• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Hundgrind till plåtis

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Funderar på lösning för hundgrind/galler till stora sidodörren på vår Fiat Ducati plåtis. Alltså så man kan ha stora dörren öppen ock samtidigt stänga av nedtill så att jyckarna stannar i bilen.

Någon som byggt något fiffigt? Finns det färdiga lösningar?
Tack på förhand för tips!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej!
Funderar på lösning för hundgrind/galler till stora sidodörren på vår Fiat Ducati plåtis. Alltså så man kan ha stora dörren öppen ock samtidigt stänga av nedtill så att jyckarna stannar i bilen.

Någon som byggt något fiffigt? Finns det färdiga lösningar?
Tack på förhand för tips!
Vet inte om detta skulle gå att montera. Smidigt om det går UISEBRT Dörrskydd utdragbar 0–150 cm, trappgrind för baby och pälsdjur, barnskyddsgaller för inomhus- och utomhusbruk, svart : Amazon.se: Babyprodukter
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jomen det här kan kanske funka!
Ska fundera lite mer innan jag vågar mig på att montera. Skulle vilja fästa den längre in längs skåpets baksida så att den inte tar plats från öppningen när den är ihopfälld. Men då måste nog myggnätet göras om...
20220511_201718.jpg

20220511_201750.jpg

20220511_201816.jpg

20220511_201923.jpg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jomen det här kan kanske funka!
Ska fundera lite mer innan jag vågar mig på att montera. Skulle vilja fästa den längre in längs skåpets baksida så att den inte tar plats från öppningen när den är ihopfälld. Men då måste nog myggnätet göras om...
Visa bilaga 223048

Visa bilaga 223049

Visa bilaga 223050

Visa bilaga 223051
Det ser ju jättebra ut :) Nu hade ju vår ena hund (Ruth) kunnat cykla på höghjuling igenom den iklädd en hög hatt utan att ducka :D men har man en hund som är lite större verkar det ju perfekt.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: T68

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Hej, jag såg inlägget nu, men vi hade en träspalje som vi köpte på Rusta eller Jula. Vi fällde ut den som din grind ser ut och fäste i en liten krok o gummiband på baksidan av bänken.
Nu hade vi en Borderterrier som inte precis kastade sig mot spaljén !
Vi bara fällde ihop den när den inte behövdes.
Mvh Anita
 

peju

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Västerås
HBK-Nr
28835
Medlemskap
2024
Hej, hoppas det blir bra med trägrinden. Men skulle det visa sig att det behövs en stabilare grind kanske bifogad lösning kan vara inspiration. Vi har två glada och livliga hundar som väger 30+ kg och ville ha en enkel och stabil grind. Grinden är en barngrind som heter BabyDan och som finns att köpa på flera ställen. Fick sätta bågfilen i grinden för att få den tillräckligt smal. Stolparna som grinden sitter i är fastsatta så att skruvhålen inte kommer att synas om man tar bort dom. Grinden går att öppna både inåt och utåt och myggnätet fungerar med stängd grind. Den är rejält testad det senaste året och fungerar mycket bra för både hundarna och husse och matte.
MVH/P-O
IMG_0089.jpg

IMG_0090.jpg

IMG_0091.jpg
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Då är grinden monterad och testad på slutanvändarna.
Gjorde en liten annan lösning på låsning då jag inte gärna vill skruva i någon ögla för låshaspen som kom med grinden. Får se om gummirep o krok i bälteshålet på stolpen funkar istället.

Återstår att testa ute på vägen :)
20220515_135517.jpg

20220515_134353.jpg
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Då är grinden ordentligt testad under sommarens första tur på en vecka. Den funkar riktigt bra. Verkligen skönt att kunna ha hundarna kvar inne i bilen med skjutdörren öppen utan risk att dom smiter ut. Tex när man kommer fram till en camping och ska stöka i ordning eller vid korta pausstopp längs vägen.
 
Toppen