• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Hur fort får man köra i europa

Börje53

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29093
Medlemskap
2027
är det någon skillnad på vilken hastighet som gäller för husbil 3500 kg och husbil 4250 kg i Tyskland Frankrike Spanien Portugal har googlat tite och fått olika svar,!

är det någon skillnad på vilken hastighet som gäller för husbil 3500 kg och husbil 4250 kg i Tyskland Frankrike Spanien Portugal har googlat tite och fått olika svar,!
Bilar upp till 3500kg skyltad fart, bilar över 3500kg finns fartbegränsningar ,dessa varierar från land till land,samt vilken typ av väg motorväg eller landsvägar.

Vi har en husbil med totalvikt på 4,5ton
I Sverige enligt hastighetsskyltarna
I Danmark 80 km/h, Tyskland 100 km/h
I Österrike gäller 80 km/h , då blir man omkörd av lastbilarna man körde om i Tyskland , men man har ju semester iof är vi pensionärer men det är bara att anpassa dig och köra lugnt
Tyskland max 80 på landsvägarna

Brukar hålla lasbilsfart överallt, då slipper man mycket omkörningar, bara tankbilar och en del bilar med släp som håller 80 övriga 87-90 km/h. Provat hålla 82kmh genom Danmark men blir då omkörd hela tiden av lastbilar. Ofta är det omkörningsförbud mella 06-09 och 15-19, många kör förbi även då, eller lägger sig fem meter bakom. Senast åkte jag på en söndag Tyskland till Malmö inte så mycket lastbilar men mycket annan trafik, väldigt många låg kvar i vänsterfilen och förhindrade därmed omkörning, det är ju enbart i låg hastighet man får köra om till höger,kökörning.

Brukar hålla lasbilsfart överallt, då slipper man mycket omkörningar, bara tankbilar och en del bilar med släp som håller 80 övriga 87-90 km/h. Provat hålla 82kmh genom Danmark men blir då omkörd hela tiden av lastbilar. Ofta är det omkörningsförbud mella 06-09 och 15-19, många kör förbi även då, eller lägger sig fem meter bakom. Senast åkte jag på en söndag Tyskland till Malmö inte så mycket lastbilar men mycket annan trafik, väldigt många låg kvar i vänsterfilen och förhindrade därmed omkörning, det är ju enbart i låg hastighet man får köra om till höger,kökör
Även jag körde i 80 i Danmark först, men efter att alla tunga fordon av olika slag körde om hela tiden så började jag hålla lastbilsfart för att hänga med, alla oavsett tyngd kör i 90-100, såg bara ett fordon som hade 100-symbolen på.

I Finland får man köra 80. Tillåtet med 100 men då ska samtliga platser ha bälte. Abs bromsar och Airbag fram.

nu kommer det knepiga. Det krävs en registrerings besiktning för 100 km/h i Finland och det går inteatt fixa med svenskt fordon. Kollat med deras "trafikverket" och polisen. Så en får hålla 80 och stå ut med irriterade blickar.

Dagsböter för fortkörning där

I Finland får man köra 80. Tillåtet med 100 men då ska samtliga platser ha bälte. Abs bromsar och Airbag fram.

nu kommer det knepiga. Det krävs en registrerings besiktning för 100 km/h i Finland och det går inteatt fixa med svenskt fordon. Kollat med deras "trafikverket" och polisen. Så en får hålla 80 och stå ut med irriterade blickar.

Dagsböter för fortkörning där
Enligt ”liikenneturva”

Husbilshastigheter
19.10.2020
Kommer den nya vägtrafiklagen att ändra hastighetsgränsen för gamla husbilar från 80 till 100 km/h, dvs. de utan ABS eller krockkudde för föraren?

Efter att den nya vägtrafiklagen trädde i kraft den 1.6.2020 avstod man från den fordonsspecifika hastighetsgränsen för husbilar med en högsta tekniskt tillåten massa på 3500 kg. De högsta tillåtna hastigheterna på 80 och 100 kilometer i timmen som fastställts för bussar gäller dock för husbilar med en högsta tekniskt tillåten massa på 3500 kg. Den nya lagstiftningen erkänner därför inte längre andra avgörande faktorer för den högsta tillåtna hastigheten, t.ex. tekniska eller fordonets åldersrelaterade faktorer.

Enligt ”liikenneturva”

Husbilshastigheter
19.10.2020
Kommer den nya vägtrafiklagen att ändra hastighetsgränsen för gamla husbilar från 80 till 100 km/h, dvs. de utan ABS eller krockkudde för föraren?

Efter att den nya vägtrafiklagen trädde i kraft den 1.6.2020 avstod man från den fordonsspecifika hastighetsgränsen för husbilar med en högsta tekniskt tillåten massa på 3500 kg. De högsta tillåtna hastigheterna på 80 och 100 kilometer i timmen som fastställts för bussar gäller dock för husbilar med en högsta tekniskt tillåten massa på 3500 kg. Den nya lagstiftningen erkänner därför inte längre andra avgörande faktorer för den högsta tillåtna hastigheten, t.ex. tekniska eller fordonets åldersrelaterade faktorer.
Stämmer som du skriver.

Min husbil väger 4.5 ton så då gäller reg. Besiktning tyvärr.

Vägstandarden i Finland håller väldigt låg klass så oftast går det inte att köra fortare än 80km/h. Vägarna som är bättre har omkörningsfiler som är ett par km långa och hastigheten där är 100km/h. Dock gäller fortfarande 80km/h för husbilar över 3.5t. Garmin GPSen i vår husbil håller koll på detta...

Brukar hålla lasbilsfart överallt, då slipper man mycket omkörningar, bara tankbilar och en del bilar med släp som håller 80 övriga 87-90 km/h. Provat hålla 82kmh genom Danmark men blir då omkörd hela tiden av lastbilar. Ofta är det omkörningsförbud mella 06-09 och 15-19, många kör förbi även då, eller lägger sig fem meter bakom. Senast åkte jag på en söndag Tyskland till Malmö inte så mycket lastbilar men mycket annan trafik, väldigt många låg kvar i vänsterfilen och förhindrade därmed omkörning, det är ju enbart i låg hastighet man får köra om till höger,kökörning.
Under 70 knyck vid kökörning

Vägstandarden i Finland håller väldigt låg klass så oftast går det inte att köra fortare än 80km/h. Vägarna som är bättre har omkörningsfiler som är ett par km långa och hastigheten där är 100km/h. Dock gäller fortfarande 80km/h för husbilar över 3.5t. Garmin GPSen i vår husbil håller koll på detta...
Jag tycker vägen åbo-uleåborg är helt ok för 100. Men har för tung bil...

I stort sett håller jag med men sträckorna förbi Björneborg, vasa och Gamla Karleby är usla. Den kortare sträckan till Uleåborg via Jyväskylä håller måttet bara på 100km/h-sträckorna vilka är omkörningssträckor. Hur som, våran 5t Nordic är perfekt att köra de tillåtna 80km/h med. Ska till Kajaani senare i höst med husbilen så dår får jag väl se ifall "Natopengar" har använts til upprustning av sträckan Gamla Karleby - Kajaani.

Även Turku - Imatra via Lahti är ok för 100.
Helsinki - Österut är upprustad sen många åt tbx.

TS- Du har fått svar om upp till 3,5t och över.
Annars har Motormännen ( och säkert fler organisationer) en fin förteckning över detta.

Senast ändrad:
Även jag körde i 80 i Danmark först, men efter att alla tunga fordon av olika slag körde om hela tiden så började jag hålla lastbilsfart för att hänga med, alla oavsett tyngd kör i 90-100, såg bara ett fordon som hade 100-symbolen på.

100 skylten kan vem som helst sätta på sin bil. Skylten finns att köpa i makkkkarna där neråt Du kan välja på lite olika hastigheter.

Tillbaka
Toppen