• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fort brinner en husbil upp/ner?

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!


I min husbil har jag en 1kg pulversläckare precis vid dörren, enkel att rycka lossa om det skulle hända något på spisen eller i ugnen.
I garaget har jag en 6 kg pulversläckare som stöd när den första tar slut eller om grannfordonet tar eld.

Hur fort brinner egentligen en husbil upp/ner?

Behöver man verkligen ha med sig en stor brandsläckare?
Jag tänker att när väl eld har startat är det kört, enda skälet till att ha med sig en stor brandsläckare är att försöka hindra att branden sprider sig mellan bilarna.


Hur tänker ni?


mvh
Peter
image.jpg
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det viktigaste är att snabbt kunna börja med släckning och då är det viktigt att ha brandsläckaren lättillgänglig såsom du visar på bilden. Har elden fått fäste så blir det svårt både med en 1 kg och en 6 kg släckare.
Det skrivs ju ofta om bränder i husbilar/husvagnar men det jag saknar är utredningar om orsak och hur man kan förebygga och hur man kan begränsa elden. MSB kanske har men inget jag har sett.
Viktigt är att varna och larma, är det husbilsgrannar finns ju möjlighet att snabbt få bort husbilarna bredvid, värre är det med husvagnar som oftast behöver lite längre tid för att få bort.

För mig är det viktigast att ha en brandsläckare lättillgänglig för att snabbt kunna släcka en brand och då pratar vi om sekunder. En 1kg bör räcka för den första insatsen. Viktigt också att skaka om pulvret ordentlig några ggr varje säsong för det vill gärna packa sig i botten och då fungerar inte släckaren.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag anser det vara ett minimikrav att ha brandvarnare och åtminstone en eldsläckare lätt åtkomlig i händelse av brand i den egna husbilen.
Till skillnad från husvagnar är en husbil lätt att flytta från platsen om man vid uppställningen har planerat för det. Själv har jag råkat ut för en situation på en campingplats i Spanien när grannen grillade i förtältet till sin husvagn. När förtältet började brinna körde jag ut vår husbil från platsen direkt och undvek skador. Grannens husvagn gick inte att rädda trots att många i området försökte med sina eldsläckare. Husvagnen stod fastsatt i förtältet och gick inte att flytta.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En fd kollega, när han jobbade som bil-verkstadschef och under en brandinspektion:
Kollegan, finns det inte större släckare än dessa 6 kg?

Brandingenjören, om en 6kg inte räcker, spring!!

Jag håller med, det är viktigast att rädda liv och hälsa, även det för den som håller i släckaren.
Det kan man göra bara man har något till hands.
En 1kg är mycket jämfört med inget.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag såg en siffra på tiden från att branden har börjat tills det är helt överttänt: 4 sekunder. Jag minns inte om det gällde husbil eller husvagn, men det är kanske inte så stor skillnad. Det gäller att veta var släckare finns, och det får inte ta mer än ett par sekunder innan den är igång....
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag såg en siffra på tiden från att branden har börjat tills det är helt överttänt: 4 sekunder. Jag minns inte om det gällde husbil eller husvagn, men det är kanske inte så stor skillnad. Det gäller att veta var släckare finns, och det får inte ta mer än ett par sekunder innan den är igång....
Tappar man en glödande cigarett i soffan tar det 4 MINUTER innan vagnen är övertänd.
Pålle
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vid en gasbrand, ska man stänga gasen på avstängningventilerna och på kranarna på flaskor eller tankar.
Detta enl. Gasleverantörerna.
Gasol är svår att släcka.

Krister.
 
F

F.d. 68090

Guest
För att sammanfatta rutinerna vid brand; "Rädda, Varna, Larma, Släck" i den ordningen. Har inte upplevt brand i husbil/vagn, men i båtar och det går fort så följ rutinerna och kom ihåg att en husbil/husvagn går att ersätta, svårare (hopplöst) med människor...Och glöm aldrig brandfilten! Mycket effektiv.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ska man röka någonstans? ;)

Som tidigare skrivits, rädda, varna och släck. Har elden fått tag riktigt så är det enda som hjälper några kubik vatten.
Inte om du frågar mig, men dom som röker tänker annorlunda och det är deras val. Jag har inga problem med det, lite frihet skall man väl ha i den här annars förbud landet
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
brinner det ! sätt dig själv och de dina i säkerhet ! släcka kan de göra som är utbildade och har betalt för det !
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Nå begynner det å bli mye fjas i denne tråden syns jeg, så jeg går tilbake til trådstarter og første innlegg. Jeg har 2 stk 2kg apparater i bilen; én rett bak førersetet og enkelt tilgjengelig utenfra via førerdøren (i tilfelle ev. branntilløp rett utenfor bilen) og én rett bak passasjersetet og enkelt tilgjengelig hvis det skulle skje noe inni bilen. I tillegg har jeg et 6 kg apparat i garasjen som backup.

En bobil (og alt av utstyr inni den) kan enkelt erstattes, men ikke menneskeliv. Jeg anser at et minimum av brannslukkingsutstyr må være på plass, men ikke for å slukke selve bilbrannen, men for å hindre den såpass lenge at de som er inni bilen rekker å komme seg ut.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Apropå detta med brand, hur många har låst gasolskåpet, många påtalar att man snabbt ska stänga gasolkranarna, jag har gasolskåpet i garaget, helt idiotiskt, kan aldrig låsa dörren sedan ytterligare en lucka att öppna, det ska vara ett separat skåp för gasolen
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Fortsätter här i tråden.... Pulver, skum eller kolsyra? Pulver är ju bäst men det blir till och städa sen. Under förutsättning att inget är förstört. Vad har ni?
 
Toppen