• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopplöst eller är det möjligt? Stor familj med packning

Riggen

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
31414
Medlemskap
2022
Vi är en familj på 5 personer som idag har en Carado A461 där vi har gott om plats och bra möjligheter att lasta med oss det vi behöver utan att skämmas i kontrollerna. Totalvikten är 3850 och vi klarar oss på vågen med marginal.

Vi vill dock byta till en större bil, helintegrerad och där vi kan husera året runt om vi vill. Så vi vill gå från Truma till Alde, dubbelgolv etc etc. Vi har fastnat för Frankia 840 där vi kan åka 5 st hjälpligt, trivas och umgås. Men så var det det där med lasten. Trots totalvikt på 5 ton så blir ju dessa bilar mer gediget byggda och väger såklart därför mer. Det slutar med att man typ inte kan lasta nånting. Nej, jag vill inte chansa och åka runt med övervikt trots nya regler etc, jag vill inte svettas i ev poliskontroller eller gränskontroller eller fundera på vad som är ok på nästa utlandsresa. Jag vill ha rent mjöl i påsen men vill kunna packa mer än tandborste och ett par rena kalsonger när vi ska iväg.

Hit me up med lösningar om ni har några. Vi vill byta nu innan det blir kallare så vi har ingen tid att spilla.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Kolla runt efter de med på papperet bra lastvikt för att sortera bort de som har på tok alldeles för låg lastvikt. Sen så för att vara på den säkra sidan så gäller det att väga den husbil ni finner är intressant för ett eventuellt köp. Även bra om ni bildar er en uppfattning vad ni med packning väger. 5st cyklar t.ex gör att det drar iväg en hel del. Cyklar plus vad ni fem väger så är det en bra början.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Vi är en familj på 5 personer som idag har en Carado A461 där vi har gott om plats och bra möjligheter att lasta med oss det vi behöver utan att skämmas i kontrollerna. Totalvikten är 3850 och vi klarar oss på vågen med marginal.

Vi vill dock byta till en större bil, helintegrerad och där vi kan husera året runt om vi vill. Så vi vill gå från Truma till Alde, dubbelgolv etc etc. Vi har fastnat för Frankia 840 där vi kan åka 5 st hjälpligt, trivas och umgås. Men så var det det där med lasten. Trots totalvikt på 5 ton så blir ju dessa bilar mer gediget byggda och väger såklart därför mer. Det slutar med att man typ inte kan lasta nånting. Nej, jag vill inte chansa och åka runt med övervikt trots nya regler etc, jag vill inte svettas i ev poliskontroller eller gränskontroller eller fundera på vad som är ok på nästa utlandsresa. Jag vill ha rent mjöl i påsen men vill kunna packa mer än tandborste och ett par rena kalsonger när vi ska iväg.

Hit me up med lösningar om ni har några. Vi vill byta nu innan det blir kallare så vi har ingen tid att spilla.
Kolla med transportstyrelsen är bilen du nämner hyfsat ny går det nog att vikta upp den till 5500 kg , så var det med vår burstner elegance
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi är en familj på 5 personer som idag har en Carado A461 där vi har gott om plats och bra möjligheter att lasta med oss det vi behöver utan att skämmas i kontrollerna. Totalvikten är 3850 och vi klarar oss på vågen med marginal.

Vi vill dock byta till en större bil, helintegrerad och där vi kan husera året runt om vi vill. Så vi vill gå från Truma till Alde, dubbelgolv etc etc. Vi har fastnat för Frankia 840 där vi kan åka 5 st hjälpligt, trivas och umgås. Men så var det det där med lasten. Trots totalvikt på 5 ton så blir ju dessa bilar mer gediget byggda och väger såklart därför mer. Det slutar med att man typ inte kan lasta nånting. Nej, jag vill inte chansa och åka runt med övervikt trots nya regler etc, jag vill inte svettas i ev poliskontroller eller gränskontroller eller fundera på vad som är ok på nästa utlandsresa. Jag vill ha rent mjöl i påsen men vill kunna packa mer än tandborste och ett par rena kalsonger när vi ska iväg.

Hit me up med lösningar om ni har några. Vi vill byta nu innan det blir kallare så vi har ingen tid att spilla.
Om du ska ha en så pass stor bil skulle jag välja 5500kg, väg bilen innan köp, lita inte på uppgifter från säljare angående vikten,oftast anges tjänstevikten utan extra utrustning , kan bli många kilo extra redan innan du börjat lasta bilen.
 

Riggen

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
31414
Medlemskap
2022
Jodå, jag var väldigt noga förra gången men jag tycker allt som oftast flertalet bilar har lastvikt på 300-500kg vilket är väldigt lite. Husbil och stor familj är kul men det går inte helt hand i handske direkt :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kolla på "lastmonstret" Euramobil Integra totalvikt 5300kg, lastvikten brukar hamna på +900kg
de brukar ha den goa 3.0L motorn.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Helintegrert med plass for 5 eller flere kan være en utfordring, det blir da gjerne dinette modeller med belteplass for 6. Og med god lastvikt blir det ikke enklere, ofte setter fabrikken inn større vanntanker og spiser opp lastvikt. Noen produsenter kan levere bedre lastvikt på bestilling, de bruker da et chassi en vektklasse tyngre - med samme fysiske mål som det de normalt leverer på. Øke totalvekten fra 6000 til 7200 eller 7500 på Iveco Daily består hovedsaklig i grøvre fjærer, støtdempere og bremser - men fortsatt mye lettere chassi enn eksempelvis Eurocargo.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Vill man ha en hyggligt rymlig bil för fem personer som är helintegrerad så måste man väl lägga sig över 8 meter. Ska man sedan ha en bekväm femte sittplats så bör det ju vara en modell som har ett extrasäte i soffan mittemot dinetten. Det finns flera fabrikat som har den lösningen bl.a. Niesmann.

När man kommer över åtta meter på Fiatchassi så blir det treaxlat. Som regel så har ju dom treaxlade en totalvikt på 5 ton. Vissa årsmodeller går att få med 5,5 ton. En 5 tons bil ligger på en lastvikt runt 800 kilo, finns väl någon som lastar mera och de som lastar mindre. Är man fem personer så räcker inte 800 kilo långt. För att kunna köra med gott samvete så bör man nog ha en chassi som är godkänt för 5,5 ton. Alternativet är ju att välja en bil med Iveco chassi.

Jag har själv en helintegrerad bil på strax över 8 meter med tre axlar. Den har en lastvikt på pappret på 820 kilo. Med två personer och semesterpackning samt fulla tankar så har vi runt 100 kilo tillgodo. Som regel så stämmer ju inte angiven lastvikt med verkligheten. Byter man husbil så bör man ju väga den så man vet hur mycket man har tillgodo till totalvikt.

Det finns väl någon eller några Niesmann Arto 88 till salu på blocket som har fem sittplatser och 5,5 tons chassi. Burstner Argos är ju en populär bil för större barnfamiljer med då blir det ju en alkovmodell med fyra sittplatser i dinetten.
 

Riggen

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
31414
Medlemskap
2022
Vill man ha en hyggligt rymlig bil för fem personer som är helintegrerad så måste man väl lägga sig över 8 meter. Ska man sedan ha en bekväm femte sittplats så bör det ju vara en modell som har ett extrasäte i soffan mittemot dinetten. Det finns flera fabrikat som har den lösningen bl.a. Niesmann.

När man kommer över åtta meter på Fiatchassi så blir det treaxlat. Som regel så har ju dom treaxlade en totalvikt på 5 ton. Vissa årsmodeller går att få med 5,5 ton. En 5 tons bil ligger på en lastvikt runt 800 kilo, finns väl någon som lastar mera och de som lastar mindre. Är man fem personer så räcker inte 800 kilo långt. För att kunna köra med gott samvete så bör man nog ha en chassi som är godkänt för 5,5 ton. Alternativet är ju att välja en bil med Iveco chassi.

Jag har själv en helintegrerad bil på strax över 8 meter med tre axlar. Den har en lastvikt på pappret på 820 kilo. Med två personer och semesterpackning samt fulla tankar så har vi runt 100 kilo tillgodo. Som regel så stämmer ju inte angiven lastvikt med verkligheten. Byter man husbil så bör man ju väga den så man vet hur mycket man har tillgodo till totalvikt.

Det finns väl någon eller några Niesmann Arto 88 till salu på blocket som har fem sittplatser och 5,5 tons chassi. Burstner Argos är ju en populär bil för större barnfamiljer med då blir det ju en alkovmodell med fyra sittplatser i dinetten.
En mycket bra sammanfattning och stämmer väldigt väl med den bilden som jag fått under min tid som letare av ny husbil till familjen. Jag gillar själv Niesmann så jag får nog ta mig en titt på eventuella objekt som finns med 5,5 ton. Stort tack!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Etter 2007 så er N+B klart delt på chassi. Flair er alle på Iveco Daily og Arto er på Fiat ALKO AMC. Hadde i 2006 en veldig bra sammenligning mellom chassi varianter, Flair 7100 fantes den gangen på både Fiat ALKO og Iveco Daily, plus MB Sprinter. En nesten identisk Clou 710 fantes også. Fiat ALKO løsningen var nesten 1000 kg lettere enn Iveco som var noen hundre kilo lettere enn MB. Totalvekt på Fiat var den gangen 5000 kg Iveco og MB 6000 kg. Men bilen med lavest lastvikt var Clou utgaven med totalvekt 7500 på et Iveco Eurocargo chassi - den fantes og på et MAN 7500 chassi, men der var det ikke igjen lastvikt. Dette var siste årgang for Clou.

Den Flair 7100 på Iveco Daily hadde en lastvikt på over 1000 kg - noe mindre enn tidligere årganger hvor den første hadde 1900 kg. Men 2007 var siste år for Flair 7100 som det og fantes en dinette utgave av med belter for 6 og mulighet for å re opp dinetten så det ble sengeplass for 6 også - ikke galt for en bil på rundt 7,5 meter.
 

Riggen

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
31414
Medlemskap
2022
Kolla med transportstyrelsen är bilen du nämner hyfsat ny går det nog att vikta upp den till 5500 kg , så var det med vår burstner elegance
Transportstyrlesen hade inga uppgifter MEN jag har nu fått bilder på typskyltarna från bilen och det står

5000 kg
6000 kg
1 - 2100 kg
2 -1600 kg
3- 1600 kg

Misstänker att 1 är framaxel, 2-3 är bakaxlarna. Ger totalt 5300 kg, men vet inte vad 6000 kg innebär?

Chassit är ett AL-KO e1*2007/46*0609 Stufe 2, säger mig såklart ingenting men någon kanske vet? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Transportstyrlesen hade inga uppgifter MEN jag har nu fått bilder på typskyltarna från bilen och det står

5000 kg
6000 kg
1 - 2100 kg
2 -1600 kg
3- 1600 kg

Misstänker att 1 är framaxel, 2-3 är bakaxlarna. Ger totalt 5300 kg, men vet inte vad 6000 kg innebär?

Chassit är ett AL-KO e1*2007/46*0609 Stufe 2, säger mig såklart ingenting men någon kanske vet? :)

Maxvikt 5000Kg
Tågvikt med släp max 6000Kg
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Tack Montreal! Man lär sig nytt varje dag. Ingen chans att den går att vikta upp till 5300 kg eller liknande antar jag. Man vill ju köra lagligt :)
Det är ju tillverkaren som ska intyga totalvikten och då får man vända sig till generalagenten/importören. Med intyget får man sedan göra en registreringsbesiktning.
 

Riggen

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
31414
Medlemskap
2022
Det är ju tillverkaren som ska intyga totalvikten och då får man vända sig till generalagenten/importören. Med intyget får man sedan göra en registreringsbesiktning.
Eller så får man göra som "alla andra" blunda och köra och hoppas att man inte blir stoppad precis den gången när man precis tankat, fyllt vatten och glömt tömma gråvattnet...
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Vi har en Dethleffs XXLA 9000. 6 bälten, Alde, ca 2000kg lastvikt
 

Bilagor

  • 5A3F4BA2-A760-4FA3-B245-10A948E578AE.jpeg
    5A3F4BA2-A760-4FA3-B245-10A948E578AE.jpeg
    68,2 KB · Visningar: 69
Toppen