• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Holländskt panorama

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Holländskt panorama

Er bildene tatt fra ett sted eller har du flyttet deg noe for hvert bilde?
Fra ett sted må panoramabyggingen ha justert bildene for å få til dette bilde, med passe avstand mellom ståstedene er fotograferingen i seg selv en utfordring.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Holländskt panorama

Skarp bild!

Synd att forumets regler sätter gräns vid 500 pixlar när det finns utrymme för 700. Min fråga om begränsningen har tydligen fallit i glömska.

De flesta moderna kameror och mobiler har ett panoramaläge där sammanläggningen sker automatiskt med exakt precision. Ett enkelt sätt att få till vidvinkelbilder är att ställa kamera/mobil i höjdläge och panorera måttligt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Holländskt panorama

Eftersom bilden är 15288 pixlar bred så har det knappast någon betydelse om den i miniatyrvisningen är 500 eller 700 pixlar bred. Det är ändå förstoringen som är avgörande.

Det tolv ingående bilderna är tagna på fri hand inne från husbilen genom fönstret i dörren. Det hade regnat kopiöst strax innan och plötsligt bröt solen fram men för så kort stund att jag knappt hann stanna bilen, få fram kameran och rätt objektiv. Innan sista bilden var tagen började regnet smattra på taket igen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Holländskt panorama

Testar med 700 pixlar vilket ger en bild som är dubbelt så stor (1,96)!


Något bättre blev det allt!
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Holländskt panorama

Vad har du för typ av program som trollar bort skarvarna på bilderna?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Holländskt panorama

Jag har framkallat bilderna från RAW-filer i Lightroom. Det är viktigt att inte få med någon vinjettering från objektivet eller kompensera för detta i LR. Sedan har jag sparat ner bilderna i lämpligt format, för just denna bild att publicera här blev det JPG.

Hopläggningen av dessa bilder har jag sedan gjort i ICE (Microsoft Image Composite Editor) som laddas ner gratis här: http://research.microsoft.com/ivm/ice.html. Det är ett ganska gammalt program och det finns säkert andra att hitta på nätet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Holländskt panorama

Ja du SirMcLain! Där får du en del att knåpa med med din gamla digitala Instamatic! :D:D:D

Jappe
 
Toppen