• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HomeSecure?

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Funderar på att införskaffa ett enklare larm-HomeSecure basic. Larmet kan koppla in trådlösa magnetsensorer, vilket det jag eftersöker. Det finns flera olika leverantörer av detta Larm ( Homesecure). Men larmet lev. med en 220volts adapter som omvandlar spänningen till 12 Volt. Vad händer om jag kopplar detta larm till HB:s 12 volt system?

Har solceller som laddar batterierna upp till en spänning 14,4volt innan regulatorn slår av (tror jag). förstörs larmet då tro ?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
14,4 volt är väl laddspänningen. Kopplar du larmet till något uttag i bilen så är där 12 volt.

Nähä, du har batterispänning i uttagen, d v s 14,4V vid laddning och 12,72V vid fulladdat batteri.

Jag har kopplat in ett liknande larm och det har inte varit några problem. Elektroniken jobbar med 5,5 V (industristandard för chips od). så det finns oftast en inbyggd spänningsregulator i larmet.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Om jag har uppfattat det hela korrekt så bör det funka att koppla t ex HomeSecure larm direkt till HB:s 12,7 volt (om fullt laddat batteri/14,4 vid laddning). Har just frågat en återförsäljare HomeSecure att bekräfta det. Dom bekräftar att det inte är något problem med att direktkoppla HomeSecure enheten till HB:s elsystem :) Återkommer med en recenssion av larmet HomeSecure ur mitt perspektiv
 
Senast ändrad:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Har du kollat ifall det finns batteri i basenheten, det gör det på mitt sådant larm. Inte exakt likadant, men den massproducerade kina-varianten.

Har kopplat direkt till husbilen. Fungerar utmärkt..
 
F

F.d. 55554

Guest
Jag fick sätta in ett motstånd på kabeln till larmet, eller vad det var för att larmet skulle funka.
Det fungerade sen utan problem.

Jojje
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Testar om det går att installera ett HomeSecure Basic larm i husbilen. Larmet är tänkt att andvändas hemma, där medföljande strömadapter skall kopplas till 220 V som omvandlar det till 12V 1,2 A. Med positivt tänkande bör det gå att koppla in larmet i HB:en. Det är ju 12 Volt. Prövade. Icke. Det måste vara 12 V 1,2A. Vadå 12 V 1.2A ?

Då är frågan hur fixar man det ? Vad behövs ? Första tanken var Ohms lag U=R*I för räkna vilket motstånd som behövs dvs R=U/I=12/1,2=10 Ohm.

Testade...Icke. Uppenbarligen tänker jag fel - HJÄLP
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Testar om det går att installera ett HomeSecure Basic larm i husbilen. Larmet är tänkt att andvändas hemma, där medföljande strömadapter skall kopplas till 220 V som omvandlar det till 12V 1,2 A. Med positivt tänkande bör det gå att koppla in larmet i HB:en. Det är ju 12 Volt. Prövade. Icke. Det måste vara 12 V 1,2A. Vadå 12 V 1.2A ?

Då är frågan hur fixar man det ? Vad behövs ? Första tanken var Ohms lag U=R*I för räkna vilket motstånd som behövs dvs R=U/I=12/1,2=10 Ohm.

Testade...Icke. Uppenbarligen tänker jag fel - HJÄLP
Har du kollat polariteten?
Tommy
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Testar om det går att installera ett HomeSecure Basic larm i husbilen. Larmet är tänkt att andvändas hemma, där medföljande strömadapter skall kopplas till 220 V som omvandlar det till 12V 1,2 A. Med positivt tänkande bör det gå att koppla in larmet i HB:en. Det är ju 12 Volt. Prövade. Icke. Det måste vara 12 V 1,2A. Vadå 12 V 1.2A ?

Då är frågan hur fixar man det ? Vad behövs ? Första tanken var Ohms lag U=R*I för räkna vilket motstånd som behövs dvs R=U/I=12/1,2=10 Ohm.

Testade...Icke. Uppenbarligen tänker jag fel - HJÄLP
Hej! Du behöver 12v. 1,2A är vad din trafo som omvandlar 230V till 12V, kan ge max i ström. Alltså drar larmet max 1,2A troligen under 1A. Tänk ström (A) ungefär som hastigheten på vattnet i en vattenslang som jämförelse. Övrigas tips för att få exakt 12V är bra. Dock KAN det funka med högre spänning men kan riskera att larmet går sönder.
Något motstånd behöver du inte montera.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej, du har helt rätt. När jag "knipsade" (behövde konnektorn till larmet) strömkabeln från strömadapter för att kunna koppla in larmet blev det fel. Lätt hänt, men svårt att inse. Mätte med unversalinstrument. Mycket riktigt polariteten var fel dvs minuspol till larmet skulle vara plusspol..Så nu verkar det funka. Är bara intresserad av ett enkelt larm som trådlöst kunde managera några magnetsensorer (WiFi) och inget annat. Finns även app som funkar både på IOS som android. Själva centralenheten kostade drygt 1400sek (om någon undrar)
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Utlovade bilden,och kabeln som jag klippte av vid 220-12Volts adaptern. Viktigt att komma ihog att HomeSecure Basic är ett "enkelt" hemmalarm, ej ämnat för husbilar. Men fungerar utmärkt, eftersom larmet kräver 12 volts 1,2A matning. Min "work around" var som sagt att "knippsa" kabeln, och koppla in den på husbilens "elnät". Viktigt är att hålla reda på polerna på konnektor (mitten är pluspol på konnektorn). Självklart gjorde jag tvärtom, vilket resulterade i att centralenheten inte tog mot något spänning (tydligen finns det elektronik som skyddar). Annars är det extremt enkelt att installera larmet. Om man inte är utefter mer avancerade funktioner. Fungerar klockrent...hittils.IMG_4113.JPG
 
Toppen