Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!
Det brukar finnas en plastnyckel att dra med,den ger med sig när du drar åt,jag har en vanlig nyckel i metall drar åt måttligt

Bra med gnistfria verktyg.Hej så här ser plastverktygen ut som ger med sig när det är tillräckligt draget. Men OBS de är till för flaskkopplingen så man inte vrider åt för hårt/mer än nödvändigt eftersom det är gummitätningen som tätar där.
I andra änden så finns det säkert något moment för där skall man ju dra rätt hårt och sedan skall det ju sitta tills man byter ut något.
Tyvärr kan jag inte överföra just känslan med rätt hårt för personligen är jag yrkesskadad och vill helst själv bestämma hur hårt något skall dras, men som sagt det är en yrkesskadasom kan ersättas av en momentnyckel.
Men i vilket fall som helst så skall man absolut avsluta och även kolla något senare med antingen vatten med YES i eller en sprayflaska med läckagetestare som bubblar om det läcker.
Din variant har ju dessutom fullt flasktryck i kopplingarna och slangen, eftersom tryckregulatorn hamnar längre bort, och därför sitter ju gummitätningen i den änden som man alltid vrider på vid byte av flaska och där används begränsningen om det inte finns den relativt lilla "vingmuttern".
Om du känner dig helt osäker så skruva ihop grejerna som det skall sitta och åk till någon campingfirma med verkstad och be dem att bara dra åt kopplingen åt dig.
Visa bilaga 245008Visa bilaga 245009
Läckagespray kan vara bra att ha och testa kopplingar med ibland om man skakat omkring på någon grusväg eller så, eller kanske när man bytt tuben och öppnat kranen..
Visa bilaga 245010
M.v.h. JANKRO
nu efteråt om bytet nu stämmer helt med dina bilder. Den du har utan "pinnar"/vingmutter har ju en slangbrottsventil vid tuben.Modellen med vingmutter (utan regulator) börjar komma nu, detta för att dom ska kunna lossas utan verktyg vid nödläge.Hej och Ps. Jag blir lite fundersamnu efteråt om bytet nu stämmer helt med dina bilder. Den du har utan "pinnar"/vingmutter har ju en slangbrottsventil vid tuben.
Men om det är den på nedre bilden med pinnar/vingmutter du skall montera så är den lite udda i utseendet? men det måste väl vara en tryckregulator kanske med ställbart tryck ? som sitter på den och inte en slangbrottsventil. Om du ställer den högt/fullt så funkar det men du har ju troligen ingen slangbrottsventil i den.
Du har väl redan en tryckregulator i systemet eftersom det inte sitter någon på gamla gasolslangen utan "bara" en slangbrottsventil. Men du kanske byter ut mer grejer i systemet.
För tryckregulatorer i seriekoppling skall inte finnas, mer än i lite udda special där olika tryck behövs till gasolförbrukarna.
M.v.h. JANKRO.
Jo visst men det är två olika slangar som visas. Den ena är en högtrycksslang från flaska till t ex Duocontroll. Den andra är en lågtrycksslang där det sitter en regulator innan slangen. Dessa två slangar ersätter inte varandra. Men kanske TS bara valt bilderna för att visa anslutning med resp utan pinnar.Modellen med vingmutter (utan regulator) börjar komma nu, detta för att dom ska kunna lossas utan verktyg vid nödläge.
Korrekt. Det är anslutningarna jag tänker på.Jo visst men det är två olika slangar som visas. Den ena är en högtrycksslang från flaska till t ex Duocontroll. Den andra är en lågtrycksslang där det sitter en regulator innan slangen. Dessa två slangar ersätter inte varandra. Men kanske TS bara valt bilderna för att visa anslutning med resp utan pinnar.
konerna är bytta.Trådstartaren menar nog hur högt vridmoment som krävs.
Finns det gummipackning så känner man ju när de ger med sig lite.
Men det är en fingertoppskänsla.
Kontrollera gummipackningarna då och då, är de stenhårda skall de bytas.
Särskilt den koniska gummigrejen mot flaskan. Finns att köpa ny där man köper gas.
Skaffa ny och jämför mjukheten.
Roysan