• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur farlig är gasolen? Test med läckindikatorn i husbilen

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Hej på er vänner,
Såg att det fanns en tråd för just Gasolhantering Jag har gjort en video gällande gasol samt att jag visar vår läck test indikator som vi har fast installerad i vår husbil.
Kanske finns något i vår video som ni gillar?
Klicka på bilden så kommer ni till vår video på vår Youtubekanal

Ha en fin dag. Fredrik & Eleonor
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hej på er vänner,
Såg att det fanns en tråd för just Gasolhantering Jag har gjort en video gällande gasol samt att jag visar vår läck test indikator som vi har fast installerad i vår husbil.
Kanske finns något i vår video som ni gillar?
Klicka på bilden så kommer ni till vår video på vår Youtubekanal

Ha en fin dag. Fredrik & Eleonor
Gasolen är inte farligt
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nuförtiden . När inte Hasse o Tage finns längre.. får jag mina bästa skratt på Husbilsklubben.se . Nu gillar jag dig Zlatko...o din bil. jag tror jag förstår hur du menar... så ursäkta....
Men roligt var det! Vad vore livet utan humor ?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Hej på er vänner,
Såg att det fanns en tråd för just Gasolhantering Jag har gjort en video gällande gasol samt att jag visar vår läck test indikator som vi har fast installerad i vår husbil.
Kanske finns något i vår video som ni gillar?
Klicka på bilden så kommer ni till vår video på vår Youtubekanal

Ha en fin dag. Fredrik & Eleonor
Bra video , du går igenom säkerhet. Blir förvånad att din bil har den enklaste regulatorn. Det vore bättre säkerhet med regulator med krocksensor och slangbrottsventil. I vissa länder får du inte åka med flaskan öppen pga dessa säkerhetsdetaljer.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Bra video , du går igenom säkerhet. Blir förvånad att din bil har den enklaste regulatorn. Det vore bättre säkerhet med regulator med krocksensor och slangbrottsventil. I vissa länder får du inte åka med flaskan öppen pga dessa säkerhetsdetaljer.
Inom hela EU finns, på husbilar och husvagnar fr.o.m årsmodell 2007, krav på någon form av automatisk avstängning av gasolen om en läcka skulle uppstå vid en olycka om man har öppna ventiler på gasolflaskorna under körning
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Kort sammanfattning:

Före 2007:
Tillåtet att köra med öppen kran på flaskan i alla länder, utom i Frankrike.

Efter 2007:
Förbjudet att köra med öppen kran på flaskan i alla länder, såvida man inte har en automatisk avstängning ("crash sensor".

Påle
Exakt och min är 88"så jag får köra med öppen ventil men använder inte gasolen/LPG /
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Den kontroll som görs i filmen ger exakt samma trygghet som den "kontroll" som bilprovningsföretagen tar hundratals kronor för att göra.

En egen, fast monterad, läckagetestare av den typ som visas i filmen kostar ungefär lika mycket som två provningar hos bilprovningsföretaget.

Den stora skillnaden är, att med en egen läckagetestare kan du undersöka om systemet är fritt från läckage hur ofta du vill – t.ex. före varje resa.

Pålle
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Tänk på att det bara är läckor efter läckagetestaren som hittas. Har du t ex en Truma Duocontrol med filter finns det ganska många kopplingspunkter före läckagetestaren där det kan finnas en läcka. Ett vanligt ställe för läckage är t ex en dålig packning i anslutningen till gasoltuben och det läckaget hittas inte med läckagetestaren i filmen.

/CG
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Kenth Jönssons egenkontroll av gasolsystemet:

Utgångsläge att gasolsystemet är igång.

1. Stäng av kyl och värmepanna

2. Stäng av huvudkranen på gasolflaskorna och låt den vara avstängd i 1 tim

3. Tänd en platta på gasolspisen. Om gasolen brinner i 30 sek är gasolsystemet intakt.

4. Öppna huvudkranen på gasolflaskorna, Starta kyl och ev värmepanna.
 
F

f.d. 53452

Guest
Kenth Jönssons egenkontroll av gasolsystemet:

Utgångsläge att gasolsystemet är igång.

1. Stäng av kyl och värmepanna

2. Stäng av huvudkranen på gasolflaskorna och låt den vara avstängd i 1 tim

3. Tänd en platta på gasolspisen. Om gasolen brinner i 30 sek är gasolsystemet intakt.

4. Öppna huvudkranen på gasolflaskorna, Starta kyl och ev värmepanna.
Mycket bra och enkel egenkontroll i linje med alla egenkontroller vi borde göra.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är förvånande att ingen skriver om att det ska vara stängd kran om du kör in på en bensinstation oavsett vad du har för jäkla krocksensorer och annat krafs ! sen förstår jag inte vitsen med att åka omkring med öppna läckande gasolanläggningar ! lagar folk mat och kaffe under körning ? skulle inte förvåna mig ett dugg ? fryser man ? har man inte hittat värmereglaget som tillhör bilen ?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
det är förvånande att ingen skriver om att det ska vara stängd kran om du kör in på en bensinstation oavsett vad du har för jäkla krocksensorer och annat krafs ! sen förstår jag inte vitsen med att åka omkring med öppna läckande gasolanläggningar ! lagar folk mat och kaffe under körning ? skulle inte förvåna mig ett dugg ? fryser man ? har man inte hittat värmereglaget som tillhör bilen ?
Det är lite olika på olika bilar. Vi har ingen gasol igång under färd:
1. Spisen - avstängd
2. Kylen - 12V
3. Värmen - värmeväxlare från motorvärmen

Vi lagar ingen mat på bensinstationer. Vår kyl startar inte på gasol förrän om 20 min från stopp och på den tiden hinner vi tanka och köra ut från macken.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Kenth Jönssons egenkontroll av gasolsystemet:

Utgångsläge att gasolsystemet är igång.

1. Stäng av kyl och värmepanna

2. Stäng av huvudkranen på gasolflaskorna och låt den vara avstängd i 1 tim

3. Tänd en platta på gasolspisen. Om gasolen brinner i 30 sek är gasolsystemet intakt.

4. Öppna huvudkranen på gasolflaskorna, Starta kyl och ev värmepanna.
Precis, svårare än så är det inte, men vår låga slocknar efter 8-9 sek. Vill man veta hur länge lågan brinner, det kan ju skilja en del från bil till bil, gör man testet en gång först direkt efter att man stängt av huvudkranen (innan ev läckage har reducerat trycket i slangen).
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Spisen. Innan egenkontrollen. Vrid gärna på vreden till stängt och öppet läge några gånger. Det finns tätningar i ventilerna som kan läcka.
Det hände i min bil.
Motionera gärna ventilerna ibland.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
det är förvånande att ingen skriver om att det ska vara stängd kran om du kör in på en bensinstation oavsett vad du har för jäkla krocksensorer och annat krafs ! sen förstår jag inte vitsen med att åka omkring med öppna läckande gasolanläggningar ! lagar folk mat och kaffe under körning ? skulle inte förvåna mig ett dugg ? fryser man ? har man inte hittat värmereglaget som tillhör bilen ?
Som jag uppfattat bestämmelserna så behöver man inte stänga av gasen. Det är öppen låga, t.ex. kylen, som man inte får ha då man kör in på en bensinstation.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
På min går kylskåpet automatiskt över från gasol till 12V när jag slår av tändningen, under 15 min, därefter går den över till gasol igen.
Just för säkerheten när man stannar för tankning. För säkerhets skull, som jag har förstått det.
 
Toppen