• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hobby manöverpanel

F

F.d. 27273

Guest
Vet ni vad knappen till vänster om on/off går till?
Har inte lyckat lista ut det...
Hör att relä drar, men händer inget...

Fått ett tips att den skall vara av/på av 220v eluttagen i bilen, men jag har detta alltid oavsett.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    103,9 KB · Visningar: 90
Senast redigerad av en moderator:

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Hobby manöverpanel

Jag är inte säker men jag tror att det är ytterbelysningen. Det kan vara så att lampan i ytterbelysningen är trasig så att du därför ej ser någon reaktion.
Lasse
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hobby manöverpanel

Har haft en Hobby med just den placeringen av knappar på panelen och i mitt fall startade jag uppvärmningen av spillvattentanken med den knappen. Minns dock inte om det var samma symbol och jag kan hålla med tidigare inlägg i att det liknar en lampa.

/Håkan
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hobby manöverpanel

Sällar oss till den sedvanliga skaran av "förståsigpåare".

Tror att det ser ut som en strömbrytare, eller något liknande.

Eftersom det går streck ut från symbolen, gissar vi att detta kanske ska föreställa ljus.

Ser ut som om "grejen" med stålar sitter på en vägg.

Kan de kanske vara en garderobsbelysning???
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27273

Guest
Sv: Hobby manöverpanel

Tackar för alla svar och tips!
Verkar som denna knapp kan ha lite olika funktioner.

Har dock ännu inte lyckats lista ut vad den gör.
Utebelysning finns ingen, och allt övrigt fungerar utan denna aktiv.

Möjligen att det kan vara uppvärmning av spillvattentanken som nämndes, svårt att kolla...

Får helt enkelt ta och följa kablarna någon dag...

Kom gärna med fler tips om någon vet vad mer den möjligen kan vara till.
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Hobby manöverpanel

Enligt manual är knappen en markisströmbrytare (Vorzeltlicht schalter) men huvudströmbrytaren till höger måste vara på.
Knapp för uppvärmning av gråvatten sitter på samma ställe i vissa Hobbys men har en annan symbol ; en fyrkant med spiral.
///Lars-Ove
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hobby manöverpanel

Okej, här kommer ett icke-ironiskt svar.

Symbolen föreställer en belysningsarmatur i profil. Om man studerar symbolen noggrant, ser man att fronten på armaturen lutar något. Belysningsarmaturen ifråga är alltså avsedd att monteras högt och lysa snett nedåt (vilket också framgår av den mittersta "ljusstrålens" riktning).

Symbolen föreställer således en ytterbelysning, vilket bekräftas av manualen. (Vorzelt = förtält, Licht = ljus, Schalter = strömbrytare.)

Om bilen inte är försedd med ytterbelysning, kan man naturligtvis använda det relä som styrs av strömbrytaren för att manövrera något annat. En sådan avvikelse från standard, borde dock vara noggrant angiven.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Oavsett vem som tillverkat panelen (frågan i inlägg #13 gäller ju inte den panel som visas på bild i inlägg #1) är den "skräddarsydd" för Hobby, och torde vara mycket svår att få tag i hos annan än en Hobby-återförsäljare.

Pålle
 
Toppen