• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar tillfällig registrering

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jag har just skickat in begäran om ursprungskontroll och kryssade i rutan om tillfällig registrering. Innebär detta att det är fritt fram att fortsätta köra bilen på de tyska skyltarna eller ska jag vänta på en bekräftelse att den har en tillfällig registrering?

Undrar också över hur lång tid det brukar ta innan urprungskontrollen är gjord och man kan få boka tid för registreringsbesiktning.

/Håkan
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Hur fungerar tillfällig registrering

Jag har just skickat in begäran om ursprungskontroll och kryssade i rutan om tillfällig registrering. Innebär detta att det är fritt fram att fortsätta köra bilen på de tyska skyltarna eller ska jag vänta på en bekräftelse att den har en tillfällig registrering?

Undrar också över hur lång tid det brukar ta innan urprungskontrollen är gjord och man kan få boka tid för registreringsbesiktning.

/Håkan

Som jag minns det så kommer du inom några få dagar att få ditt nya svenska nummer på vit/röd skylt, med giltighetstid synligt på skylten.
De tyska skyltarna har nog mycket begränsad giltighetstid, minns inte om det var ungefär en vecka.
I mitt fall överlappade tiderna, och jag behövde inte ställa bilen någon period.

Minns inte exakt, men det tog inte lång tid, en vecka kanske innan ursprungskontrollen var gjord. Kan förmodligen vara olika beroende på tid på säsongen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur fungerar tillfällig registrering

När det gäller ursprungskontrollen så ser du på Transportstyrelsens hemsida hur långt de är framme i behandlingen av ansökan.
Idag står det att de arbetar med de som kom in 16 april.
Ansökan om tillfällig registrering skall åtföljas av ett bevis om att trafikförsäkring är tecknad för fordonet.
Det ger dig bara rätt att köra fram till godkänd reg.besiktning, så normalt är det inget man behöver.
Dessutom får du inte det förrän ursprungskontrollen är klar....

Du får köra en vecka i Sverige med de tyska skyltarna, samt senare till reg.besiktning utan skyltar om du har trafikförsäkring och intyg om bokad tid..
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur fungerar tillfällig registrering

Har för mig att giltighetstiden för "röd" skylt är 14 dagar från utfärdandet. (Gäller även inom Sverige)
Med "gul" skylt gäller försäkringen endast inom Tyskland och fordonet får ej framföras på svenska vägar. (Tyvärr många som missar detta, men kan få katastrofala följder om olyckan skulle var framme.)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar tillfällig registrering

Svenska röda tillfälliga skyltar gäller i 3 månader. Du måste som sagt bifoga bevis på försäkring vid anmälan. När jag köpte husbil 2011 så körde vi till Italien med de röda skyltarna. Enligt trafikverket så är det upp till varje land att godkänna eller förbjuda trafik med dessa skyltar och ber de som är intresserade att kontakta resp. land. Inget som vi gjorde och det enda som hände var en italiensk tullare som undrade var vi kom ifrån.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Hur fungerar tillfällig registrering

///Det ger dig bara rätt att köra fram till godkänd reg.besiktning, så normalt är det inget man behöver.
Dessutom får du inte det förrän ursprungskontrollen är klar....

Du får köra en vecka i Sverige med de tyska skyltarna, samt senare till reg.besiktning utan skyltar om du har trafikförsäkring och intyg om bokad tid..

Tror inte du har rätt i detta.
Vid tillfällig registrering får man använda bilen fullt normalt.
Dessutom behöver man inte betala skatt, det gör att det trots en dyrare försäkring under den tillfälliga registreringen inte kostar mera att använda husbilen än vid normal registrering.
Jag rekomenderar det, gjorde att jag kunde använda husbilen direkt när ursprungskontrollen var klar. Man hinner dessutom i lugn och ro planera regbesiktningen.

/Leif
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Hur fungerar tillfällig registrering

Har för mig att giltighetstiden för "röd" skylt är 14 dagar från utfärdandet. (Gäller även inom Sverige)
Med "gul" skylt gäller försäkringen endast inom Tyskland och fordonet får ej framföras på svenska vägar. (Tyvärr många som missar detta, men kan få katastrofala följder om olyckan skulle var framme.)

Jag importerade min bil 2010, då gällde försäkringen som följer den Tyska exportskylten (som ska vara röd) bara som en Svensk trafikförsäkring. Det betyder att försäkringen bara ersätter den du åsamkar skada, inte din bil om du är vållande. Skulle gissa på att det är likadant nu.

Helförsäkra bilen innan du kör hem. Det kan bli en dyr resa annars.

/Leif
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur fungerar tillfällig registrering

Tror inte du har rätt i detta.
Vid tillfällig registrering får man använda bilen fullt normalt.
Dessutom behöver man inte betala skatt, det gör att det trots en dyrare försäkring under den tillfälliga registreringen inte kostar mera att använda husbilen än vid normal registrering.
Jag rekomenderar det, gjorde att jag kunde använda husbilen direkt när ursprungskontrollen var klar. Man hinner dessutom i lugn och ro planera regbesiktningen.

/Leif
Hej, vilket tror du inte är rätt?
Jag skriver att bilen får användas fram till godkänd reg.bes. Uppgifterna kommer direkt från Transportstyrelsens hemsida.
Håller med om att man ej behöver betala skatt, frågan är bara om man kan få en helförsäkring på tillfällig registrering nu?
Jag fick inte det för ett antal år sedan.
Sedan skall man inte blanda ihop giltighetstiden för de tyska exportskyltarna med hur länge man får köra med bilen i Sverige.
Man kan köpa exportskyltar för flera månader om man vill, men när man kommer till Sverige är det 7 dagar som gäller, även detta enligt hemsidan.
Har själv ibland kört lite längre, det är ju inte helt enkelt att kolla.
 
Senast redigerad av en moderator:

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Hur fungerar tillfällig registrering

Roland, det är ditt råd att tillfällig registrering är onödig som jag tycker är fel.

Många har skrivit här på forumet om hur de tyckt att det är stressigt att få regbesiktningstid och att under väntan på denna inte kunna använda husbilen.

Med tillfällig registrering blir det gott om tid, en hel månad, innan regbesiktningen måste göras. Under den tiden kan bilen användas.
Försäkring under tillfällig registrering hade jag inga problem att teckna men det beror främst på vilket försäkringsbolag man anlitar tror jag.
Reglerna är vi nog båda överens om.

/ Leif
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar tillfällig registrering

Tack för svar jag fått på frågan. Jag ringde upp Transportstyrelsen i går för att få svar direkt och svaret jag fick var att jag inte kan använda bilen innan registreringsbesiktningen trots tillfällig registrering. Den gäller bara efter reg. besiktningen. Detta stämmer ju inte med svaren jag fått.

På måndag ringer jag upp igen, kanske är det någon annan jag blir kopplad till och får ett annat svar
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar tillfällig registrering

Den tillfälliga registreringen gäller mellan ursprungskontrollen (när du fått de röda skyltarna)och registreringsbesiktingen (eller rättare sagt tom du fått de nya vita skyltarna efter reg.bes.). Om bilen är intagen från annat eu-land (ees-land) så kan du använda bilen obegränsat privat under denna tid.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar tillfällig registrering

Roland, det är ditt råd att tillfällig registrering är onödig som jag tycker är fel.

Många har skrivit här på forumet om hur de tyckt att det är stressigt att få regbesiktningstid och att under väntan på denna inte kunna använda husbilen.

Med tillfällig registrering blir det gott om tid, en hel månad, innan regbesiktningen måste göras. Under den tiden kan bilen användas.
Försäkring under tillfällig registrering hade jag inga problem att teckna men det beror främst på vilket försäkringsbolag man anlitar tror jag.
Reglerna är vi nog båda överens om.

/ Leif

Tillfällig registrering av bil från EES-land gäller 90 dagar om försäkring för detta tecknats.
 
Toppen