• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Honda i20 elverk

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Har skaffat ett Honda 20i elverk. Funkar det att plugga in i husbilens ingång för ström som när man står vid stolpe.
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Ska precis till att köpa ett elverk och det lutar år Honda EU 20i. Min fråga är om detta elverk räcker till att driva ”hela bilen”, inklusive kylanläggningen i bodelen (Dometic)?

Med vänlig hälsning,
Per J
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det ger lika mycket ström som en normal elstolpe 10A,driva kyl,batteriladdare och AC är inte problem,för värme får du begränsa uttaget något.
Elverket har kommit i ny modell nu 22i.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Frågan är väl, behöver du 1800w? Du betalar 5500:- för 180w, och 20i är ju redan ett kraftigt elverk, de flesta klarar sig med ett 10i. Annars är det ju bortkastade pengar?
 
F

Fd.47585

Guest
Kanske är bättre att sikta på EU22i!? Jag har blivit erbjuden ett EU20i för 7000kr, näst intill nytt.

JAG skulle nog ändå ta 22i som ger lika som dina uttag hemma, dvs 10 Amp. Då slipper man fundera om det går att koppla in även ditt och datt. Med 22i kan du koppla in samma som hemma, tex värmaren om det skulle behövas (förhoppningsvis inte). Sen är alltid nytt just nytt. Ett begagnat är ju aldrig nytt med garanti osv, och även om säljaren säjer "nyskick" vet man ju aldrig säkert vad det varit med om. Tror många mörkar ev. fel för att kunna sälja.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns det verkligen någon som tänker sig att släpa på ett stort och tungt elverk för att eventuellt köra elvärmen i husbilen via elverket, och förmodligen samtidigt störa sina grannar under lång tid. Det finns ju gas eller dieselvärmare i nästan alla husbilar, och om man får problem med dom är det väl bara att köra någonstans där det finns 230V om det nu är så kallt att det blir ett problem, d.v.s. under vintercamping. Det låter lite som att lösa ett nästan obefintligt problem?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Köp det billigare om effekten räcker till dina prylar. För det mesta använder man bara elverket om man måste ladda batterier plus ibland om man använder något som kräver mycket ström. Blir för dyrt och bullrigt att köra aircondition via elverk och värme kan du glömma, drygt 15 kr i timman kostar de nog att köra
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Tack för alla bra synpunkter. Vid närmare eftertanke kanske inte behovet egentligen finns för mig!? Det kanske var mest för att det är kul att köpa grejer till husbilen:) Jag tänkte nog främst att det skulle vara för att ge kyla på sommaren, men det kanske inte är en lösning att ha en elverk som står och puttrar. På vintern kommer jag stå vid elstolpe utom enstaka nätter.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skulle jag skaffa ett elverk blir det ett litet tex Biltema,att använda för batteriladdning i nödfall.
Prisskillnaden på Honda 10 resp 20 är liten,så där blir valet det större men dom är fortfarande dyra.
Elverk är inte populära hos grannarna så det gäller att parkera därefter,det är ytterst sällan man ser eller hör någon använda dom ,åtminstone på sommarhalvåret.
 
Toppen