husvagnar och Polar Camper på vw pickup, på den tiden man kunde åka till fjällen och stå utan förbudsskyltar, en härlig tid.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
668
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag och min hustru brukar dra ner medelåldern oberoende av vilken "vuxenförening" det handlar om. Och då är vi inte purunga...
Det som är uppenbart är att alla föreningar (utom idrottsklubbar) har problem med att få in unga medlemmar. Det anses var för "gubbigt"...tyvärr
 

JanneB53

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30780
Medlemskap
2024
Snart 70, och sambon något yngre. Vi skaffade husbil för 3 är sedan så vi är fortfarande nybörjare. Har tidigare kört mycket motorcykel och har fortfarande 2 kvar, fast jag kommer inte att göra någon långresa med dem. Sambon (tidigare språklärare) är passionär och själv är jag väl det också, fast jag jobbar/konsultar fortfarande som teknisk illustratör, mest på vinterhalvåret. Så länge det finns ett behov av mina tjänster och att jag är klar i knoppen kommer jag nog att fortsätta ett tag till.
 
Toppen