• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lossa belysning bodelsdörr?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
På min Dethleffs Magic Edition från 2014 tänkte jag sätta en ledlist under markisen. Tittade lite idag på hur jag skall göra installationen men stötte på patrull då jag skulle lossa befintlig belysning ovanför bodelsdörren. Någon som kan komma med tips på hur man gör?

Så här ser belysningen ut

image.jpeg

Hälsar Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur lossa belysning bodelsdörr?

Vet ikke, men det er 3 muligheter:
  1. skrudd fra innsiden
  2. skrudd fra utsiden og skruene dekket med plastdel
  3. limt fast
Er den limt fast så ville ikke jeg fiklet mer med den.
Deksel over skruer utenfra bruker å være synlig.
Fra innsiden så kan de være dekket av en bakplate i skapet.

Fra bildet ser dette ut til å være en lampe med ledlys, neppe synlige skruer den er ikke ment å byttes.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Hur lossa belysning bodelsdörr?

Vet ikke, men det er 3 muligheter:
  1. skrudd fra innsiden
  2. skrudd fra utsiden og skruene dekket med plastdel
  3. limt fast
Er den limt fast så ville ikke jeg fiklet mer med den.
Deksel over skruer utenfra bruker å være synlig.
Fra innsiden så kan de være dekket av en bakplate i skapet.

Fra bildet ser dette ut til å være en lampe med ledlys, neppe synlige skruer den er ikke ment å byttes.

Har tittat lite från insidan och ser inga skruvar. Tror att den möjligen sitter med några "klipps" och att det går att skjuta den åt något håll.

Då det är flera som dragit in elledningen från ledlisten under markisen i ovankant på belysningen så hoppas jag på tips från någon av dem innan jag går vidare.

Hälsar Kjell
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Hur lossa belysning bodelsdörr?

Hej.
Det är lite svårt att beskriva men den yttre delen av armaturen är snäppt på plats, om du tittar närmare så ser du skarven mellan den fasta delen och ytterdelen vid ändarna av den genomskinliga delen. Överkanten på ytterdelen går över kant på den fasta delen runt om upptill. Börja att pilla loss den i ena nedre änden (utåt/uppåt) sedan ser du hur den sitter. Hoppas att du förstår hur jag menar. Lycka till !
Mvh / Roland
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Hur lossa belysning bodelsdörr?

Tack för svar! Tror att jag förstår precis vad du menar. Har redan varit på och bänt lite men inte vågat ta i tillräckligt. Nu borde det gå som en dans. Blir helgens göra att montera ditt en ledlist under markisen.

Återkommer med lite bilder när montaget är klart.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55500

Guest
Sv: Hur lossa belysning bodelsdörr?

Tag en pianotråd och dra den är fastlimma
Runt armaturen eller en tunn vajer finns hos hobby handlarna.
Funkar till 100
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej
Vet att det är en gammal tråd men då jag har samma husbil, planer och problem undrar jag hur det gick med att få bort kåpan, och om du fick dit någon ledlist, och isf vad för någon/ mvh Tomas
Jodå, jag fick bort bort kåpan genom att göra som det står tidigare i tråden. Även dimbar ledlist monterad. Köpte ledlisten från Kina, det var ju billigt då jag köpte. Om du skall ta bort kåpan nu, när det har börjat bli kallt, måste du vara extra försiktig så att den inte spricker. Föreslår att du förvärmer lite försiktiktigt med en värmepistol. Strömmen tog jag från ordinarie utebelysning. Ledningarna kommer man åt genom att ta bort hela panelen med instrument på insidan ovanför dörren.
 

Tomas&Catharina

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Växjö
HBK-Nr
30708
Medlemskap
2025
Nej, det hoppas jag inte, om den håller att ta bort. Men ledlisten i dörrbelysningen är risig.
Någon diod har slocknat och flera lyser svagt. Däremot skall jag lacka kåpan då den gulnat.
Du har inte något tips på hur man fräschar upp handtagen på luckorna som blivit "nicotingula"
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Nej, det hoppas jag inte, om den håller att ta bort. Men ledlisten i dörrbelysningen är risig.
Någon diod har slocknat och flera lyser svagt. Däremot skall jag lacka kåpan då den gulnat.
Du har inte något tips på hur man fräschar upp handtagen på luckorna som blivit "nicotingula"
Våra luckhandtag är också gula. Tyvärr inget tips. Har bytt ventilationsgaller till köksfläkten och tanklocken till vatten och elintag av samma anledning. Hittade inget lock till bränslepåfyllningen.
 
Toppen