• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Hur återställa plåtskada på smidigt sätt

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Blev påbackad stillastående på parkeringen av en Belarusisk Polsk typ budbil.
Hur kan man dra plåten tillrätta som bilderna visar. Det går ju att göra frågan är tekniken om någon har erfarenhet?

En bättre begagnad huv kostar typ 3000 med frakt men det kanske går att fixa själv.
Tacksam för lite tips
 

Bilagor

  • 20220504_100432.jpg
    20220504_100432.jpg
    1,4 MB · Visningar: 335
  • 20220504_100410.jpg
    20220504_100410.jpg
    3,5 MB · Visningar: 337
  • 20220504_100421.jpg
    20220504_100421.jpg
    3,5 MB · Visningar: 336

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Usj, den var stygg... Der har nok metallet strukket seg, og med den skarpe knekken blir det vanskelig å bare "dra" den ut igjen så det blir pent. Før du ev. bruker flere tusen på et nytt panser kan du jo prøve å banke/rette det som best du kan, og deretter sparkle og pusse før lakkering, men det beror jo selvfølgelig på hvor pent du vil ha resultatet.

Jeg husker at jeg kjøpte et billig karosseri-reparasjonssett med flere ulike hammere og mothold hos Biltema da jeg fikk min første bil for ca 30 år siden, tror faktisk jeg fortsatt har det liggende nedpakket i garasjen, men vet ikke om noe slikt er å få tak i i dag...
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Allt går att rikta men jag tycker det är för stora skador på huven.Det jag kan se på korten så är även grillen skadad. Misstänker även att frontplåten är intryckt. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har bara halvförsäkring och tjejen som körde på med bor i Belleruse du vet Lukasjenko, Folksam samarbetar inte med diktaturer. Men det var en schysst tjej hon gav mig tre tusen spänn att laga det, så kanske köper ny begagnad huv

Om du får tag i en huv för 3' är det bara att handla, eftersom balkarna i huven också är knäckta är det svårt och mycket arbete att rikta den gamla!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har bara halvförsäkring och tjejen som körde på med bor i Belleruse du vet Lukasjenko, Folksam samarbetar inte med diktaturer. Men det var en schysst tjej hon gav mig tre tusen spänn att laga det, så kanske köper ny begagnad huv
Men hon måste ju ha försäkring. Tog du inte dit polis? Tänk om hon kört över och dödat någon.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sen beror det förstås på vilket slutresultat man kan acceptera!
Men det finns en fuskmetod att dölja inbuktningar med och det är långfibrigt glasfiberspackel och sen finspackel.
Biltemas varianter 36-0144 och 36-0145 och använda deras slipverktyg 20-817 med tillhörande slipband.
Slipfil
faktiskt fungerar denna slipfil lite som en pansarfil! ( Jo jag vet att jag tog i).
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sen beror det förstås på vilket slutresultat man kan acceptera!
Men det finns en fuskmetod att dölja inbuktningar med och det är långfibrigt glasfiberspackel och sen finspackel.
Biltemas varianter 36-0144 och 36-0145 och använda deras slipverktyg 20-817 med tillhörande slipband.
Slipfil
faktiskt fungerar denna slipfil lite som en pansarfil! ( Jo jag vet att jag tog i).
Ja det känns som att det blir det jag kan förstås beställa en begagnad Huv från Norrland skroten med frakt blir 3500 typ. Får se vad jag gör nu i helgen när jag får tid över
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Många av plåtdelarna till c25, j5 och ducato är lika fast de har tillverkarens nummer har du någon skrot nära dig så sök på om de har någon Peugot j5 eller Citroën c25 huv så kan du se om infästningarna stämmer det bör de göra.
De tillverkas i samma fabrik hos Fiat
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Vad tror ni om detta. En kompis har en liknande bil med den huven. Jag tänkte om man tar modellgips eller finbetong och gjuter en mall från den bilen, och sen lägger den på min trasiga del av huven, bara på det som är trasigt alltså. Med glasfiber imellan då pressas ju glasfiber till rätt form och det är bara att grovslipa finslipat till det sista sen.
Lite silvertejp och annat för att bygga upp en gjutform kanske 5 cm. Finbetong är rätt så tung så silvertejpen kanske inte håller.
Några synpunkter på detta skulle vara kul
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Rikta så gott det går och spackla upp med plastic padding, så hade jag gjort.
Finbetong kommer aldrig fungera, då måste det någon specialvariant som jag inte har kunskap om i så fall.
Jag menar inte att använda finbetong för att laga skada på min huv. Jag vill använda finbetong eller modellgips att skapa en mall från den huven på den andra bilen som är hel. Och sen tar jag mallen på min trasiga huv med glasfiber. Det är väldigt svårt att lägga på glasfiber och sedan ta en slipkloss och försöker få till samma böjar mjukhet i plåten så att det ser bra ut. Därför tänkte jag att man gör en gjutmall från en hel huv
 
Senast ändrad:
Toppen