• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar det i Alde panna

D

Deleted member 11118

Guest
Nu kommer den otekniske typen med en fråga igen, för jag vill vet hur det funkar. Alde panna 3010 rent ny med digital display.

Fick bara 10 amp och kunde alltså bara köra den på 2000 watt, säkringen löstes när jag körde på 3000 w.

Ställde den på 22 grader, ute var det c:a 5-6 plus gav en behaglig värme hela natten c:a 20 g

Nästa natt samma inställning ute c:a -1 fick bara 16 g i bilen. Höjde tempen till 28 och fick 16,5 i bilen.

Husbilen är ny så där borde vara lite isolering men hur kan det skilja dessa grader för att ute tempen sjunker.

Hade det blivit bättre om man kört 3000 w som jag inte kunde jusdå eller skulle jag gåt över till gasol.

Lars Jönsson
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.919
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar det i Alde panna

Detta dilema tycks många andra dela med dig, bla. vi.

På den gamla hederliga husvagnstiden -70 -80-90 talet startde man elpatronen på 2000w så höll den värmen i vagnen bra.
Men dagens Aldepannor tycks gå på gasol i första hand och sedan "ta stöd" av elen.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar det i Alde panna

Hej, Lite svar som följer
1: Eftersom säkringen löste ut så har du iallafall 3kW ombord.
2: Köra på gasol ger ca 6kw
3: att Gasol o el skulle funka samtidigt tror jag inte
4: Går pumpen kontinuerligt eller hur ofta ?
5: Jag hade lite problem i början med värmen, men efter att ha installerat
extra Alde rumstermostat på lämpligare ställe än den
inbyggda i displayen, så fick jag jämnare o bättre värme.
Bytte även till nyare starkare Alde 12v motor. ( p.g.a att original gick sönder)
6: Vid kyla o blåst så tejpar jag för dom extra ventilerna. (Vi är ju ändå bara 2 + liten vovve
Ps Vintercampar ej DS
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur fungerar det i Alde panna

El och gasol samtidigt går inte.

Pumpen går hela tiden när den inte når upp till rätt temp

Den stannar när den får rätt temp.

I påsk skall jag en natt köra på gasol för att prova om värmen blir bättre

Lars Jönsson
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur fungerar det i Alde panna

Tack Anders, jag läser i instruktionen Vid val av både el och gas prioriteras el
då är det nog som du säger att gasolen stöttar upp.

Lars Jönsson
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur fungerar det i Alde panna

Vist går det att köra el och gasol samtidigt när inte elen räcker till går gasolen inn och hjälper till ställer du inn när dukör på el så använder den 220 v pumpen när du bara använder gasol utan el då går 12 v pumpen, du kann gå inn i menyn och ställa om pumparna så dom går alltid men det är nog inte lämpligt med bara 12 v pumpen för det är inte säkert den pallar för det i längden, steg tre på elpatronen fodrar 16 amp säkring 10 amp håller inte dom flesta stolpar har bara 10 amp men vintercampingar har numera 16 amp tel ex Tandådalen och troligen dom flesta C-C campingarna.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Hur fungerar det i Alde panna

Hade en 12V pump som satt i expansionskärlet, denna var inte bra och det har Alde själv erkänt. Fick bytt till den nya 12V som sitter i anslutning till pannan där jag även har en 220V pump. Enligt Alde levereras det idag bara med en 12V pump.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar det i Alde panna

Hej, 220 v pumpen sitter i anslutning till pannan på utsidan, ljudlös i det närmaste
kolla gärna på aldes hemsida där har jag för mig att det finns en sprängskiss på
pannan

// bp
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar det i Alde panna

JanneE, visst kan man få en 220v pump till aldepannan idag även om det inte är
standard.
Om man har en 220v pump borde man se på manöverpanel om man inte hittar den fysiskt.

// bp
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar det i Alde panna

Nu kommer den otekniske typen med en fråga igen, för jag vill vet hur det funkar. Alde panna 3010 rent ny med digital display.

Fick bara 10 amp och kunde alltså bara köra den på 2000 watt, säkringen löstes när jag körde på 3000 w.

Ställde den på 22 grader, ute var det c:a 5-6 plus gav en behaglig värme hela natten c:a 20 g

Nästa natt samma inställning ute c:a -1 fick bara 16 g i bilen. Höjde tempen till 28 och fick 16,5 i bilen.

Husbilen är ny så där borde vara lite isolering men hur kan det skilja dessa grader för att ute tempen sjunker.

Hade det blivit bättre om man kört 3000 w som jag inte kunde jusdå eller skulle jag gåt över till gasol.

Lars Jönsson

Hej
Kolla så att inte nattsänkningen är aktiverad, man kan ju ställa in en annan temp på natten, men då gäller det att klockan+ natt temp är rätt inställd.
Kolla i manualen så ser du hur du kan aktivera/av aktivera nattsänkningen.
Lycka till

Hejs

Claes 105
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur fungerar det i Alde panna

Tack Claes för det tipset, det tänkte jag inte på så jag skall kolla det. Jag har läst instruktionsboken men fattar oftast inte vad där står och har svårt fatta vad de menar är väl ett handicap jag har. Men nu vet jag hur man ska kolla.

Kul läsa alla svar på min undran, jag lär mej mer av era kloka svar än att läsa en instruktionsbok. GLAD PÅSK

:wub::wub::wub::wub::wub::wub::wub::wub::wub:
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Hur fungerar det i Alde panna

Nu kommer den otekniske typen med en fråga igen, för jag vill vet hur det funkar. Alde panna 3010 rent ny med digital display.

Fick bara 10 amp och kunde alltså bara köra den på 2000 watt, säkringen löstes när jag körde på 3000 w.

Ställde den på 22 grader, ute var det c:a 5-6 plus gav en behaglig värme hela natten c:a 20 g

Nästa natt samma inställning ute c:a -1 fick bara 16 g i bilen. Höjde tempen till 28 och fick 16,5 i bilen.

Husbilen är ny så där borde vara lite isolering men hur kan det skilja dessa grader för att ute tempen sjunker.

Hade det blivit bättre om man kört 3000 w som jag inte kunde jusdå eller skulle jag gåt över till gasol.

Lars Jönsson
-1 är ingen kyla det klarar din panna lekande lätt.Kolla din cirkulation felet bör ligga där.Avluftningar hittar du i din instr.bok.
 
Toppen