• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fäster jag in taksängen?

J.Sandell

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
Hej. Vi köpte en Concorde Liner från 2004. Vi ville ha just den och visste att vi behövde bygga in en saxsäng i taket (Väggen) över förarhytten.

Jag har köpt en saxsäng från en Carthago från husbilsskroten i Sjöbo.

Här kommer nu några dilemman jag grubblar över efter att ha tagit bort skåp och frilagt ytorna där panelen som sängen ska fästas i ska sitta.

1. Väggen består av tunn aluminiumplåt limmad på isoleringen. Men ett par decimeter ovanför sidofönstret går det över till glasfiber med nån isolering bakom. Alltså inga bra material att skruva tyngre saker än skåp i. Fråga: har hittat små expandrar man kan sätta i material 1-5mm tjockt. Att sätta en massa sådana i rader tillsammans med ett starkt bygglim. Belastningen kommer ju mestadels vara lodrät. Tankar kring det? I dessa expandrar ska jag sätta en 6,75cm tjock distansskiva jag byggt i plywood. Den är 120x40cm och med den ska jag sprida belastningen från sängen över en större yta på väggen.

2. Vad finns det för alternativ här? Svetsa en ram som går från golv och som en båge runt taket och ner på andra sidan? Plasta på mer glasfiber och plasta in bultar på plattor?

3. Någonstans runt hytten borde det ju finnas en ram som stabiliserar husbilsbygnationen. Hur hittar man den?

Länk till bilder på vägg där distanserna ska fästas

Med vänlig hälsning, Jörgen
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske kan bli svårt att få ett svar här på forumet, då det finns nog inte många som har gjort detta... Kanske till och med ingen alls :eek:

Får du inga svar på lösningen... Kanske någon verkstad hos en återförsäljare kan ger dig den info som du behöver...

Lycka till...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej. Vi köpte en Concorde Liner från 2004. Vi ville ha just den och visste att vi behövde bygga in en saxsäng i taket (Väggen) över förarhytten.

Jag har köpt en saxsäng från en Carthago från husbilsskroten i Sjöbo.

Här kommer nu några dilemman jag grubblar över efter att ha tagit bort skåp och frilagt ytorna där panelen som sängen ska fästas i ska sitta.

1. Väggen består av tunn aluminiumplåt limmad på isoleringen. Men ett par decimeter ovanför sidofönstret går det över till glasfiber med nån isolering bakom. Alltså inga bra material att skruva tyngre saker än skåp i. Fråga: har hittat små expandrar man kan sätta i material 1-5mm tjockt. Att sätta en massa sådana i rader tillsammans med ett starkt bygglim. Belastningen kommer ju mestadels vara lodrät. Tankar kring det? I dessa expandrar ska jag sätta en 6,75cm tjock distansskiva jag byggt i plywood. Den är 120x40cm och med den ska jag sprida belastningen från sängen över en större yta på väggen.

2. Vad finns det för alternativ här? Svetsa en ram som går från golv och som en båge runt taket och ner på andra sidan? Plasta på mer glasfiber och plasta in bultar på plattor?

3. Någonstans runt hytten borde det ju finnas en ram som stabiliserar husbilsbygnationen. Hur hittar man den?

Länk till bilder på vägg där distanserna ska fästas

Med vänlig hälsning, Jörgen

Jag skulle nog fråga Concorde, förmodligen monteras inte balkarna som skall bära sängen när bilen beställs utan säng, i vår bil som visserligen inte är en Concorde, finns det en konstruktion av profilrör i A-stolpen och B-stolpen ned till golvet som bär sängen. Konstruktionen bör ju klara minst 200Kg.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt förslag är att bli medlem och ställ frågan på Linertreff.com.
(Tyskspråkigt, dom är också noga med ett inlägg där man prsenterar sig före man börjar fråga saker.)

På detta forum finns en enorm erfarenhet av stora Europeiska husbilar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har googlat lite, och funnit att en Concorde-verkstad behöver 3 - 4 arbetsdagar för att montera en Concorde originalsäng. Bland annat måste vindrutan demonteras, för att man ska kunna få in sängen.

Huruvida en Carthago-säng över huvud taget går att bygga in i en Concorde, har jag inte hittat någon information om.
 
Toppen