• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur du avslöjar oärliga säljare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte i juni 4st nya 420A lifepo4 celler...
Tyvärr visade det sig att jag blev rejält lurad, och fick absolut inte de celler som var utlovad i annonsen..

Jag gjorde en reklamation, och tog även fram bevis så som capacitet test, avläsning av QR-code, strippade av den yttre blåa plasten, för att finna orginal under och som var full med repor, beräknade kW/kg.. 420A x 3,6v : cellens vikt...

Efter en hel del arbete och bevis så fick jag i början av veckan hela summan tillbaks från Ali Express... Samt att jag fick behålla alla 4 celler...

Så i slutändan kanske det ändå inte var en så dålig affär...

Här kommer en länk där du kan läsa om äkta och falsk QR-kod...

 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här kommer en annan länk av nytta...


Ja den är bra när det gäller de populära EVE-cellerna, men kan inte användas på tillverkare av kraftigare celler.

Vikt/effekt förhållandet var det första jag reagerade på när du uppgav vikten på dina "bluff-EVE" det gick helt enkelt inte ihop.

Men man bör vara observant på att detta med vikt/effekt skvallrar bara om en teoretisk gräns, celler kan ändå vara begagnade/förbrukade och man blir lurad ändå.

Det absolut viktigaste tycker jag är att kolla upp säljaren, kundomdömen, betyg, antal sålda objekt m.m. ungefär som när man handlar på Tradera.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja den är bra när det gäller de populära EVE-cellerna, men kan inte användas på tillverkare av kraftigare celler.

Vikt/effekt förhållandet var det första jag reagerade på när du uppgav vikten på dina "bluff-EVE" det gick helt enkelt inte ihop.

Men man bör vara observant på att detta med vikt/effekt skvallrar bara om en teoretisk gräns, celler kan ändå vara begagnade/förbrukade och man blir lurad ändå.

Det absolut viktigaste tycker jag är att kolla upp säljaren, kundomdömen, betyg, antal sålda objekt m.m. ungefär som när man handlar på Tradera.
Hej Peter...

Jo... Visst är det viktigt att kolla upp säljaren.... Men som du säkert vet... Så har solen också fläckar.. ;)

Efter min "resa" med mina 420A celler och hur den slutade, ger mig andra tankar....
Att man kanske åndå skall köpa och vara beredd på att ta striden....
Jag hade inte svårt att bevisa för Ali Express att det som säljaren påstod inte stämde med verkligheten..
Så varför inte köpa och reklamera från flera säljare... Går det sen som det gick för mig, så sitter man där med många lifepo4 celler och alla pengar i retur...
Sen säljer man cellerna på typ blocket och uppger den faktiska capacity för varje cell..... Ett enkel jobb för en pensionär :rolleyes::twitcy:;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja du är ju veteran inom näthandel :cool:

Jag vill bara tipsa alla som kanske står i valet att handla på AliExpress.
Det är inte helt lätt att se när det är en bluffprodukt oavsett vad det är man vill köpa.
Jag har för det mesta varit nöjd med produkterna jag köpt där, men man kan aldrig vara 100% säker när man köper Kina-prylar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja du är ju veteran inom näthandel :cool:

Jag vill bara tipsa alla som kanske står i valet att handla på AliExpress.
Det är inte helt lätt att se när det är en bluffprodukt oavsett vad det är man vill köpa.
Jag har för det mesta varit nöjd med produkterna jag köpt där, men man kan aldrig vara 100% säker när man köper Kina-prylar.
Nä... Jag vill nog påstå att det ligger mer någonstans 50-80% säker på att få exakt vad som utlovas...
Men sen beror det ju också på vad man köper... Ett fiske drag kan ju knappast bli fel...
Medan en elektrisk produkt har mycket lägre %...
 
Toppen