Jag har också en iCarsoft CR pro och på min kan jag utföra det mesta på våra fordon 1 Volvo 3 mb.
Har inte testat min på en Ducato.
Har du din CR pro uppkopplad mot internet?
Har du tagit ner och installerat alla uppdateringar?
Så här får jag fram att du ska göra med din Ducato.
Att återställa servicelampan på en Fiat Ducato (årsmodell 2008) med en iCarsoft CR Pro är ganska smidigt, men det finns en specifik detalj med Fiat som ofta förvirrar: den har vanligtvis
två olika system som behöver nollställas – dels själva serviceintervallet (mätarhusets lampa) och dels oljebytesindikatorn i motorstyrdonet (ECU) om det är en diesel med partikelfilter.
Du har troligen redan utfört steg 1.
Steg 2: Återställ oljedegradering (Viktigt för dieselmotorer!)
Om du har en dieselmotor (t.ex. 2.3 eller 3.0 MultiJet) och oljelampan blinkar, räcker det inte att bara nollställa servicen i mätarhuset. Du måste även tala om för motorstyrenheten att det är ny olja i bilen.
- Backa ut till huvudmenyn på din iCarsoft och välj istället Diagnostics (Diagnos).
- Välj FIAT -> Ducato (eller sök automatiskt via Smart-funktionen).
- Gå in på Control Unit (Styrenheter) -> Engine / PCM / ECM (Motorstyrenhet).
- Välj Special Functions eller Configuration/Adaptation (Specialfunktioner/Anpassning).
- Leta efter ett alternativ som heter Oil Change eller Reset Oil Degradation Indicator (Återställ oljedegradering).
- Följ instruktionerna, tryck på verkställ och vänta tills det står att processen är klar.