• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur få bort markisen?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Eftersom jag aldrig använder markisen så försökte jag ta bort den igår men det visade sig vara svårare än jag trodde! Det är en vanlig Fiamma (tror jag) så jag trodde inte det skulle vara så svårt. Finns det någon här som vet hur man gör? Det verkar som om det behövs specialverktyg och tydligen ska man vara utrustad med långa smala fingrar som går att böja åt alla håll!

markisen.jpg

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur få bort markisen?

Säger att den här bilden dig något ?

markisbeslag.jpg
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hur få bort markisen?

Fäll ut markisen en bit och kör iväg gärna nära ngt så kanske den lossnar. Och då kanske du har användning av objektivet du lånat av mig.
Brukar vara fastskruvat i ex ngt skåp eller dyl./susanne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur få bort markisen?

Når en monterer markiser så setter en først fast festene og sedan hanger en markisen på disse og strammer til en settskruv til varje feste noen har disse fra nedsiden andre fra oversiden (on det ikke er varianten med ett langt feste da er det 2 til 5 setskruver fra oversiden). Er en 2 personer så tar en demontering av selve markisen under en halvtimme om en lar festene sitte kvar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur få bort markisen?

Tack Knut! Jag har hittat tre skruvar under markisen. Jag ska försöka lossa dem så får vi se vad som händer!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur få bort markisen?

Når de er løse så kan du vippe den ut i nerkant og dere kan så løfte hele rett opp - da er det bra å være 2 personer.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur få bort markisen?

...förlåt, jag kunde inte låta bli. :)

Lyssna på Knut och var minst två när du lyfter av den. Jag repade hela sidan på en Chevy Van när jag försökte lyfta av en Fiamma markis själv från hållarna. Jag hade ändå säkrat ena änden med rep. Ca 30 kg, ändå mer om den är gammal.

:-/<rister
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur få bort markisen?

Krinil är Krinil och han bara är sådan och det är väl för sent att få någon ordning på en sådan person nu! :D

Tre skruvar, bara tre skruvar men de sitter som berget. Inte ens min gamla Stanley, kvalitetsmejsel från det glada 60-talet rår på dem! Ska man behöva borra ut dem. Hur i herrans namn kan de vara så korkade på Fiamma så de använder vanlig spårskruv (heter det så?) på ett sådant utsatt ställe? Det borde väl vara stjärn, torx eller sexkant eller en riktig bult! Giv mig styrka!
Hur gör jag nu?

Jappe

PS. Dessutom sitter det ett staket framtill på bilen. Det ska också bort! Undrar om det är ditsvetsat eller hur det fungerar. Allt onödigt ska bort! DS
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur få bort markisen?

Bågen foran eller staketet er som regel festet med 2 bulter til rammen i hver båge som går inn under bilen. Eventuelle ekstraljus som er montert på bågen har sine kabler som det lønner seg å ordne med først :wink:

Down under kaller vi disse lette bågene for "Roo-bar" de er beskyttelse av fronten på bilen når en treffer en kenguroo - de grøvre på tyngre biler blir kallt for "Bull-bar". Langs hovedveiene ligger det hver morgen endel nye road-kills, selv helt inn i byene. Ute på de store slettene kan en se restene etter kuer og okser som er tatt av Road-train (lastebiler på opp til 60m lengde og over 100 tonn) som ikke kan stoppe særlig fort.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur få bort markisen?

Jappe
Vid en närmare titt på min Nokia smartphone bild, ser du spår av en vinkelsliper.
Du ser också att de nedre skruvarna på fästet avlägsnats.
Min markis har varit där sedan 1996.
Borttagen själv markis - det värsta är att ta bort tätningsmedel på den ojämna plattan.
Husbilen är nu 29 kg lättare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur få bort markisen?

Någon vinkelslip har jag aldrig ägt. Skruvarna ser att vara i aluminium så de borde gå att borra ur. Jag har för mig att jag har några "extraktorer" (heter det så?) någonstans. Jag vet inte om de skulle fungera med aluminium.

Borra i rostfritt har jag ingen lust till! Jag läste någonstans att det kan fungera med värme, rentav varmvatten! Uppenbarligen är jag inte den förste som har problem med fastkorroderade skruvar.

Hade jag konstruerat en markis så hade jag naturligtvis valt rätt material till skruvarna eller en annan konstruktion så att sådana här olägenheter inte hade drabbat kunderna. Men det kanske är gjort med avsikt! Svårstulet blir det ju på det här viset fast markiser är väl inte särskilt stöldbegärliga, antar jag!

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur få bort markisen?

Men Jappe , varför kommer du på detta nu ?
I helgen var vi ju över 100 st som kunde hjälpa dej .....

Kom hem till mej så skall jag hjälpa dej så är problemen över sedan .
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Hur få bort markisen?

Jag tänkte ta ner markisen och serva den lite, detta passar bra nu när jag skall väga upp bilen, men som jag förstår så är den fastsatt med popnit.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur få bort markisen?

Alle markiser har festebraketter som limes og skrus eller naglas til bilen, selve markeisen henges på disse festene og sikres med noen få låseskruer.
Skulle tro det er rustfritt stål eller et tilsvarende material i disse. Festebrakettene er oftest av aluminium, samme er kassen på markisen. Rustfritt stål og aluminium sammen med vatn kan lage sterke bindinger.
Ofte er det på disse låseskruene forholdsvis store hoder, en kraftig tang kan få bra tak slik at en kan vri løs skruene - etter en kvart omdreining er den kjemiske låsningen borte og en kan nesten skru resten med fingrene.

Et skruvmeisel spor som blir ødelagt kan en erstatte med et nytt ved hjelp av en Dremel eller tilsvarende verktøy med en liten slipeskive. Dette har reddet meg flere ganger under demonteringer av diverse saker.

For å demontere brakettene så må en først få ut skruene, det er enkelt. Noe mer problematisk er det med popnitene - disse må borres ut.
Etter at skruer eller niter er fjernet kan en kutte limet med en tynn kniv og små kiler eller bruke en ostestreng i stedet for kniven. Selv foretrekker jeg en skarp lang myk kniv som er ment for filetering av fisk, kan lett kutte limet uten å skade lakken eller det en skal plukke av.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Hur få bort markisen?

Någon vinkelslip har jag aldrig ägt. Skruvarna ser att vara i aluminium så de borde gå att borra ur. Jag har för mig att jag har några "extraktorer" (heter det så?) någonstans. Jag vet inte om de skulle fungera med aluminium.

Borra i rostfritt har jag ingen lust till! Jag läste någonstans att det kan fungera med värme, rentav varmvatten! Uppenbarligen är jag inte den förste som har problem med fastkorroderade skruvar.

Hade jag konstruerat en markis så hade jag naturligtvis valt rätt material till skruvarna eller en annan konstruktion så att sådana här olägenheter inte hade drabbat kunderna. Men det kanske är gjort med avsikt! Svårstulet blir det ju på det här viset fast markiser är väl inte särskilt stöldbegärliga, antar jag!

Jappe

Hej Jappe !
Du gör ett felaktigt antagande beträffande stöldbegärligheten. Besökte "Mälarcamp" i Upplands-Väsby norr om Sthlm idag för att byta ut en tom gasolflaska. Utanför stod en polisbil och på uppställningsplatsen för husbilar gick poliserna omkring och studerade skadorna på de 10-tal bilar från vilka man stulit markiserna. Det var en sorglig syn, tjuvarna hade helt sonika bänt
och bräckt loss markiserna från bilarna.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:
 
Toppen