• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Hur få fast plastskena på karossen?

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Bildtext under bilderna.

Bakskärmen.jpg

1) Bakskärmen föll av bilen häromdagen.

2) Skärmen ska sitta upphängd på en plastskena.

3) Det finns vinklade plåtar monterade i skärmen som ska hänga upp den i skenan.

Mitt problem är att jag inte kan få skenan att fästa i karossen! Jag har försökt med de produkter som finns på bild 4. På den övre tuben står det att medlet är till för alla material och att det ska klara 250 kg. Jag försökte limma fast skenan med det men efter ett par timmar så hade skenan lossnat.

Vad gör jag för fel? Vågar jag testa att limma fast det med Loctite superlim? Eller kanske sådan här Velcrotape: Kardborreband? Eller dubbehäftande tejp?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det första rådet blir väl att kolla med återförsäljaren.
Nästa är att kolla upp hur hög temperatur som kardborrebandet klarar utan att lossna. Använder själv mycket kardborreband men de har en tendens att lossna vid stark värme pga solsken.
Det tredje är att använda TEC7 om du inte får något annat bättre råd.

Kjell
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kommer du åt bakom så du kan sätta dit brickor? I så fall hade jag fäst skenen med ett antal pop-nit, men då behövs stora brickor på baksidan av bakstammen.
Det är inte lätt att få något att fästa på ABS-plast, som det förmodligen är.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tvätta rent ordentligt, maskera runt området där det ska limmas, använd vattenlinje tejp till båtar. Vatten slipa lätt med 480 papper. Tvätta rent, torka torrt med en ren bomulls trasa torka försiktigt efter med ren aceton på mjuk bomulls trasa, mattslipa även listen. Limma med TEC 7 vit.
Jag skulle inte använda aceton,det är så stark att det kan mjuka upp ytan,har använt rödsprit eller primer anpassad till limmet.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
1638290133518.png
Detta använder jag flitigt till liknande jobb. Synd bara att man också behöver "pistol" och blandarrör. Det blir rätt kostsamt.
Hade du bott närmare mej hade jag kunnat hjälp dej med monteringen.

Tec7 är också bra. Med detta kan du limma under vatten sägs det. Har dock aldrig testat och det är ju inte aktuellt heller för din del. :)

Vindrutelim fungerar också. Till dessa finns primer.

På mopedbilar används en typ från Sikaflex med primer som håller för att sätta ihop alla delar i fronten tex stötfångare till skärmarna
och mellan underdel och ovandel på motorhuven. Tyvärr har jag inte numret tillgängligt just nu.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Hej och tack alla kära vänner för tips och förslag. Allt tas i beaktande och noga övervägande. :)

- Hur har det gått? Har du fixat det?
- Nej, inte ännu. Jag har god kontakt min med min holländska husbilsreparatör, vid namn de Vries. Han har fixat läckande taklucka (använd inte badrumsilikon!) och bodelsdörr (hur kunde låsmekanismen fungera i den här dörren? Inte en fjäder är hel! Helt otroligt att du lyckats låsa dörren och få upp den!). de Vries ska komma förbi och se på skärmen.


Kommer du åt bakom så du kan sätta dit brickor?
Ja, jag har funderat på den lösningen. Kan inte herr de Vries fixa det så kommer jag att borra och sätta i M8 rostfritt och plattjärn på insidan.

Tec7 är också bra.
Jag har förstått att det är ett dundermedel. Men jag har inte hittat det i någon butik i Spanien. Innan jag borrar funderar jag på att köpa TEC-7 och T-röd att göra rent med och testa det.

Hade du bott närmare mej hade jag kunnat hjälp dej med monteringen.
Bilen står i Spanien för tillfället. Men, jättesnällt att du har tänkt tanken! Jag uppskattar det!

--

Följ gärna med i min blogg och hur jag löser det.
Furubo-bloggen
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Haha. Jag funderade länge på vad det var för konstiga produkter du limmade med.
Jag kände inte igen texten på dom och dessutom så var det barmark på bilderna. :)
Hoppas att det löser sig med limningen.
(Skall du skruva genom bodelen så måste du ju ha tätningsmedel som fungerar.)
-4-5ºC här och snöar.
Ha det gott.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Till er som funderat hur det har gått med plastskärmen där bak.
Jodå. Nu sitter den! Med M6 maskinskruv med brickor och låsmuttrar.

v14_0060_61e05100ddf2b31f098e229c.jpg

Jag passar på att ta tillfället i akt och köra reklam för min blogg. Där finns det info om hjälpen jag fått. Men ni får backa tillbaka till vecka 14 av 24 i bloggen för att kunna läsa på. Det löser sig om ni scrollar.

https://furubo.blogg.se/
 
Senast ändrad:
Toppen