• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Hur hårt ska man dra åt?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.929
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2027
Hej.

Hur många moment ska man dra åt denna gänga.
Förmodar att det är mässing.

Ska byta till en med 'pinnar' för kan inte dra åt med verktyg i en kompositplaska pga utrymmesbrist + av ålderskäl på slangarna.
1780485686000.webp
 
Hej så här ser plastverktygen ut som inte tar mycket plats och ger med sig när det är tillräckligt draget. Men OBS de är till för flaskkopplingen så man inte vrider åt för hårt/mer än nödvändigt eftersom det är gummitätningen som tätar där.

I andra änden så finns det säkert något moment för där skall man ju dra rätt hårt och sedan skall det ju sitta tills man byter ut något.
Tyvärr kan jag inte överföra just känslan med rätt hårt för personligen är jag yrkesskadad och vill helst själv bestämma hur hårt något skall dras, men som sagt det är en yrkesskada ;) som kan ersättas av en momentnyckel.
Men i vilket fall som helst så skall man absolut avsluta och även kolla något senare med antingen vatten med YES i eller en sprayflaska med läckagetestare som bubblar om det läcker.
Din variant har ju dessutom fullt flasktryck båda i kopplingarna och slangen, eftersom tryckregulatorn hamnar längre bort, och därför sitter ju gummitätningen i den änden som man alltid vrider på vid byte av flaska och där används begränsningen om det inte finns den relativt lilla "vingmuttern".
Om du känner dig helt osäker så skruva ihop grejerna/den fasta muttern som det skall sitta, och åk till någon campingfirma med verkstad och be dem att bara dra åt kopplingen åt dig.




Skärmbild 2026-06-03 134120.webpSkärmbild 2026-06-03 134145.webp
Läckagespray kan vara bra att ha och testa kopplingar med ibland om man skakat omkring på någon grusväg eller så, eller kanske när man bytt tuben och öppnat kranen..
Skärmbild 2026-06-03 140856.webp

M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:
Jag använder skiftnyckel och drar åt "lagom", men bestämt. Det sitter liksom i fingertopparna.
Har provat med plastverktygen, men... får inte den rätta känslan med dom grejorna.
Risken med att dra för löst? Ja, då kan det ju eventuellt kanske vibrera loss under färd eller att man vrider på
gasolflaskan och kollar hur mycket det är kvar... och sen kan det ju oturligtvis ev börja pys-läcka?

Drar man för hårt, så är det gummikonan i anslutningen, som får lite stryk och kanske inte tätar lika bra nästa gång.
Men dessa kostar bara någon tia och det bör man faktiskt alltid ha med sig några stycken i reserv.
Lätt att byta, när de börjar tappa kon-formen eller inte är helt släta och kanske fått en liten ring i kanten.
Så resonerar jag och sen är det upp till var och en, att göra som man tycker är bäst, allt efter eget huvud.
 
Hej så här ser plastverktygen ut som ger med sig när det är tillräckligt draget. Men OBS de är till för flaskkopplingen så man inte vrider åt för hårt/mer än nödvändigt eftersom det är gummitätningen som tätar där.

I andra änden så finns det säkert något moment för där skall man ju dra rätt hårt och sedan skall det ju sitta tills man byter ut något.
Tyvärr kan jag inte överföra just känslan med rätt hårt för personligen är jag yrkesskadad och vill helst själv bestämma hur hårt något skall dras, men som sagt det är en yrkesskada ;) som kan ersättas av en momentnyckel.
Men i vilket fall som helst så skall man absolut avsluta och även kolla något senare med antingen vatten med YES i eller en sprayflaska med läckagetestare som bubblar om det läcker.
Din variant har ju dessutom fullt flasktryck i kopplingarna och slangen, eftersom tryckregulatorn hamnar längre bort, och därför sitter ju gummitätningen i den änden som man alltid vrider på vid byte av flaska och där används begränsningen om det inte finns den relativt lilla "vingmuttern".
Om du känner dig helt osäker så skruva ihop grejerna som det skall sitta och åk till någon campingfirma med verkstad och be dem att bara dra åt kopplingen åt dig.




Visa bilaga 245008Visa bilaga 245009
Läckagespray kan vara bra att ha och testa kopplingar med ibland om man skakat omkring på någon grusväg eller så, eller kanske när man bytt tuben och öppnat kranen..
Visa bilaga 245010

M.v.h. JANKRO
Bra med gnistfria verktyg.
 
Hej och Ps. Jag blir lite fundersam :msn_dontknow: nu efteråt om bytet nu stämmer helt med dina bilder. Den du har utan "pinnar"/vingmutter har ju en slangbrottsventil vid tuben.

Men om det är den på nedre bilden med pinnar/vingmutter du skall montera så är den lite udda i utseendet? men det måste väl vara en tryckregulator kanske med ställbart tryck ? som sitter på den och inte en slangbrottsventil. Om du ställer den högt/fullt så funkar det men du har ju troligen ingen slangbrottsventil i den.
Du har väl redan en tryckregulator i systemet eftersom det inte sitter någon på gamla gasolslangen utan "bara" en slangbrottsventil. Men du kanske byter ut mer grejer i systemet.
För tryckregulatorer i seriekoppling skall inte finnas, mer än i lite udda special där olika tryck behövs till gasolförbrukarna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Hej och Ps. Jag blir lite fundersam :msn_dontknow: nu efteråt om bytet nu stämmer helt med dina bilder. Den du har utan "pinnar"/vingmutter har ju en slangbrottsventil vid tuben.

Men om det är den på nedre bilden med pinnar/vingmutter du skall montera så är den lite udda i utseendet? men det måste väl vara en tryckregulator kanske med ställbart tryck ? som sitter på den och inte en slangbrottsventil. Om du ställer den högt/fullt så funkar det men du har ju troligen ingen slangbrottsventil i den.
Du har väl redan en tryckregulator i systemet eftersom det inte sitter någon på gamla gasolslangen utan "bara" en slangbrottsventil. Men du kanske byter ut mer grejer i systemet.
För tryckregulatorer i seriekoppling skall inte finnas, mer än i lite udda special där olika tryck behövs till gasolförbrukarna.

M.v.h. JANKRO.
Modellen med vingmutter (utan regulator) börjar komma nu, detta för att dom ska kunna lossas utan verktyg vid nödläge.
 
Modellen med vingmutter (utan regulator) börjar komma nu, detta för att dom ska kunna lossas utan verktyg vid nödläge.
Jo visst men det är två olika slangar som visas. Den ena är en högtrycksslang från flaska till t ex Duocontroll. Den andra är en lågtrycksslang där det sitter en regulator innan slangen. Dessa två slangar ersätter inte varandra. Men kanske TS bara valt bilderna för att visa anslutning med resp utan pinnar.
 
Det förefaller troligt att det bara är produktbilder valda för att visa respektive anslutning markerade med röda pilar.

//Michael, medlem
 
Trådstartaren menar nog hur högt vridmoment som krävs.
Finns det gummipackning så känner man ju när de ger med sig lite.
Men det är en fingertoppskänsla.

Kontrollera gummipackningarna då och då, är de stenhårda skall de bytas.
Särskilt den koniska gummigrejen mot flaskan. Finns att köpa ny där man köper gas.
Skaffa ny och jämför mjukheten.

Roysan
 
Jo visst men det är två olika slangar som visas. Den ena är en högtrycksslang från flaska till t ex Duocontroll. Den andra är en lågtrycksslang där det sitter en regulator innan slangen. Dessa två slangar ersätter inte varandra. Men kanske TS bara valt bilderna för att visa anslutning med resp utan pinnar.
Korrekt. Det är anslutningarna jag tänker på.
Har mutter till flaskanslutningen och det blir för trångt att skruva med kragarna på en kompositflaska som är i vägen.
 
Trådstartaren menar nog hur högt vridmoment som krävs.
Finns det gummipackning så känner man ju när de ger med sig lite.
Men det är en fingertoppskänsla.

Kontrollera gummipackningarna då och då, är de stenhårda skall de bytas.
Särskilt den koniska gummigrejen mot flaskan. Finns att köpa ny där man köper gas.
Skaffa ny och jämför mjukheten.

Roysan
konerna är bytta.
Men ska ändå byta slangar i förebyggande syfte.
 
Man har väl luktsinne luktar det skit så läcker det är man osäker så kan man prova med en gaständare....
Sällan att någon drar för lite nästan alltid för mycket vilket ger framtida problem.
Det syns på hur hårt ventilhatten till ventilen på hjulet sitter om den inte är sprucken, det är samma på alla vattenkranar i huset. Jo man vill ju vara säker så man drar hellre sönder saker än lagom.
Det märker man när man ska byta olja på en bil och bror duktig har gjort jobbet förra gången.
Förr drog man åt hjulen för hand även om man hade mutterdragare så drog man det sista för hand så det blev rätt problemet blev med aluminiumhjul och speciella skruv.
 
Tillbaka
Toppen